Ljus till 540 L,, T5 eller T8

#1 - 15 september 2004 19:09
Hej,
Jag har ett 540 Dala Zooline (150x60x60) där jag försöker få växterna
och trivas. Jag tillsätter CO2, har ca 30ppm, och tillför gödning.

Det går hyggligt men jag börjar ana mig till att jag behöver mer ljus.
Idag kör jag med 4st 36W lysrör (2 Aquastar. 1 Triton och 1 Life-Glo). Jag använder täckglas.

Som jag ser det finns två alternativ.
Alternativ 1 är att knöka i 1 eller 2 lysrör till i befintlig ramp.

Alternativ 2 är att inhandla en ny T5 ramp. Har tittat på Arcadias ramp som man ställer ovanpå akvariet, jäkligt snygg. Håller 4 T5 på 54 W (120 cm lysrör).
Frågan är om det blir mycket bättre ljuseffekt än att bygga om min nuvarande ramp tii att klara 6 st gamla T8:or.
Ett annat alternativ är att köpa Aqua-medics 150 ramp som klarar längre T5:or på 80W styck.
Men det är Arcadias jag är sugen på, men tveksam om 4 T5:rör på 54W vardera verkligen räcker. En annan sak att beakta är att det verkar inte finnas så många T5-rör som är lämpliga för växter. Tror t ex inte att Aquastar, Aqurelle eller Triton finns som T5:or, även om det hela tiden verka komma fler och fler rör.

Just nu känner jag mig rätt vilsen, så råd och erfarenheter mottages mycket tacksamt.
//Stefan

#2 - 15 september 2004 19:39

Eller varför inte 2st Aqua-medic Oceanlight 150W ??

3500 pix för 2 st på http://store.aquaristic.net (endast tyska sidan)

Ännu tyngre , de finns med 150W+2x24 W T 5 blau... Tyvärr så kostar de dubbelt :(

Annars känns ju 400 Watt som ganska lagom :)


#3 - 15 september 2004 19:47
Metallhalogen känns lite extremt.
Dels priset men också värmen de utvecklar. Eftersom jag har en hel del fisk i akvariet så känns det som en omöjlighet att hålla under 28C på sommaren. (Pga värmen de utvecklar)
#4 - 15 september 2004 19:52
Eftersom jag har en hel del fisk i akvariet så känns det som en omöjlighet att hålla under 28C på sommaren. (Pga värmen de utvecklar)


Menar du att fiskarna avsöndrar värme? Där har du fått fel för dig.
MVH
Magnus
#5 - 15 september 2004 19:52
Trodde att priset var OK eftersom du verkade ha tittat på "Arcadia Overtank Luminaire T5 150 cm 4x54 W" för över 4000:-

EDIT:

Dessutom så tror jag det är svårt att få dit en sådan på ett Zooline-kar, de har väl en aluminiumram ?? Luminaire är tänkt för helglaskar tror jag !
#6 - 15 september 2004 20:20
Menar du att fiskarna avsöndrar värme? Där har du fått fel för dig.


Okej syftningsfel. Vad jag förstått så värmer metalhalogen upp vattnet rätt rejält. Men det är bara vad jag hört har ingen egen erfarenhet.

Trodde att priset var OK eftersom du verkade ha tittat på "Arcadia Overtank Luminaire T5 150 cm 4x54 W" för över 4000:-



EDIT:



Dessutom så tror jag det är svårt att få dit en sådan på ett Zooline-kar, de har väl en aluminiumram ?? Luminaire är tänkt för helglaskar tror jag !

Sorry läste ditt inlägg lite för snabbt. Trodde det var 3500 styck. Hade tänkt att inte spränga 5000 kronorsvallen.
Det finns adaptrat till Arcadian för användning på alu akvarier.

Jag kanske har valt bort Metalhalogen lite för snabbt, men de känns lite för extrema för ett "sällskapsakvarium" med mycket växter som är placerat i ett vardagsrum. Men jag är inte sämre än jag kan ändra mig om jag blir övertygad.

//Stefan

#7 - 15 september 2004 20:28
Mer ljus för mindre pengar är väl inte fel :)

Dessutom så är det ju vinter på G , kanske blir trevligt med lite ljusterapi då !

Jag tittade åxå på T5:or (exakt samma som du faktiskt) ända till Tropfrog tipsade om dessa.

Att de dessutom skyhögt PUR-värde enligt defdac's fantastiska beräkningar gör ju inte saken sämre !

Sen är det ju sist men inte minst kul att borra i taket :(

EDIT: stavfel
#8 - 15 september 2004 22:09
Och reflektorer har du redan?
mvh Daniel
#9 - 15 september 2004 22:24
T5 2x80W: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=240293

Se også min hp for mer bilder og info;)
#10 - 16 september 2004 02:59
hmm, billigast alt. skulle nog vara att skaffa reflektorer till t8 orna, samt ta bort täckglasen om du har heltäckande ramp,,,,
OBS. på egen risk såklart...(jag kör utan på mitt)
#11 - 16 september 2004 05:37
Jag har på senaste tiden identifierat 2 fördelar med MH jämfört med lysrör (T16,T8,T5). Dels det vackra skuggspelet men nu iom senaste TAG (The Aquatic Gardener, periodika utgiven av AGA, Aquatic Gardeners Association) där Takashi Amano visar öppna burkar så inser man kvickt att det är MH som gäller i sådana burkar.

