Ljusram

#1 - 15 maj 2008 22:01
Har bestämt mig för att bygga en ljusramp till mitt akvarium, när jag tog över akvariet så följde 2 st "kontorsramper" med vilket visserligen gör det dom ska, men ser inte direkt snyggt ut då dom exempelvis sticker ut runt 5 cm på varje sida.

Har kikat runt lite på zoopet och som många andra fått massor med ideer och uppslag om hur det ska kunna tänkas se ut. Jag har tänkt mig en träram med tillika träöverdel som ska vara delat så det går att öppna hälften för att behålla ljus kvar när man jobbar i akvariet. Har tänkt mig att köra på 2 rör men försöka ge plats till ett tredje om det behövs samt försöka mig på att bygga lite moonlight med hjälp av led-ljus.

Ett par frågor på vägen till er alla som gjort detta tidigare...

1. Har letat runt lite i butiker som efter lysrörskopplingar osv, men kom på att det i mina 2 ramper idag sitter ju sådana, kan jag använda dom när jag bygger rampen?

2. Material/träslag? Något förslag till vad som är bäst att ha i ramen och i överdelen/locket?

3. Avstånd mellan lysrören och täckglasen? Finns det någon regel att gå på eller kan det vara valfritt?

4. Timer, jag vill ha timer så att man slipper tända o släcka rampen och moonlighten varje dag, men jag är ingen vän av de estetiskt mindre snygga timers som finns i handeln normalt idag, vet någon om man kan få tag på inbyggnadsbara som man kan koppla till rören och en separat till moonlighten. Har tänkt mig att fälla in dom snyggt på framsidan av ramen så att det blir lätt att ställa om ifall det behövs, hoppas ni förstår vad jag "fiskar" efter :)

Tyvärr är jag av den typen av människa att jag formligen bubblar av ideer som inte bara gäller akvariet utan även mitt hem osv vilket ofta resulterar i att det är svårt att veta vart jag ska börja :) men tänkte iaf börja med att få svar på mina frågor så jag har allt klart när jag väl kommer igång :)

För övrigt vill jag bara säga att Zoopet är ett underbart ställe att förlora någon timme eller så på kvällarna när inget annat finns att göra :D
#2 - 18 maj 2008 20:18
Ingen som har några bra tips?
#3 - 20 maj 2008 13:33
tjena!!

1: jo du kan använda kopplingarna! Det gjorde jag!
2: Jag byggde i vanlig plyfa o furu! 4mm plywood o 1cm furu fördel att måla insidan! Kör du utan glas kan man ha en datorfläkt som suger ut avdunstningen!
3: Har ingen betydelse! (jag kör utan glas)
4: Vanlig timer! duger sån på maxi för 29:- köp en annan till moonlighten!


5: Gör så du kan smälla i en 4-8 rör! till framtiden om du vill köra extra krävande plantor!
6: Ha kul o stressa inte fram rampen!!!!
#4 - 20 maj 2008 19:26
Tack Björne! Ökar inte avdunstningen avsevärt om man kör utan täckglas?

Ingen stress, det lovar jag :) inte min grej ;) får hoppas bara att det blir av inom snar framtid :P
#5 - 21 maj 2008 07:52
jo den ökar rätt bra på söndagar gör jag 50%vb, på onsdagen/torsdagen så går vattennivån under alulisten
#6 - 21 maj 2008 08:06
Björne_77 skrev:
jo den ökar rätt bra på söndagar gör jag 50%vb, på onsdagen/torsdagen så går vattennivån under alulisten

