Loda in Akvariet

#1 - 2 juli 2008 04:37
Hej ska loda in mitt akvarium som är på 500 liter och ca 2 meter långt. Ska ha några cm frigolit under själva karet. Hur lodar jag bäst, så akvariet inte väger mer på mitten och liknade?!
#2 - 2 juli 2008 05:37
Jag brukar loda den innan tills det blir bra,sen brukar jag fylla den lite så det blir lite tyngd i den sen lodas den igen för att se att det blev bra.Nu har jag torpargrund det är därför jag gör på det sättet.Hur menar du när du skriver väger mer på mitten??
#3 - 2 juli 2008 06:11
För det första så är det väl ingen som "lodar" in ett kar ;), men däremot så "väger" man in det :D

Det absolut bästa är ju att ha ett vattenpass som är minst lika långt som ställningen dvs 2m.

Börja med att bara ha hörnfötterna i kontakt med golvet. När hörnen är invägda kan du justera ner de fötter som finns i mitten.
Det finns ju en risk att en så pass lång ställning sviktar av sin egen vikt, på mitten, så skruva upp mittenfötterna tills du ser att ställningen kommer i kontakt med vattenpasset.

Skulle du nu inte ha ett långt pass så får du helt enkelt göra lika som beskrivet ovan, men flytta runt passet på ställningen och kontrollera att den är i våg på alla ställen.
#4 - 2 juli 2008 07:01
heeke skrev:
För det första så är det väl ingen som "lodar" in ett kar ;), men däremot så "väger" man in det :D

Det absolut bästa är ju att ha ett vattenpass som är minst lika långt som ställningen dvs 2m.

Börja med att bara ha hörnfötterna i kontakt med golvet. När hörnen är invägda kan du justera ner de fötter som finns i mitten.

Det finns ju en risk att en så pass lång ställning sviktar av sin egen vikt, på mitten, så skruva upp mittenfötterna tills du ser att ställningen kommer i kontakt med vattenpasset.

Skulle du nu inte ha ett långt pass så får du helt enkelt göra lika som beskrivet ovan, men flytta runt passet på ställningen och kontrollera att den är i våg på alla ställen.
Nja Lodar och väger tror alla vet vad det handlar om,men du har rätt när man säger "karet står i våg";)(väger)
#5 - 2 juli 2008 07:53
Jo, visst är det så :D
Men man vet aldrig, kanske är det någon som står med ett snöre och en lodvikt och lodar in karet ;)
#6 - 2 juli 2008 10:07
Då kan jag kliva ur garderoben då och meddela att 300 literset både är avvägt och lodat och det intressanta med lodningen är att ett långpass inte hade kunnat upptäcka att akvariet när det väl var placerat på möbeln svagt lutade framåt, nu hade jag samma fenomen på både 160 samt 100 liters karet och anledningen beror på att bjälklaget är mer statiskt precis invid väggen, ett par små shims och saken var biff..
#7 - 2 juli 2008 18:54
Har du helglas eller aluram?
#8 - 2 juli 2008 19:51
helglas på 300 medans 160 och 100 har aluram..
#9 - 2 juli 2008 20:54
Ville bara kolla, till allu så använder man inte friggo utan de ska stå på alluramen men det var ett helglas som du funderar över. Ställ det på ett liggunderlag det fungerar perfekt.
#10 - 2 juli 2008 21:15
Gaffel skrev:
Då kan jag kliva ur garderoben då och meddela att 300 literset både är avvägt och lodat och det intressanta med lodningen är att ett långpass inte hade kunnat upptäcka att akvariet när det väl var placerat på möbeln svagt lutade framåt, nu hade jag samma fenomen på både 160 samt 100 liters karet och anledningen beror på att bjälklaget är mer statiskt precis invid väggen, ett par små shims och saken var biff..

Om lodet hjälpte dig att upptäcka lutningen när karet var fyllt, och fick golvet att "sätta" sig så förutsätter det att karets vinklar var exakt 90 grader mellan botten och sidor.
Ett enklare sätt hade då varit att titta på vattenytan och dess avstånd till karets övre kant ;)
#11 - 3 juli 2008 04:28
Men jag har aluram på karet, ska jag då inte använda en frigolitskiva?! Det lär väl inte vara någon nackdel?
#12 - 3 juli 2008 05:56
Natalie-86 skrev:
Men jag har aluram på karet, ska jag då inte använda en frigolitskiva?! Det lär väl inte vara någon nackdel?

På den punkten går åsikterna i sär. Vissa säger jo det SKA man ha, vissa säger jo det KAN man ha och vissa säger absolut INTE.

Jag är av den åsikten att det definitivt inte skadar iaf. Jag har hela tiden kört med frigolit under mitt 450l ramkar.
#13 - 3 juli 2008 06:41
Att dom lutade näsa upptäcktes när det var fyllt på 100 och 160 men redan med substrat plus 30% vatten på 300 baljan, borde förtydligat mig lite när jag skriver bjälklag då fastigheten är byggd -48 och det är ett betongbjälklag så är det golvet och uppreglingen där som sviktar.

Att cellplast INTE ska användas bör i så fall gälla mjukare bakningar med en hög deformationsgrad som gör att akvariets ram kan sjunka ned i cellplasten så att bottenglaset kommer i kontakt med underlaget.
#14 - 3 juli 2008 08:48
Gaffel skrev:
Att cellplast INTE ska användas bör i så fall gälla mjukare bakningar med en hög deformationsgrad som gör att akvariets ram kan sjunka ned i cellplasten så att bottenglaset kommer i kontakt med underlaget.

Det är ju just detta motståndarna mot frigolit/cellplast under ramkar hakar upp sig på.
När någon förklarar och rent tekniskt/fysiskt visar varför det skulle vara negativt att bottenglaset vilar på underlaget så kanske jag börjar lyssna ;)

Utan frigolit under ett ramkar kommer bottenglaset att bukta aningens deråt. Med cellplast så kommer glaset bukta mindre eller på sin höjd vara helt plant. Däri har jag svårt att se var problemet skulle ligga med cellplast under ett ramkar.

Men om någon kan visa att ramen trycker på cellplasten med en större kraft än vad bottenglaset gör så är jag beredd att ändra min åsikt, för det skulle ev kunna betyda att glaset buktar uppåt.
#15 - 3 juli 2008 10:23
Ok, då kör jag med frigolit under mitt ramakvarium.

Och när jag väger in det så ställer jag först stativet på dess 4 yttre ben och fyller sedan med ca 100 liter vatten och sedan skruvar jag de inre benen så de får kontakt med golvet?!:)
#16 - 3 juli 2008 11:53
Natalie-86 skrev:
Ok, då kör jag med frigolit under mitt ramakvarium.

Och när jag väger in det så ställer jag först stativet på dess 4 yttre ben och fyller sedan med ca 100 liter vatten och sedan skruvar jag de inre benen så de får kontakt med golvet?!:)

Nja, skruva ner mitten benen innan du ställer dit karet. Och kontrollera igen att allt är i våg, SEN dit med karet och fyll.
#17 - 3 juli 2008 12:09
Diagonalen. Det är där brytningarna upstår.

Annons