Ljusrör som blinkar

#1 - 30 januari 2008 18:34
Har problem med ljusrören i mitt Juwel Rio 180 l. Det tänds och efter en stund så släcks det och så kan det hålla på flera gånger om dagen. Ljusrören köpte jag i april förra året. Trodde ett tag att det var tiduret men så var inte fallet. Kan det bero på att Juwels ramp är "inbyggd"? Mitt andra akvarium har ju fungerat perfekt. Akvariet med ramp inköptes 2006 i september så det är ju inte så gammalt. Är det någon som har haft liknande problem?
#2 - 30 januari 2008 18:40
ancan skrev:
Har problem med ljusrören i mitt Juwel Rio 180 l. Det tänds och efter en stund så släcks det och så kan det hålla på flera gånger om dagen. Ljusrören köpte jag i april förra året. Trodde ett tag att det var tiduret men så var inte fallet. Kan det bero på att Juwels ramp är "inbyggd"? Mitt andra akvarium har ju fungerat perfekt. Akvariet med ramp inköptes 2006 i september så det är ju inte så gammalt. Är det någon som har haft liknande problem?

Ja, byt rör.

Normalt fungerar rören flera år, men jag hade ett som jag bytte för någon vecka sedan som var ganska exakt ett år gammalt. Det började också att blinka.

Har du tittat på röret, när det är släckt alltså:) Ser det ok ut eller är det lite svart?
#3 - 30 januari 2008 18:41
Det låter som att du behöver byta glimtändare (om det inte är T5 dvs).
när du ändå håller på är det nog en bra idé att byta lysrör även om felet nog inte ligger i dem, de har nog hunnit förlora en hel del ljusstyrka vid det här laget
#4 - 30 januari 2008 18:57
Det är inga glimtändare i Juwels ramper av nyare årsmodeller utan de har elektriska drivdon.
#5 - 30 januari 2008 19:02
Aha, då ljög jag
#6 - 30 januari 2008 19:04
Det gjorde du rätt i:p! Kan vara kul ibland....;)
#7 - 30 januari 2008 22:16
Va det inte juwel som hade haft lite problem med sina ramper?
vill du va säker på att det är röret som är dåligt kan du ju alltid köpa ett vanligt standard rör för typ 15kr och om det funkar bra så är det att kosta på nytt rör sen och så har du ett nödrör att kunna sätta i när ditt vanliga rör kanske lägger av nästa gång :)
#8 - 31 januari 2008 14:28
Hejsan! Tog hela rampen med till affären och fick bytt ut den. Så nu lyser mitt lilla akvarium fint igen och jag har två uppsättningar lysrör. Det var alltså inte fel på rören. Rampen fungerade inte alls idag när jag provade. Jag har för mig att jag hade samma problem med mitt gamla akvarium (också ett Juwel) innan jag bytte ut det mot det jag har nu.
#9 - 31 januari 2008 15:00
Gött att det löste sig;)

Annons