Då tror jag det blir bättre o köra med täckglas så man slipper fylla på vatten stup i kvarten :) I huset jag sitter finns en glasmästare så jag ska beställa nya täckglas, 150 styck ville dom ha...
#7 - 21 maj 2008 12:47
oki bra!
#8 - 22 maj 2008 18:04
Jo även jag byggde med ett lysrörsdelar från gammal kontorsramp, däremot ska du va noga med att reaktorerna inte utsätts för fukt för då kan det bli farligt men i övrigt brukar det va lugnt.
Även jag kör utan täckglas så det blir ganska mycket kondens i rampen men har vattensäkrat insidan så det går, i övrigt byggde jag min ramp helt i 4mm plyfa, har provat att köra med täckglas som då låg ca 3mm från lysrören (hela rampen bara 3cm hög) och det funkade bra men tyckte mest glasen va i vägen när jag skulle mata eller göra nåt i karet för rampen har ett litet hål med lock som man kan mata i eller stoppa ner en slang för vattenbyten, lyfter bara rampen för att klippa ner växterna :)
#9 - 22 maj 2008 21:13
Fuzzop skrev:
Jo även jag byggde med ett lysrörsdelar från gammal kontorsramp, däremot ska du va noga med att reaktorerna inte utsätts för fukt för då kan det bli farligt men i övrigt brukar det va lugnt.

Även jag kör utan täckglas så det blir ganska mycket kondens i rampen men har vattensäkrat insidan så det går, i övrigt byggde jag min ramp helt i 4mm plyfa, har provat att köra med täckglas som då låg ca 3mm från lysrören (hela rampen bara 3cm hög) och det funkade bra men tyckte mest glasen va i vägen när jag skulle mata eller göra nåt i karet för rampen har ett litet hål med lock som man kan mata i eller stoppa ner en slang för vattenbyten, lyfter bara rampen för att klippa ner växterna :)

Det där har jag också funderat på, det blir bökigt med täckglasen under rampen, även om jag tänkt att bygga så att halva går att lyfta upp, men ändå måste man ju bort med hela rasket om man ska flytta täckglasen för att rota i burken. Finns det ingen bra lösning på att slippa mer kondens om man hoppar täckglasen? :D

Ja, får ta mig en funderare till :p som jag brukar :D
#10 - 23 maj 2008 10:42
jo sätt en 12 volts fläkt som jag har gjort jag har en 50mm datorfläkt (ska bytas mot 2 70mm) men 50mm låter lite mycket men jag har inte tillstymelsen till fukt i min ramp innann hade jag den på med lysrampen men det kommer ju fukt även på natten så den får gå 24/7 nu å det funkar kalasbra!

bild på min innuti! jag har satt dit 2 lysrör till har alla drosslar i bakkant så man får vikten på mina gångjärn som e fästa i väggen!
#11 - 23 maj 2008 17:19
Ludde__ skrev:
Det där har jag också funderat på, det blir bökigt med täckglasen under rampen, även om jag tänkt att bygga så att halva går att lyfta upp, men ändå måste man ju bort med hela rasket om man ska flytta täckglasen för att rota i burken. Finns det ingen bra lösning på att slippa mer kondens om man hoppar täckglasen? :D



