Ljus till akvarium!

#1 - 10 september 2007 13:43
Som rubriken lyder så funderar ja lite på akvariets belysning! om jag hade förut hade ja ett lysrör över mitt typ 100 L kar, testa igår att sätta två "vanliga" spottar såna jag haft som typ läslampor förut över och tycker de fick en mycket trevligare belysing, men de är kanske inte bra för växter och fiskar att ha de så?
#2 - 10 september 2007 13:47
Som rubriken lyder så funderar ja lite på akvariets belysning! om jag hade förut hade ja ett lysrör över mitt typ 100 L kar, testa igår att sätta två "vanliga" spottar såna jag haft som typ läslampor förut över och tycker de fick en mycket trevligare belysing, men de är kanske inte bra för växter och fiskar att ha de så?

Läs här: [COLOR=blue]Zoopet bas - belysning[/COLOR]
#3 - 10 september 2007 14:51
Ok, då har ja lärt mig lite... de verkar alltså som om jag valt de absolut sämsta man kan ha som ljuskälla ? eller vad tror ni ??
#4 - 10 september 2007 16:46
men tillsammans med lysröret så är det inte fel... blir snyggare tycker jag också.. har haft det som "spotbelysning" innan, har man inga särskilt krävande växter kan glödlampor eller 12V halogen funka utmärkt...
#5 - 10 september 2007 21:54
Jo men har bara spottarna nu, tycker de blev bra får se hur de får...bara fiskarna inte far illa så !
#6 - 11 september 2007 15:20
jag ville inte ha förslag på belysningstyper... Jag ville ha förslag på HUR man rent konkret/praktiskt kan öka ljusmängden i mitt kar (utan att köpa en kraftfullare MH...)

Om någon vet en behändig lysrörsarmatur som skulle kunna passa någonstans eller dyligt... Man kanske kan lägga ribbor över och sätta lysrör på?... Vad vet jag... Sökte lite praktisk hjälp till just mitt individuella kar.
Bilagor:
#7 - 11 september 2007 15:30
Connyboy skrev:
jag ville inte ha förslag på belysningstyper... Jag ville ha förslag på HUR man rent konkret/praktiskt kan öka ljusmängden i mitt kar (utan att köpa en kraftfullare MH...)

Om någon vet en behändig lysrörsarmatur som skulle kunna passa någonstans eller dyligt... Man kanske kan lägga ribbor över och sätta lysrör på?... Vad vet jag... Sökte lite praktisk hjälp till just mitt individuella kar.

Nu var det väl inte du som ställde frågan i denna tråd?
#8 - 11 september 2007 19:09
oj... knäpp jag är... fel tråd.. Mitt fel :-) Startade ju en snarlik ...

Annons