Ljus till nanoakvarium med co2

#1 - 25 juli 2010 18:46
Hej!

Jag är på väg att skaffa ett akvarium med måtten 50x40x20 (LxDxH). Tanken är att jag ska ha trycksatt co2 till detta kar. Min stora fundering är vad det behövs för ljus för detta?

Jag har funderat på att skaffa Glomats lysrörshållare för T8 rör, 2x20W. Hur ser det ut med att eventuellt behöva byta ut glimtändarna? Hade hellre haft T5 rör, men dessa är ju minst 55cm långa, vilket blir lite väl långt för mitt kar..
Ett annat alternativ jag funderat på är LED lampor, som dessa:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11303
Men jag undrar om det kommer vara tillräckligt med ljus för växterna även om man skulle ha två?

//
Steven
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juli 2010 09:28
Till Nano så föredrar jag kompaktrör, men ditt akvarium är ju såpass långt att det behövs minst 2 st - gärna ännu fler om du skall köra CO2.

Företaget Kjell & Co. har också en del belysningar om man vill mixtra själv.
#3 - 26 juli 2010 18:13
Ja, fick tips från plantswap om en lampa som heter "studiolampa" på 23W. Den hade många haft bra erfarenhet av tillsammans med växter så blir nog en sådan! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 juli 2010 18:54
Steven skrev:
Ja, fick tips från plantswap om en lampa som heter "studiolampa" på 23W. Den hade många haft bra erfarenhet av tillsammans med växter så blir nog en sådan! :)

OK - det låter vettigt. Hittade den på deras hemsida (art.nr. 63897) och den är ju kallvit och på 6500 Kelvin så det låter mycket vettigt. Nästa så att man själv måste kolla upp den
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juli 2010 21:02
Köpte in en sådan lampa igår och kopplade in den över mitt vasakvarium.
Den ger ett rätt snyggt ljus, men faktiskt förvånansvärt svagt
#6 - 31 juli 2010 14:35
Jag kör mitt Auatic Nature 30L med två stycken 26 w rör och det verkar vettigt. Glossistigman kryper iallafall haha.

/R

Annons