Ljus till eldbukarna

#1 - 12 april 2009 06:59
Tänkte höra om någon har bra tips på ljus till dem? Jag gillar inte det starka ljus som blir av ljusrampen jag har nu.. känns som värsta stråkastar ljuset, men är endå ett normalt lysrör. Vilket är det mildaste ljusröret som man kan ha till salamandra? Minns inte alls vad jag köpte till dem men tror det bara var något vanligt ljus och inget speciellt starkt.

Hjälp mig hitta på någon lösning...
#2 - 13 april 2009 15:14
Det kanske finns fler lösningar men här kommer min :köp en reflektor och rikta bort det värsta skenet.

För salamandrarnas del så behöver de inget ljus mer än det som finns i bostaden (men om du har växter så är det en annan femma)
#3 - 19 april 2009 16:30
aha ok, trodde dem behövde en del ljus... men jag tänkte ha i växter där så får väl vara mer ljus iaf, men ska testa något annat då, tänkte de va en aningen livsviktigt för salamandrarna så.
#4 - 19 april 2009 19:45
18 watt i ett rör på 30 cm räcker oavsett kar om man bara ser till själva fiskarna.

(såvida du inte har ett monsterkar).
#5 - 19 april 2009 23:15
Jag köpte en 12 volts spotlight till mina Axolotler. Blir riktigt läckert ljus när det kommer en bit uppifrån. Ljuset och vågorna från pumpen reflekterar jävligt häftigt upp i taket.
Att den är 12 volt gör ju att den itne alstrar värme heller vilken är nice, speciellt nu när solen kommer fram

Annons