ljusrör för att växter ska växa

#1 - 1 februari 2013 14:58
Hej, jag har ett 250-300L ferplast(cayman) akvarium med två T8 30w 91 cm ljusrör (power glo).
jag använder pmdd och tillför kolsyra via brandtub.

växterna är gröna och fina. men de växter inte på höjden.

Tänker antingen har jag fel ljusrör eller så fungera inte min kolsyra(den löser inte upp sig i vattnet)

ljusrören brinner 8 timmar per dag har höjt dem till 10 timmar nu.

Jag tänkte göra så här
1. byta ett power glo rör till ett life glo.
2. byta ut co2 reaktorn, nu har jag den som följde med

Låter det som en bra ide?
#2 - 1 februari 2013 16:24
Problemet jag tror du har är ljusmängden, du skulle behöva dubbla antalet rör för att få ut mer effekt av din gödning:).
#3 - 1 februari 2013 16:33
Jag har ett 343l med endast två lysrör på 2*30w där det växte dåligt. Jag slängde dit två reflektorer för det får inte plats fler lysrör(inbyggd plastramp), det är fortfarande för dåligt ljus men det växer ganska bra nu med pmdd och EC. Så en budgetvariant är ett par reflektorer, men klart bäst resultat får du som Ansjo säger att du utökar antalet lysrör :)
#4 - 1 februari 2013 16:46
Lite av kruxet tuxied har är att h*n kör med co2, visst hjälper det med reflektorer men i mina ögon inte i närheten med vad som behövs. Nu vet man iofs inte vilka växter det gäller, men är de av lite svårare sorter är det definitivt för dåligt med ljus.
Vad har du för reaktor och hur många bubblor/sekund?
#5 - 1 februari 2013 17:16
ansjo skrev:
Lite av kruxet tuxied har är att h*n kör med co2, visst hjälper det med reflektorer men i mina ögon inte i närheten med vad som behövs.

Ja det har du helt rätt i, jag är bara insnöad på EC. Det är ju skillnad :)
#6 - 1 februari 2013 19:15
förlåt det är en difusor jag har av den här typen: http://www.aquariumplantsandsupplies.com/images/56b7_1.jpg
kunde inte räkna bubblor/sekund, ser ut som det är en bubbla(luft ficka precis i mot den vita stenen, så det blir små luftbubblor hela tiden)
här är en video från mitt akvarie så ser ni växter och allting: View My Video
länken en gång till ifall den inte fungerar ovan: http://tinypic.com/r/aoq45h/6
En av växterna vet jag är valaris men den har inte blivit så hög i mitt akvarie.

Jag har en halv flaska EC kvar men jag slutade med det när jag skaffade co2...

med de växterna jag har kan det funka med reflektorer och mer timmar ljus per dag tror ni(öka till 12 timmar)?
Tack för förslagen ovan, känns skönt att få lite tips, när man är ny!
#7 - 1 februari 2013 19:26
Lite tips på vågen:)!
För det första, byt diffusor då det blir alldeles för stora bubblor i den nuvarande och då hinner gasen inte att lösa sig. Då är det bättre att köra in gasen via ett ytterfilter eller via ett innerfilters pumpskalle än det du kör med nu. Gasen stigar bara rätt upp, och gör inte mycket för växterna.
Nummer två är att köpa reflektorer till bra lysrör för växter, som tex Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar.
Att öka ljustiden ger inte så mycket annat än alger många gånger:p...
#8 - 1 februari 2013 20:00
ok, byter till en Sera Co2 Reaktor 500 fanns för 349:- i kalmar :)
http://www.sera.de/uk/pages/products/in_category/5162/product/-e1c20e1c73.html

ljusrören du tipsade om var slut, eller fanns inte i rätt längd, så jag väntar lite med dem eller blir det ett lifeglo, det fanns i lager.
#9 - 1 februari 2013 20:08
Personligen är jag inte så förtjust i dessa Life-rör då de tappar effekt mycket snabbare än andra lite dyrare rör och på så sätt blir dyrare i längden, men smaken är ju som baken;).
Du får skriva i tråden sedan hur den reaktorn fungerar, alltid intressant med nya grejer:)!

Annons