Lo-tek-CO2-berikare

#1 - 20 mars 2005 20:40
Jag har nyss dragit igång ett litet 22-litersakvarium. Planen var att försöka få till så att jag slipper köpa filter och grejer, och helst slipper köra med luftpump, också. Det är rätt tätplanterat, så om jag bara får igång växterna ordentligt borde det kunna funka, inbillar jag mig. (Tack för iden, Brams!)

Jag hällde i lite fiskar (tre guppies, en siamensis, en pleco) och ett par Amano-räkor igår och idag. Det verkade inte riktigt vara syre nog, så jag har kört ner lite luft med en gammal pump lite då och då.

Jag testade att slå i en skvätt mineralvatten (för koldioxid) idag, och det verkade ge rätt bra sprutt på växterna. (Jag slog i lite för mycket, verkade fiskarna tycka, så jag körde i luft ett tag efter, också.) Skall jag gissa att en deciliter då och då kan vara lagom? Hur ofta kan »då och då» tänkas vara, mer specifikt? (Det mineralvatten jag använder hävdar sig ha "min. 3500 mg fri CO2" per liter. Står rätt detaljerat vad och hur mycket det är i, vilket ju är trevligt, om jag hade vetat vad som är bra respektive dåligt, och vilka mängder som är lagom. ;)

Jag satt också och funderade lite på en mäsk-lösning i natt (och lät bli att kika på andras, för att få lite tankenöt); det jag kom fram till verkar skilja sig lite (20 cm slang) från hur folk brukar göra, så jag tänkte att jag skulle fråga här om för/nackdelar med mina fundringar.

Skillnaden är, utrustningsmässigt, rätt minimal från det som verkar vara den vanligaste två-PET-flaskor-lösningen; jag låter slangen från akvariet till den närmsta flaskan gå ner i bottnen på flaskan. Detta gör ju dock att effekten blir rätt annorlunda; jag skjutsar ner kolsyreberikat vatten från denna flaska direkt i akvariet, och får en juste indikator på kolsyretrycket i jäsflaskan; häverteffekt ser till att den inte blir överfylld när jag byter mäskflaska, och att den fylls på med vatten när trycket sjunker. (Flaskans topp och botten hamnar ovanför respektive under akvariets.) Det borde vara småpraktiskt för delvattenbyte, också.

Jag har täljt lite hål i korkar, satt i slang, och tätat med silikon runt öppningarna, men det har inte härdat ännu, så jag har inte testat teorierna ännu. Tänkte köra ett par provomgångar i en hink för att kolla om mina gissningar stämmer, men undrar om det finns några omedelbara kommentarer.
#2 - 20 mars 2005 21:01
All CO2 kommer att samlas vid toppen av flaskan. Eller har jag missförstått något?
#3 - 20 mars 2005 21:05
Nja. Den kommer att bubbla igenom vattnet i flaskan, och sedan samlas i toppen av flaskan, vilket ger en kolsyreatmosfär där, vilket torde öka koldioxidhalten i vattnet ytterligare, mer än bara det som bubblar igenom; detta kolsyreberikade vatten trycks sedan, pga övertrycket av jäsningen, ut i akvariet.

Om jag hade vetat hur man ser till att få en del av ett inlägg att använda fixbreddsfont skulle jag ha kunnat klistra in en liten ASCII-grafik-skiss jag gjort; nu får den ligga som en del av
http://www.cd.chalmers.se/~rydis/tmp/akvarieplaner.txt .
#4 - 21 mars 2005 01:04
Siamensis är en stimfisk som snabbt blir uppåt 10 cm och som fullvuxen 15 cm. Den hör inte hemma i ditt 22liters akvarium, utan snarare i 400 liter, och i större stim om minst 6 st. En pleco blir även den jättestor.
Däremot så passar guppy (de är algätare) och räkorna (C. japonica är bra algätare) ypperligt i ditt lilla akvarium.

