Ljusbehov

#1 - 7 november 2003 20:10
Hej!

Jag har köpt ett 540 liters kar (60 cm djupt)där jag har tänkt att ha:
c.cornuta, cabomba/limnophila/(m aquaticum), Hydroctyle,h. guyanensis, vallinsneria, E. magdalensis, E.bleheri, E.palaefolius, H.zosterifoli. Jag undrar har många lysrör de behöver för att växa och vara fina ? (Jag har även tänkt att införskaffa en CO2 anläggning)

Nån som vet nån mer växt som är nåt så när lättskött och som växer i amazonas?

MVH Rebecca
#2 - 7 november 2003 20:30
Jag hörde ett jäkligt bra tips från norrmannen Frode Fjeldheim på ciklid.se:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4243&whichpage=3

Da var regelen at man måtte ha et lysrør som var like langt som akvariet per 15 cm bredde dersom akvariet var under 50 cm høyt og et rør per 10 cm bredde derom akvariet var 50 cm høyt eller høyere. Dette forutsetter selvfølgelig at man bruker gode reflektorer.

Dvs ett fullängdslysrör per 10 cm bredd om akvariet är högre än 50 cm. Med fullängslysrör menas naturligtvis så långa lysrör som får plats ovanför akvariet.

Lurigt som sjutton att få till om man har en redan fullpackad ramp.

#3 - 7 november 2003 21:20
Jag har 8st 120cm rör på mitt 540 med mäsk-CO2.
#4 - 7 november 2003 21:51
Det kryllar ju inte direkt med ramper med mer än två rör heller. Tyvärr.
#5 - 7 november 2003 22:39
<font color="red">Ha C. Cornuta flytande annars mår den inte bra, i alla fall inte för mig.</font id="red">
#6 - 17 november 2003 09:43
hej!

Så jag behöver ett lysrör var 10:e cm... det blir 6 st eftersom det är 60 cm... oki! Tack för hjälpen!

MVH Rebecca
#7 - 17 november 2003 09:54
Gör som alla andra: Börja med det ljuset du har och utöka allteftersom ekonomin tillåter. Man kommer väldigt långt med originalrampen med ljusstarka lysrör typ Aquarelle/Triton + reflektorer och vältvättade täckglas + att se till att inte växter och inredning skymmer varandra.
#8 - 17 november 2003 10:23
Hej igen!

Vad är det för lysrör Aquarelle/Triton? Jag har två ramper med två lysrör i varje. Ska jag bara ha aquarelle (4st)? Vart köper man det? Är inte floraglo och powerglo lika bra?

MVH REbecca
#9 - 18 november 2003 07:22
Surfade runt lite och hittade det här...

http://www.eaquanature.com/store/product_info.php?cPath=34_82&products_id=463

De har gjort en mätning av hur mycket ljus som träffar ytan med respektive utan reflektor :) nått att tänka på! :)
8300 lux utan och 36600lux med reflektor!
#10 - 18 november 2003 09:59
Min 2rörs ramp har en sån där reflektor det brukar vara på kontorsarmaturer. En lång fleragånger böjd blank metallskiva.
Fick den med när jag fick armaturen. Armaturen kommer förövrigt ifrån tacket. så det kanske är därför. :P
Hur som helst. Ger den mer ljus? Borde ge. Hur mycket jämnfört med en "akvariereflektor"?
#11 - 18 november 2003 10:09

De har gjort en mätning av hur mycket ljus som träffar ytan med respektive utan reflektor :) nått att tänka på! :)

8300 lux utan och 36600lux med reflektor!

Sådana där paraboliska reflektorer vill jag verkligen ha, men jag har fasen inte hittat dom någonstans. Akvarieudstyr.dk tror jag iofs hade till T5-rör.
#12 - 18 november 2003 11:48
Defdac.. vet du hur "bra" mina reflektorer är?
#13 - 18 november 2003 11:56
Det låter som du har någon form av parabolisk reflektor izac? "flera gånger böjd blank metall"

Den ska helst se ut som ett W i profil.
#14 - 18 november 2003 12:00
P.S Defdac, får värdena från polaren som jobbar på reningsverkat idag :) vet dock inte alls vad för värden de har tagit fram.. han har inte så bra koll han själv där så han skulle bara skicka vidare det han fick från labbet
#15 - 22 november 2003 14:06
Hej!

Vad är det för lysrör Aquarelle/Triton? Jag har två ramper med två lysrör i varje. Ska jag bara ha aquarelle (4st)? Vart köper man det? Är inte floraglo och powerglo lika bra?

MVH REbecca

Annons