Jag har nyss dragit igång ett litet 22-litersakvarium. Planen var att försöka få till så att jag slipper köpa filter och grejer, och helst slipper köra med luftpump, också. Det är rätt tätplanterat, så om jag bara får igång växterna ordentligt borde det kunna funka, inbillar jag mig. (Tack för iden, Brams!)
Jag hällde i lite fiskar (tre guppies, en siamensis, en pleco) och ett par Amano-räkor igår och idag. Det verkade inte riktigt vara syre nog, så jag har kört ner lite luft med en gammal pump lite då och då.
Jag testade att slå i en skvätt mineralvatten (för koldioxid) idag, och det verkade ge rätt bra sprutt på växterna. (Jag slog i lite för mycket, verkade fiskarna tycka, så jag körde i luft ett tag efter, också.) Skall jag gissa att en deciliter då och då kan vara lagom? Hur ofta kan »då och då» tänkas vara, mer specifikt? (Det mineralvatten jag använder hävdar sig ha "min. 3500 mg fri CO2" per liter. Står rätt detaljerat vad och hur mycket det är i, vilket ju är trevligt, om jag hade vetat vad som är bra respektive dåligt, och vilka mängder som är lagom. ;)
Jag satt också och funderade lite på en mäsk-lösning i natt (och lät bli att kika på andras, för att få lite tankenöt); det jag kom fram till verkar skilja sig lite (20 cm slang) från hur folk brukar göra, så jag tänkte att jag skulle fråga här om för/nackdelar med mina fundringar.
Skillnaden är, utrustningsmässigt, rätt minimal från det som verkar vara den vanligaste två-PET-flaskor-lösningen; jag låter slangen från akvariet till den närmsta flaskan gå ner i bottnen på flaskan. Detta gör ju dock att effekten blir rätt annorlunda; jag skjutsar ner kolsyreberikat vatten från denna flaska direkt i akvariet, och får en juste indikator på kolsyretrycket i jäsflaskan; häverteffekt ser till att den inte blir överfylld när jag byter mäskflaska, och att den fylls på med vatten när trycket sjunker. (Flaskans topp och botten hamnar ovanför respektive under akvariets.) Det borde vara småpraktiskt för delvattenbyte, också.
Jag har täljt lite hål i korkar, satt i slang, och tätat med silikon runt öppningarna, men det har inte härdat ännu, så jag har inte testat teorierna ännu. Tänkte köra ett par provomgångar i en hink för att kolla om mina gissningar stämmer, men undrar om det finns några omedelbara kommentarer.