Ja, får ta mig en funderare till :p som jag brukar :D


fixa täckglas som du kan fästa upp i rampen, blir lite tyngre när du lyfter på den men mindre krångel om du inte byter lysrör ofta.
Annars funkar fläktvarianten, har själv skaffat en 3cm datorfläkt som jag ska köra på 6volt så den går väldigt tyst och vet inte om den får bort all kondens men jag vill mest kyla ner akvariet lite.
Annars gör lite kondens i rampen inte så mycket om den är välbyggd tycker jag :)
#12 - 24 maj 2008 07:06
Jag låter väl som den stora pessimisten när det gäller el och vatten [B)]
Men det finns en hel del regler som gäller när man pratar om el och vatten/kondens/fukt.
Vill bara upplysa om detta om man inte är riktigt säker på vad man sysslar med, kan bli farligt.
Som exempel så är färdigbyggda armaturer i akvarier utan täckglas kappslade och skyddade enligt olika IP-klasser, detta är inte av en slump utan för att uppfylla dom regler som finns för att förhindra olyckor.
Min Rena"burk" har ramper med skyddsklass IP44 vilket innebär att dom kan utsättas för kondens utan fara.
Donen är inbyggda i rampen och lysrörsanslutningarna samt glimtändarna är kapslade med oringar kring locken för att fukt inte skall kunna krypa.
I många fall så går det bra men om olyckan är framme och "tillverkaren" har utfört arbetet på ett icke fackmannamässigt sätt så kan det gå illa.
Ta inte detta som "pekpinnar" utan jag vill bara att man ska få chansen att kunna omvärdera.
#13 - 24 maj 2008 10:49
att en "köpe ramp" tål mer fukt e bara skitsnack (kolla på juwel de rostar ju upp) bygger man på rätt sätt så blir DIY rampen lika bra!
#14 - 24 maj 2008 11:40
Per en bra akvarieramp har IP-67 eller 68 så jag skulle inte känna mig ett dugg säkrare med en ip-44 ramp än den jag själv byggt ;)
#15 - 24 maj 2008 13:55
Björne: att rampen rostar har inget med klassificeringen av elarbetet att göra, bara snålheten i material.

Fuzzop: har faktiskt inte hört talas om en sådan klass på en ramp, innebär att man kan sänka den under vatten.
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag vill att det kommer någon med information om att alla kanske inte är lämpade att bygga en ramp och installera elen själva.
Visst finns det duktigt folk men faktum är att om det händer något ( brand, skadad eller dör av elfel ) så ersätter inte försäkringsbolagen skadan.
Sedan är det upp till var och en att ta ställning till detta.
#16 - 24 maj 2008 14:28
jo du har helt rätt!!
#17 - 24 maj 2008 17:41
Jo precis ip klass 68 tål att vara under vatten och 67 att sänkas ner för en kortare tid om jag minns rätt, vilket kan va ganska bra om man skulle råka tappa ner rampen i karet.
Men jag kan bara hålla med dig om att det kanske inte är alla som borde ge sig på att bygga själv, eller iaf låta en kunning person kolla på bygget innan det kopplas in, annars finns ju ett bra alternativ som tex glomat som är ett färdigt system som bara är att stoppa på plats i en trälåda, då behöver man inte koppla nåt själv men kan bygga rampen som man vill och dessa håller ip klass 64 och har dessutom reaktorn en bit ifrån rampen så säkrare kan det inte bli men iaf billigare än att köpa en färdig ramp :)
#18 - 24 maj 2008 17:46
måste inflika att brossan min hade en ramp vi byggde om o det var exakt samma reaktor i rampen som de som jag tog på jobbet som suttigt i armaturer! så om man plumsar i rampen i karet sp tror jag reaktorerna åker till akvarietillbehörshimmelen!


föresten hur går planeringen har du hunnit bygga nått?
#19 - 27 maj 2008 19:02
Fuzzop skrev:
fixa täckglas som du kan fästa upp i rampen, blir lite tyngre när du lyfter på den men mindre krångel om du inte byter lysrör ofta.

Annars funkar fläktvarianten, har själv skaffat en 3cm datorfläkt som jag ska köra på 6volt så den går väldigt tyst och vet inte om den får bort all kondens men jag vill mest kyla ner akvariet lite.

Annars gör lite kondens i rampen inte så mycket om den är välbyggd tycker jag :)


Funderade också på detta att lägga upp täckglaset i rampen, men tyngden oroar mig lite. Kan man ha något annat material som täckglas, som t.ex. plexiglas? Finns det något som talar emot plexiglas, det ska ju vara ett bra material?

Tack alla andra för era kommentarer! :)
#20 - 28 maj 2008 04:20
Ludde__ skrev:
Funderade också på detta att lägga upp täckglaset i rampen, men tyngden oroar mig lite. Kan man ha något annat material som täckglas, som t.ex. plexiglas? Finns det något som talar emot plexiglas, det ska ju vara ett bra material?