För ett så litet akvarium fungerar sodavatten riktigt bra. Skvätt i när det slutar bubbla. Om det inte startar bubbla efter tillsatsen av CO2, så göd med lite TMG, KNO3 och KH2PO4 enligt Defdac-recepten, så startar det igen. När det bubblar O2 från växterna så kan man inte få i mer O2 i vattnet, så då behöver du inte luftpumpen för att röra om i vattnet (detta ger även att CO2 inte går ut i luften ovan akvariumet så fort).
Kom även ihåg att CO2 och O2 inte konkurerar om "platsen" i vattnet. CO2 driver inte ut O2 ur vattnet.

Du vill ha 20-30 ppm CO2 i akvariumet, ppm = parts per million, 20*10^-6 delar CO2.
Ditt akvarium är 22 liter, 22kg, ca 22 000g, 22 000 000 mg, 22*10^6 mg vatten
I 22*10^6 mg vatten vill du ha ca 20*10^-6 CO2, 22*20 = 440mg CO2, tror jag :-)
Mineralvatten: (440 mg CO2) / (3500mg CO2/l) = 0,126 l sodavatten, säg 1,5 dl)
(Om någon hittar fel i beräkningen, så korrigera gärna)

Tvivlar på att din konstruktion skulle fungera speciellt bra. Du får ut ganska mycket gas ur en flaska mäsk, så den kommer att trycka ut innehållet i flaskan ganska snabbt. Sedan kommer gasen att gå ut ut flaskan samma väg som vattnet gick. Och om du inte har något som fördelar gasen, så kommer upplösningen av CO2 att vara löjligt liten i akvariumet. Men din konstruktion kanske, kanske kunna generera egen "mineralvatten" att vattna akvariumet med.

Bästa sättet att få en hållbar tät fog av slang till PET-flaskkorkar (beroende på att silikon och vanliga lim inte fäster på den feta plasttypen i korkarna) är att borra ett hål som är ca 0,5-1 mm i diameter mindre än den slang som skall träs i. Slangen skärs lite snett, och slangspetsen träs in i hålet. Sedan drar man genom slangen med en tång. Då trycker korken mot slangen (ganska hårt) och bildar en gastät skarv. Om den inte skulle blir tät efter ett tag (slangen kan anpassa sig till hålet) är det bara att dra lite i slangen så att ny del av slangen sitter i hålet. Jag har testat MÅNGA olika metoder, och den här är den klart bästa (och faktiskt billigast, enklaste och snabbaste) metoden.
#5 - 21 mars 2005 11:09
Ajdå. Jag tänkte mig inte alls för. Jag hade tänkt "siamesisk algätare" (vilket visst också är alldeles för stort), men inte riktigt sett storleken, och det såg ju ut som de fiskarna det stod siamensis på; personalen protesterade tyvärr inte heller. Jag får försöka kasta över den i mina sambos stora akvarium, då; de har två i ett av dem. Om den inte pga av avsaknad av stim blir för aggressiv får den gå kvar tills den blir "för stor", tror jag. (Nu är den knappt tre centimeter.)

"Pleco" är nog fel; det är vad Manuel kallar dem, men han är amerikan, och kallar alla sugmalar för det, ungefär; det är någon liten sorts vanlig mal; antagligen (förhoppningsvis) en mindre sort. (Fyra-fem centimeter nu; de har haft den i fyra-fem månader.) Lite kik ger vid handen att det troligtvis är en ancistrus.

Tack för uträkningen. Verkar rimligt; jag slog i lite mycket först, och det verkade göra att djuren inte kunde ta upp något syre; de "flämtade". Apropå cirkulation; det jag trott var att jag kanske behövde köra den på natten, då växterna knappast producerar något syre då; det är kanske så pass att det räcker över natten, i alla fall. Får pröva. De flesta kan ju hänga i ytskiktet om det blir för illa tajt om syre i akvariet; det är "siamensis":en som verkar ha trassel med det. (Ingen simblåsa, eller något; den verkar få kämpa för att hålla sig flytande.)

