ljusrörkombination..

#1 - 11 augusti 2004 16:50
Jag har nydligen köpt nytt lysrör....Jag skulle gärna få lite tips om kombinationer som passar bra till malawi. Jag har köpt ett POWER-glo som jag tyckte om, men jag ska köpa ett till (byta ut mitt gamla). så jag skulle villja ha nått som får lite,lite mer klart ljus,lite mer ljust ljus. Inte vitt men lite mer som ljusblå...

björn
#2 - 11 augusti 2004 16:53
philips aquarell
#3 - 11 augusti 2004 17:31
Triton, Aquarell eller Aquastar.
#4 - 11 augusti 2004 17:40
Till powerglo rekommenderar de Marineglo eller Lifeglo, i diit fall skulle jag ta Lifeglo...
(har själv powerglo)

Mvh Malawi´n
#5 - 11 augusti 2004 18:39
Powerglo och Aquarelle ger ett klart starkt ljus...Powerglo går åt det lite blåa hållet, medan Aquarelle går mer i en rosa-röd ton (dock klart snyggare ljus än Grolux och betydligt starkare.
#6 - 12 augusti 2004 09:27
malawi`n: Till powerglo rekommenderar de Marineglo eller Lifeglo
....på minn förpakning står d sun-glo å life-glo...men, men. iallafall så skulle jag villja tillägga att jag gärna vill ha nått som får fram det röda i fiskarna..Jag uptäkte nu att det kan ha blivit ett litet missförstånd. När ja sa lite,lite mer blått lujs så mena ja i vattnet, men i vilket fall så blir ju dom flesta så (dom som ni rekomenderat). Men om ja vill ha det röda så måste det vell bli nått som är lite rosa aktigt? eller?.. Annars kan man vell köpa ett till POWER-glo eller ett AQWA-STAR till dom andra två då, så då kanske jag kan få ett relatift blått-klart-ljus?.....eller?...det här va bara en jissning..
Men tack för era tipps=)

P.S. jag vet att det blev lite rörigt där uppe i texten, men svara så bra det går, å om det inte går så kan ni bara fråga så ska jag "försöka"..hehehe..

med akvaristiska hellsningar/björn: en bit in på malawi-spåret=)
#7 - 12 augusti 2004 09:31
Satsa på ett Power-Glo till. Det blir bra drag i röda färger under det röret.

Jag hade en ensam orange svärdbärare, och han såg nästan självlysande ut under ett powerglo.
#8 - 12 augusti 2004 09:36
på mitt power-glo står det att det tar fram det blåa färgerna å minst det röda????......kan det finnas olika sårter??
#9 - 12 augusti 2004 09:41
Nej, du har rätt i det du säger. Det finns en bild på ljusspektrat på förpackningen, och precis som du säger så är det lägre i det röda området. Jag berättar bara att min svärdbärare som är mer orange än röd såg självlysande ut under det röret.

Kolla in denna länken:
http://www.aqua-web.org/users/saurama/

#10 - 12 augusti 2004 10:19
ok...men, om jag kör på ett POWER-glo till så skulle jag behöva nått som får det röda att "lysa".. och det som får det röda å lysa blir vell lite rosa aktigt eller??
#11 - 12 augusti 2004 10:39
Om du tittar på länken i förra inlägget - tycker du inte den röda plantan till höger "lyser" ganska rött med PowerGlo?

Jämför de olika rören och även kombinationerna...
#12 - 12 augusti 2004 19:23
men ska ja bara köra på power-glo?...blir det inte lite mörkt då?

Annons