Har bestämt mig för att bygga en ljusramp till mitt akvarium, när jag tog över akvariet så följde 2 st "kontorsramper" med vilket visserligen gör det dom ska, men ser inte direkt snyggt ut då dom exempelvis sticker ut runt 5 cm på varje sida.
Har kikat runt lite på zoopet och som många andra fått massor med ideer och uppslag om hur det ska kunna tänkas se ut. Jag har tänkt mig en träram med tillika träöverdel som ska vara delat så det går att öppna hälften för att behålla ljus kvar när man jobbar i akvariet. Har tänkt mig att köra på 2 rör men försöka ge plats till ett tredje om det behövs samt försöka mig på att bygga lite moonlight med hjälp av led-ljus.
Ett par frågor på vägen till er alla som gjort detta tidigare...
1. Har letat runt lite i butiker som efter lysrörskopplingar osv, men kom på att det i mina 2 ramper idag sitter ju sådana, kan jag använda dom när jag bygger rampen?
2. Material/träslag? Något förslag till vad som är bäst att ha i ramen och i överdelen/locket?
3. Avstånd mellan lysrören och täckglasen? Finns det någon regel att gå på eller kan det vara valfritt?
4. Timer, jag vill ha timer så att man slipper tända o släcka rampen och moonlighten varje dag, men jag är ingen vän av de estetiskt mindre snygga timers som finns i handeln normalt idag, vet någon om man kan få tag på inbyggnadsbara som man kan koppla till rören och en separat till moonlighten. Har tänkt mig att fälla in dom snyggt på framsidan av ramen så att det blir lätt att ställa om ifall det behövs, hoppas ni förstår vad jag "fiskar" efter :)
Tyvärr är jag av den typen av människa att jag formligen bubblar av ideer som inte bara gäller akvariet utan även mitt hem osv vilket ofta resulterar i att det är svårt att veta vart jag ska börja :) men tänkte iaf börja med att få svar på mina frågor så jag har allt klart när jag väl kommer igång :)
För övrigt vill jag bara säga att Zoopet är ett underbart ställe att förlora någon timme eller så på kvällarna när inget annat finns att göra :D