Jag kör en provomgång med en hink vatten och mina flaskor nu; skall bli intressant att se hur det funkar. Om vattnet trycks ur nästan helt, så får jag helt enkelt släppa på trycket och släppa tillbaka mer, antar jag. Det som gör att jag tror att det kan funka är att gaser väl komprimerar rätt bra, så det finns en rimlig chans att det inte trycker ut hur mycket vatten som helst. Jag har ju dock ingen erfarenhet, så vi får se. (Dessutom minns jag inte gymnasiekemin och -fysiken så bra. ;))

(Anledningen till att jag, mot bättre vetande, valde att testa "min" konstruktion är att det ju är ganska lätt att göra om det till en traditionell mäsk/gastvätt-variant: kapa en bit slang i vattenflaskan och sätt på en syresten/alträbit på den slang som går ner i akvariet.)

F'resten, finns det något ställe i Göteborg att köpa näringstillsatserna (rimligt) billigt och i storlek på förpackningar som inte är /massiv/ overkill för ett så litet akvarium? (Om det räcker ett par år är helt ok; om det skulle räcka i 70 känns det lite mycket.)
#6 - 21 mars 2005 12:55
En liter vatten i tvättflaskan kommer tryckas ut på några minuter, så den kommer inte hinna bli co2-berikad.

Det är ju pga detta man delvis har en tvättflaska - om mäskflaskan välter så ska mäsken åka ner i tvättflaskan (vilket går oerhört fort, jämför champangekork eller explosion).
#7 - 21 mars 2005 20:46
Hej!

Jag har inte orkat lusläsa diskusionen men du verkar ha fått bra vägledning.
Vill bara påminna att INTE använda mäsk om du inte mycket noga håller koll på ph värdet. Om du mäskar på för fullt med en alträbit i detta lilla akvariet så kommer dina fiskar att vara döda på ett par timmar för ph värdet har sjunkit för mycket. köp ett nogrannt ph test tex duplatest ph6-7,2.

Urban
#8 - 21 mars 2005 21:57
[QUOTE=defdac]En liter vatten i tvättflaskan kommer tryckas ut på några minuter, så den kommer inte hinna bli co2-berikad.[/QUOTE]

Det blir så bra fart, alltså? Som det ser ut nu, efter 10 timmar, så kommer det max ett par små bubblor i minuten, och ingen av flaskorna är ens lite spänd; det ser inte ut att ha tryckts ut något vatten alls.

Det kan ju vara så att jag har det lite för svalt i mitt rum för att jästen skall trivas, och det kan tänkas att det är lite för otäta slanggenomförningar; det luktar dock inget, och det kan tänkas att jag blandade jäst (1 krm), bakpulver (1 krm), socker (ett par-tre dl) och vatten (sex-sju deciliter) fel.

Jag låter det stå ett tag till, så märker jag om det blir bättre fart. Om inte, så funkar väl mineralvatten nog så bra, så länge det inte blir alltför salt.
#9 - 22 mars 2005 06:27

Som det ser ut nu, efter 10 timmar, så kommer det max ett par små bubblor i minuten, och ingen av flaskorna är ens lite spänd; det ser inte ut att ha tryckts ut något vatten alls.

Pyspunka. Badda på med diskmedel+vatten 50/50 runt alla kopplingar och korkar får du se var det läcker.

Jag själv fick aldrig PET-korkar täta, och om du söker lite i forumet är det måååånga med mig som haft problem med det.
#10 - 22 mars 2005 07:09
[QUOTE=defdac] Jag själv fick aldrig PET-korkar täta, och om du söker lite i
forumet är det måååånga med mig som haft problem med det.[/QUOTE]

Inte jag heller. Och om man fick dem täta så höll det max två-tre mäskbyten. Tyvärr.
#11 - 22 mars 2005 10:18
[QUOTE=peppito][QUOTE=defdac] Jag själv fick aldrig PET-korkar täta, och om du söker lite i
forumet är det måååånga med mig som haft problem med det.[/QUOTE]

