Har förmodligen drömt nu igen, men har för mej att jag läst nånstans att det är bra att hälla i lite Loka i akvariet ibland.. inte smaksatt nu asså, utan den vanliga naturella..
Kan det överhuvudtaget stämma? :confused:
annika&isak skrev:om man söker på mineralvatten i forumet får man upp en hel del intressant, bl a den här tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=69207&highlight=mineralvatten
tydligen så kan mineralvatten trigga alger, men kan kanske ändå vara värt att testa, verkar iofs bli dyrt i längden även om man kör med lågprisvatten?
heeke skrev:Problemet är att man får ojämna CO2 nivåer. Tillsätter du kolsyrat vatten en gång i veckan så får du ner lite CO2 då men det tas upp och vädras ur relativt omgående, sen är man nere på samma nivå, nära 0, som innan.
heeke skrev:hehe, nej 8.90 är ju inte så dyrt, men en riktig växtburk gör nog av med iaf en flaska om dagen om man ser till CO2 åtgång. Säkert avsevärt mer tom (Har inte koll på hur många gram CO2 det kan tänkas finnas i en 1,5l mineralvattens flask)
heeke skrev:Problemet är att man får ojämna CO2 nivåer. Tillsätter du kolsyrat vatten en gång i veckan så får du ner lite CO2 då men det tas upp och vädras ur relativt omgående, sen är man nere på samma nivå, nära 0, som innan.
Piscator skrev:Undrar om man inte tvärt om skulle kunna jämna ut tillgången av CO2? Jag gör ett vattenbyte 1 gång i veckan och då tillförs CO2 med kranvattnet, från somliga plantor uppstår oftast strimmor av avgående syre. Göder i samband med vattenbytet även med PMDD.
Mellan vattenbytena brukar jag göda en gång till med PMDD, ungefär halva den dos som jag ger vid vattenbytet. Om jag samtidigt skulle sätta till 1,5 liter kolsyrat vatten (mineralvatten innehåller så mycket konstigt) så borde väl tillgången på CO2 kunna anses vara jämnare än jag haft förut?
Whizzer skrev:Hmm.. det vill man ju inte ha.. Fast än så länge verkar det ju som att de som har testat inte upplevt några bekymmer med alger..