Ljustimmar i akvariet

#1 - 18 juni 2007 21:19
Hej

Jag har blivit rekomenderad 8-12 timmars belysning, och undrar om det
är så noga eller man kan ha tänt längre??
#2 - 18 juni 2007 21:47
Runt 10 timmar är ganska normalt att ha tänt i karet.
Har du mer så är risken för alginvasion ganska stor och i naturen är inte den stora lampan tänd så mycket längre heller;).
#3 - 19 juni 2007 08:31
Hej

Jag har blivit rekomenderad 8-12 timmars belysning, och undrar om det

är så noga eller man kan ha tänt längre??

Mellan 8-10 timmar. Tänk på att akvariumet får inte drabbas av direkt sol ljus.

Mvh
#4 - 19 juni 2007 17:59
Jag kör från 12 till 24, plus en timmes månljus. Akvariet är gömt från solljus av en soffa. :)
#5 - 19 juni 2007 21:18
Tack för hjälpen, jag är som sagt väldigt ny vad gäller akvarium.:confused:
Bilagor:
#6 - 20 juni 2007 08:57
Lite lustigt att alla svara så säkert på den här frågan. :-)
Allt beror ju på om det finns växter i karet eller inte och vad för växter det är.
Har du inga växter i karet så ha det tänt när du vill se det och om du har växter så kör max 10 timmar.
#7 - 20 juni 2007 09:51
ansjo skrev:
Har du mer så är risken för alginvasion ganska stor och i naturen är inte den stora lampan tänd så mycket längre heller;).

Om du syftar på solen i naturen så lyser den faktist 24/7 just nu här men jag antar att vi tar igen det på vintern ;)

Som sagt tycker jag det beror på om man har växter i akvariumet eller inte som Alexander72 syftar på.
Har själv akvariumet tänt ca 11 timmar tror jag :)
#8 - 20 juni 2007 17:00
Hej

Tack för alla svar.
Jag har ett väldigt litet kar 30L, 2st Indisk Hygrophila, 2st plastväxter.
#9 - 22 juni 2007 09:46
lunar skrev:
Om du syftar på solen i naturen så lyser den faktist 24/7 just nu här men jag antar att vi tar igen det på vintern ;)

Ja fast vilka tropiska fiskar kommer från Kiruna? ;) I tropikerna är dagarna och nätterna ungefär lika långa året om.

lunar skrev:
Som sagt tycker jag det beror på om man har växter i akvariumet eller inte som Alexander72 syftar på.

Jag håller faktiskt inte med. Fiskar behöver precis som däggdjur ett visst antal timmars sömn/vila, så även om man inte har några växter i akvariet så spelar det roll för fiskarna hur många timmar man har tänt och att det är regelbubdet.

lunar skrev:
Har själv akvariumet tänt ca 11 timmar tror jag :)

11 timmar är perfa för tropiska fiskar :)
Bilagor:
#10 - 27 juni 2007 12:03
batski skrev:
Ja fast vilka tropiska fiskar kommer från Kiruna? ;) I tropikerna är dagarna och nätterna ungefär lika långa året om.

Tropiska Hummm... Aborren, gäddan? ;)

batski skrev:

Jag håller faktiskt inte med. Fiskar behöver precis som däggdjur ett visst antal timmars sömn/vila, så även om man inte har några växter i akvariet så spelar det roll för fiskarna hur många timmar man har tänt och att det är regelbubdet.

Självklart, men det gynnar algerna å andra sidan om man inte har några växter alls i akvariumet och lång belysningstid. :)
#11 - 27 juni 2007 12:30
lunar skrev:
Tropiska Hummm... Aborren, gäddan? ;)

:D

lunar skrev:
Självklart, men det gynnar algerna å andra sidan om man inte har några växter alls i akvariumet och lång belysningstid. :)

Om man inte har några eller bara några få växter i akvariet måste man byta vatten oftare. Man kan även använda filtermaterial som även minskar fosfat och nitrat.

Annons