Ljusa toppar på Javaormbunkar?

#1 - 4 april 2006 15:31
Hallå!

Mina Javaormbunkar, Microsorum pteropus, har fått som ljusa eller genomskinliga toppar på bladen, man ser nästan genom dem. Vad kan det vara för näringsbrist?
#2 - 4 april 2006 15:57
Jag skulle gissa på kol eller kväve (N).
#3 - 4 april 2006 19:06
Det behöver inte vara näringsbrister för nya blad på javaormbunken kan vara ljusa när den växer riktigt snabbt... Men om dom nästan e genomskinliga så är det nog näringsbrist...
#4 - 4 april 2006 19:56
[QUOTE=Leonard]Hallå!

Mina Javaormbunkar, Microsorum pteropus, har fått som ljusa eller genomskinliga toppar på bladen, man ser nästan genom dem. Vad kan det vara för näringsbrist?[/QUOTE]
Det är troligen ingen fara alls som cryptomarko redan svarat.
Min java klump brukar ha flera toppar som är riktigt genomskinliga, dom blir riktigt fina efter att dom vuxit klart.
#5 - 4 april 2006 20:58
mina e likadana när dom sätter nya blad. genomskinliga i topparna. det försvinner efter ett litet tag. inget att oroa sig för! :)
#6 - 5 april 2006 10:00
Genomskinliga bladtoppar tror jag ändå hänger ihop med gödning som haltar i förhållandet till ljustillgången. http://www.thekrib.com/Plants/Plants/java-fern.html
Mina J fick också riktigt ljusa partier när man drev på med CO2 och skapligt ljus. Kunde även komma på vissa partier mitt på bladen.
#7 - 5 april 2006 10:40
bladen på mina blir även mörka och håliga ( ser nästan ut som dem blivit brända)
#8 - 5 april 2006 11:25
[QUOTE=sunkan aspidoras]bladen på mina blir även mörka och håliga ( ser nästan ut som dem blivit brända)[/QUOTE]Mörka "fläckar" på J kan också vara föröknings-sporer vilket är ett gott tecken även om det ser lite trist ut.
#9 - 5 april 2006 13:23
Ok, det försvinner på dom efter ett tag så då antar jag att det bara har med att dom växer bra då, tack iaf :) !

Annons