Nja Lodar och väger tror alla vet vad det handlar om,men du har rätt när man säger "karet står i våg";)(väger)heeke skrev:För det första så är det väl ingen som "lodar" in ett kar ;), men däremot så "väger" man in det :D
Det absolut bästa är ju att ha ett vattenpass som är minst lika långt som ställningen dvs 2m.
Börja med att bara ha hörnfötterna i kontakt med golvet. När hörnen är invägda kan du justera ner de fötter som finns i mitten.
Det finns ju en risk att en så pass lång ställning sviktar av sin egen vikt, på mitten, så skruva upp mittenfötterna tills du ser att ställningen kommer i kontakt med vattenpasset.
Skulle du nu inte ha ett långt pass så får du helt enkelt göra lika som beskrivet ovan, men flytta runt passet på ställningen och kontrollera att den är i våg på alla ställen.
Gaffel skrev:Då kan jag kliva ur garderoben då och meddela att 300 literset både är avvägt och lodat och det intressanta med lodningen är att ett långpass inte hade kunnat upptäcka att akvariet när det väl var placerat på möbeln svagt lutade framåt, nu hade jag samma fenomen på både 160 samt 100 liters karet och anledningen beror på att bjälklaget är mer statiskt precis invid väggen, ett par små shims och saken var biff..
Natalie-86 skrev:Men jag har aluram på karet, ska jag då inte använda en frigolitskiva?! Det lär väl inte vara någon nackdel?
Gaffel skrev:Att cellplast INTE ska användas bör i så fall gälla mjukare bakningar med en hög deformationsgrad som gör att akvariets ram kan sjunka ned i cellplasten så att bottenglaset kommer i kontakt med underlaget.
Natalie-86 skrev:Ok, då kör jag med frigolit under mitt ramakvarium.
Och när jag väger in det så ställer jag först stativet på dess 4 yttre ben och fyller sedan med ca 100 liter vatten och sedan skruvar jag de inre benen så de får kontakt med golvet?!:)