Tack alla andra för era kommentarer! :)


plexiglas funkar inte så länge för det blir väldigt repigt när du rengör kalkavlagringarna som blir om du inte kör med kemikalier, men om du kör på tunt glas blir det inte så tungt, om du har en bra upphängning i rampen kan du nog köra tunnare täckglas än man normalt har, sen om du gör som jag och bygger själva rampen i enbart 4mm plyfa blir den väldigt lätt, det enda som egentligen väger nåt är reaktorerna så om du har byggt rampen som 2delad så du använder främre delen som en lucka lär den väga ganska lite även med täckglas ;)
Bara så du vet tog annars min 3cm fläkt bort all kondens även på lågt varv och kylde ca 3-4grader vilket kan behövas om man börjar köra heltäckande ramp med dubbelt så många lysrör :)
#21 - 30 maj 2008 22:26
Fuzzop skrev:
plexiglas funkar inte så länge för det blir väldigt repigt när du rengör kalkavlagringarna som blir om du inte kör med kemikalier, men om du kör på tunt glas blir det inte så tungt, om du har en bra upphängning i rampen kan du nog köra tunnare täckglas än man normalt har, sen om du gör som jag och bygger själva rampen i enbart 4mm plyfa blir den väldigt lätt, det enda som egentligen väger nåt är reaktorerna så om du har byggt rampen som 2delad så du använder främre delen som en lucka lär den väga ganska lite även med täckglas ;)

Bara så du vet tog annars min 3cm fläkt bort all kondens även på lågt varv och kylde ca 3-4grader vilket kan behövas om man börjar köra heltäckande ramp med dubbelt så många lysrör :)


Om man kör med sån fläkt, behöver man 2 för att skapa något "korsdrag" eller räcker det med 1? Tror inte jag vågar på mig att ha otäckt visserligen, måste ju tänka på elektriciteten och vattnet :) men kan ju vara bra att veta ifall att :)
#22 - 30 maj 2008 23:19
räcker med en! men en 3cm fläkt låter nog satan!
#23 - 31 maj 2008 07:35
- Har en inbyggd/hemmabygd ramp på ett akvarium. En riktig snikmodell. En ram runt överkanten(spånskiva-målad) på akvariet(15cm) och uppepå två lock sam kan öppnas/lyftas bort. Under ligger en vanlig kontorsarmatur(kostade 75:- beg) med dubbla lysrör. Armaturen ligger på täckglaset. Gömmer min timer(från ÖB 19:-)under locket på rampen. Har inga problem med kondens då det finns små luftspalter mellan ram/locken som släpper ut överskottsvärme

Kostnad för kalaset cirka 250:- exklusive lysrör.

För övrigt håller jag med om att viss försiktighet anmodas när det gäller el och vatten.
#24 - 1 juni 2008 12:40
Ludde__ skrev:
Om man kör med sån fläkt, behöver man 2 för att skapa något "korsdrag" eller räcker det med 1? Tror inte jag vågar på mig att ha otäckt visserligen, måste ju tänka på elektriciteten och vattnet :) men kan ju vara bra att veta ifall att :)


Som björne skriver räcker det med en fläkt som trycker in luft i rampen, sen måste luften förståss kunna komma ut men det behövs bara ett litet hål för det, för mig går luften ut på samma ställe som kablar för innefiltret mm, tog ett par mm större hål än nödvändigt för kablarna och det räcker, sen nä en 3cm behöver inte låta en hel massa, men kör du den på 12v så lär den låta men på 5v är den helt ljudlös så man kör bara på nån gammal adapter, dessutom är 5volt väldigt ofarligt så du kan lugnt ha en sån i rampen utan att bry dig allt för mycket om elsäkerheten, själva lysrörsarmaturen är det som man ska tänka lite på när man bygger då ;)
#25 - 1 juni 2008 15:22
min suger! :)











Annons