Ljuset på 4,5 dygn i sträck....

#1 - 13 mars 2007 19:19
Hoppsan...[:I] glömde ändra tillbaka timern när jag åkte bort i fredags. Ljuset har varit på från fredag morgon till alldeles nyss...

Det ser inte katastrofalt ut - visserligen lite typ penselalger på kanterna av javaormbunksbladen och lite trådalger men inget som jag blev chockad över när jag kom hem. Undrade lite över penselalgerna, för de har jag inte haft förut men jag fattade inte vad det berodde på förrän nyss när jag undrade varför inte ljuset släcktes i karet.... [:o]

Tror ju inte fiskarna har lidit någon skada, däremot undrar jag lite om växterna... kan de ha tagit skada? Ska jag hålla släckt i morgon eller ska jag bara fortsätta som normalt?

/Klantfia
#2 - 13 mars 2007 19:24
fiskarna blir tydligen otroligt stressade av att inte ha det mörkt på natten, dom behöver sova precis som vi behöver, men 4 dygn kanske inte är så farligt.

kanske är dags o köpa en timer ;)

angående växterna har jag ingen aning, kan inget om växter :)
#3 - 13 mars 2007 19:34
fortsätt du som normalt
mvh janne
#4 - 13 mars 2007 20:40
som sagt, har du otur så kan du få stresssjukdommar i karet...
timer låter som en bra investering...
växterna behöver ljus så att ha det avstängt é inge bra..
#5 - 13 mars 2007 21:00
läser ni inte frågan ni svarar på?

[QUOTE=*Ulrica*;939294]Hoppsan...[:I] glömde ändra tillbaka timern när jag åkte bort i fredags. [/QUOTE]
#6 - 14 mars 2007 08:15
[quote=Danei;939371]läser ni inte frågan ni svarar på?[/quote]
Tack! :D

Jag ska kanske vara tydligare - ibland ändrar jag på den där lilla knappen på timern som ställer in om det ska lysa hela tiden eller om det ska gå på timern. Om jag vill ta mej en titt på mina supergulliga corydorasyngel klockan 9 på morgonen innan timern har satt på lyset till exempel. Denna gången så glömde jag tyvärr att ändra tillbaka timern, första gången på 6 månader....

Men jag fortsätter som vanligt då.

Fiskarna beter sig och ser ut som vanligt så jag får hoppas att de klarar sig, det vore oerhört tragiskt annars.... :( ... det blev en väldigt låååång dag för dem... [:o]
#7 - 14 mars 2007 09:25
Växter och fisk tar inte skada av 24 timmars belysning.
Jag har använt 24 timmars belysning några gånger när jag haft nattaktiv fisk och velat se dem - genom att ha lyset på för jämnan och mata dem på dagen så blir de dagaktiva.

Fisken stressas inte, de sover när de är trötta. Växterna stressas inte heller, däremot brukar det anses att de flesta växter växer fortare om de får nån timme mörker per dygn för att "ladda om". Alger, som inte behöver vila, har en tendens att sprida sig i akvarier som har ljust dygnet runt.

Men nej, det är inte farligt att ha ljuset på 4.5 dagar i streck.
#8 - 14 mars 2007 10:31
Azur säger du det så tror jag på dig då du är tusen gånger visare än mig.
Men jag tvivlar lite ändå när det gäller fiskarna.
Men om man tittar på sig själv så är det ju inte egentligen några problem att sova mitt på dagen, och vi kanske inte skiljer oss så himla mycket ifrån djuren ändå.

Men detta får ju än att tvivla "[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=blue][FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=blue][I]Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande! [/COLOR][/SIZE][/FONT][/I][/COLOR][/SIZE][/FONT]":confused:
#9 - 14 mars 2007 15:22
jag tror inte det minsta på att fiskarna inte sover. antigen får du komma med bevis azur eller så får du banka in det i skallen på mig. ;)
#10 - 14 mars 2007 15:55
Hoppas inte han väljer att banka in det i mitt.
#11 - 14 mars 2007 16:17
man kan bygga ett biologiskt växtfilter som har belysning tänd 24H/dygn, men det är främst med snabbväxande sorter.

dock så tar inte växter skada av för mycket ljus så länge det finns näringsämnen som de kan tillgodose.
#12 - 14 mars 2007 17:29
[quote=Fiddan;939525]Men detta får ju än att tvivla "[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=blue][FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=blue][I]Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande! [/COLOR][/SIZE][/FONT][/I][/COLOR][/SIZE][/FONT]":confused:[/quote]Det är därför den texten finns där - det är MENINGEN att du skall tvivla. Man SKALL inte lita på vad folk säger i webfora. Man SKALL tänka själv.
#13 - 14 mars 2007 17:30
[quote=andreassofus;939691]jag tror inte det minsta på att fiskarna inte sover. antigen får du komma med bevis azur eller så får du banka in det i skallen på mig. ;)[/quote]Va? Jag sa att fiskarna sover när de blir trötta, dvs de ställer sig och sover även om lyset är på.
#14 - 14 mars 2007 17:50
[quote=Azur;939802]Va? Jag sa att fiskarna sover när de blir trötta, dvs de ställer sig och sover även om lyset är på.[/quote]

fata lite fel då, möjligt att fiskarna när dom blir trötta, men det jag mena mest var att fiskarna blir väldigt strssade och mår inte alls bra om dom inte får sova när det är mörkt.
#15 - 14 mars 2007 19:05
[quote=Azur;939800]Det är därför den texten finns där - det är MENINGEN att du skall tvivla. Man SKALL inte lita på vad folk säger i webfora. Man SKALL tänka själv.[/quote]

Nä men då innan jag köpte mitt första kar så är jag säker på att jag har läst någonting som du kanske har sagt som jag har haft användning för och antagligen fungerat. Detta är ett forum där en novis skulle kunna lägga fiskarna i ett vatten tomt kar om någon erfaren hävdade att det var bra för fisken.

Jag är bara vetgirig jag vill veta varför du tror det, men du behöver inte svara.
#16 - 14 mars 2007 19:18
Jag har 30 års erfarenhet som akvarist. Jag ger gärna råd. Jag ger så goda råd jag kan, och försöker aldrig lura någont.
Men jag vill INTE att folk blint tror på vad jag säger bara för att det är jag som säger det, för jag har inte alltid rätt.

Mer än så är det inte.

Vad gäller just detta med fisk och lyse, så har jag alltså hållit nattlevande fiskar i 24 timmars belysning utan problem. Jag har alltid belysningen på 24 timmar om dygnet i akvarier där jag har yngelvårdande fisk, t.ex. cikliderl (i alla fall om jag är rädd om ynglen). Fisken mår såvitt jag kan avgöra bra ändå, och med många fiskar är det rätt lätt att se när de står och sover - och det gör de, även med lyset på.
#17 - 14 mars 2007 19:32
Azur, Tack, nu när jag tänker på det så har även polarens farsa alltid tänt ljuset i sina yngelkar eller jag antar det då jag vart där inne när klockan vart en bra bit över 12, men inte reflekterat vid det.

Självklart är det så, det jag menade var att man kanske litar mer på folk här och då menar jag inte att folk skulle ljuga med meningen, utan många verkar vara professionella och man får oftast bättre svar här än i zoo butiken.

Bara för att klämma ur det allra sista så har jag en fråga till, när fiskarna står och sover står de lodrätt då? (förlåt, den behöver du absolut inte svara på)

Annons