Inte jag heller. Och om man fick dem täta så höll det max två-tre mäskbyten. Tyvärr.[/QUOTE]

Är inne på nionde veckan med PET-korkar.Har aldrig läckt.Skruvar av korken minst 1 gång i veckan på varje flaska (kör med 2 flaskor)Slang 6mm,hål i kork 5,5mm och en tunn sträng silicone.Sneskär man slangen går det att tvinga den genom det "för lilla" hålet.Finns dom som inte tätar alls när hålet är "för litet"
#12 - 22 mars 2005 10:21
Det här med att köra med ett för litet hål i PET-korken funkar bra tills silikonslangen hårdnat och man råkat vicka på den några gånger.
#13 - 22 mars 2005 10:35
Viker mig lite........:)
Har själv inte provat utan silicone,så i det fallet vet jag inte vad som händer efter ett tag.Siliconar Du runt slangen så tar siliconet upp rörelserna.
#14 - 22 mars 2005 10:36
[QUOTE=defdac]Det här med att köra med ett för litet hål i PET-korken funkar bra tills silikonslangen hårdnat och man råkat vicka på den några gånger.[/QUOTE] Och då skjuter man i slangen lite till, så fungerar det igen eftersom den hårdnar snabbast just vid genomgången i korken(enligt min erfarenhet)

/Göran
#15 - 22 mars 2005 10:40
Gör om gör bättre. Embrace change.
#16 - 22 mars 2005 10:45
[QUOTE=small]
Har själv inte provat utan silicone,så i det fallet vet jag inte vad som händer efter ett tag.Siliconar Du runt slangen så tar siliconet upp rörelserna.[/QUOTE]

Jag hade korkarna fyllda med silikon tillslut utan att det blev tätt, så nej det är inget bra tips heller.

Jag tycker man bör gå över från att rekommendera PET-flaskor när man gör mäsk till något annat eftersom så många får problem.
#17 - 22 mars 2005 11:02
[QUOTE=defdac]Jag hade korkarna fyllda med silikon tillslut utan att det blev tätt, så nej det är inget bra tips heller.

Jag tycker man bör gå över från att rekommendera PET-flaskor när man gör mäsk till något annat eftersom så många får problem.[/QUOTE]

Det är inte enbart mängden silicone som gör det hela tätt eller inte utan hur man applicerar det.Det finns ju många som lyckas också,så att bara konstatera att det inte är något bra tips förstår jag inte.
#18 - 22 mars 2005 11:28
Det är ett dåligt tips att använda PET-flaskor därför att så många har problem att få det tätt. Det finns enklare alternativ som inte skrämmer bort nybörjare från en potentiellt jäkligt rolig och givande hobby.

PET-strul tycker jag inte inte var något kul att börja den här hobbyn med. Det är struligt nog ändå med mäskblandningen och gödningen.
#19 - 22 mars 2005 12:46
Med andra ord så det kolsyretub och magnetventil som gäller helst med Ph-controller.
Kostnad i runda slängar 4000:-.Undrar vilken nybörjare som tycker det är kul att lägga ut dom pengarna i början av en hobby.Vill gärna lära mig vilka andra metoder som finns så berätta gärna.
#20 - 22 mars 2005 12:57
Bara för att du ber så snällt:
http://1-1-10-27a.lk.lk.bostream.se/akvarienet/gallery/giimage_big106.jpg

Du ser flaskan i bakgrunden. Enkelt att borra hål i alukorken och limma med epoxy. Idiotsäkert tätt.
#21 - 22 mars 2005 14:35
Som sagt alltid intressant att lära sig nya saker.Var hittar man flaskor med alukork.Kan tänka mig en Absolutkork.........hiick!Har limmat PET-korkar med Loctite 406.Funkar också kanon efter ca.5 veckor.
#22 - 5 april 2005 02:59
Spritflaskor, specielt Absolutkorkarna är vad jag vet. Har inte sett några andra bra flaskor. Möjligtvis saftflaskor från ICA, men de är ju inte anpassade att hantera högt tryck innefrån.

Annons