Ytterligare fördel tycker jag verkar vara att MH ger starkare pigmentbildning - dom verkar intensivare, trots att intensiteten från en punktkälla faller av med kvadraten jämfört med en (iofs oändlig) linje.

Nackdelarna är värmeutvecklingen jämfört med elektroniska T5 och eventuellt ljusspill ut i rummet (vilket dock kan fixas).

Ska man skaffa T5 så ska man skaffa FQ, High Output armaturer och rör och se till att hitta fullspektrum rör med trifosforsignatur i spektrat. Spektran som är väldigt bulliga och fina ska man hålla sig ifrån då dom är starkt filtrerade med markant minskad PUR-effektivitet (t ex Deltec- och JBL-rören).
#12 - 16 september 2004 12:29
Intressant med er kommentarer. det börjar nu vrka som de två alternativen är

Alternativ 1 är att köpa MH armatur som även är bestyckad med lysrör för att kunna kombinera, och kanske på sommaren när det är problem med för varmt vatten (pga av värmen i rummet reducera antalet MH timmar något.

Alternativ 2 är att föröka fixa till min T8 ramp. Ett eller två extra lysrör och eventuellt av med täckglas samt utöka antalet reflektorer. Har på två lysrör idag men komplettera då till alla. Tyckte dock inte att jag märkte någon jätteskillnad när jag satt dit på två lysrör.
Frågan är dock om det räcker. Det blir isåfall 216W till ett 540 liters vilket blir en faktor 0,4. Det känns fortfarande som smärtsamt lågt eller?

T5 tycker jag verkar mycket bra och är säkrt framtiden när det gäller lysrör men utbudet av rör som är bra växtrör verkar just nu begränsat.
Ska man skaffa T5 så ska man skaffa FQ, High Output armaturer och rör och se till att hitta fullspektrum rör med trifosforsignatur i spektrat. Spektran som är väldigt bulliga och fina ska man hålla sig ifrån då dom är starkt filtrerade med markant minskad PUR-effektivitet (t ex Deltec- och JBL-rören).

Har du förslag på några T5 rör som kan vara intressanta

//Stefan
#13 - 16 september 2004 12:54


Alternativ 1 är att köpa MH armatur som även är bestyckad med lysrör för att kunna kombinera, och kanske på sommaren när det är problem med för varmt vatten (pga av värmen i rummet reducera antalet MH timmar något.


Man brukar iofs ha MH hängande en ganska bra bit ovanför burken och om man inte kör några täckglas borde avdunstningen kunna skydda mot alltför höga temperaturer.



Har du förslag på några T5 rör som kan vara intressanta


Alla FQ/HO-rör som har trifosfor-signatur, dvs ett spektrum som liknar t ex det här:
http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/aquarelle.JPG
(blå bulle och 3 markanta kraftiga spikar placerade i det blå, gula och röda området).
Hittar du några sådana kan jag beräkna PUR-effektiviteten för dom.
#14 - 16 september 2004 13:49

Är inte det här något för dig !

http://www.zoopet.com/akvarium/kop_och_salj_visa.asp?NR=9390

Med nya glödisar så borde inte ljuset bli den begränsande faktorn i ditt kar !

#15 - 16 september 2004 19:48
Är inte det här något för dig !



http://www.zoopet.com/akvarium/kop_och_salj_visa.asp?NR=9390



Med nya glödisar så borde inte ljuset bli den begränsande faktorn i ditt kar !



Nej, sannerligen inte.

Hur mycket fick du betala för frakten av dina oceanlight från tyskland ?

//Stefan
#16 - 16 september 2004 20:08

Upp till 32 kg kostar ca 170 kr.

Dom väger rejält mindre än så !
#17 - 16 september 2004 21:49
Hittade en Oceanlight med 2x150 + 2x54 hos en handlare i tyskland

http://www.aqua-design.de/produktdetails.asp?artnr=AM6322&shop=aquarium&kennzeichen=

Hittar dock ingen info på tillverkarens hemsida om denna
Annars klart intressant.

//Stefan
#18 - 17 september 2004 07:18
Jag har kört med metallhalogen i snart ett år nu och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Det första jag kände när jag skaffade dom var att ljuset faktiskt är väldigt levande ocm mer naturligt, strålningseffekten är snygg, men svår att visa på bild.

Jag förvånades snabbt av hur mycket gödning burken krävde med 1w/liter. Det är absolut för mycket ljus om man inte har ph- controller och ett fruktansvärt tålamåd.

Mycket ljus för oss givetvis vidare till värmeutvecklingen. I mitt kar på 375 liter och 300w mh driver lampan upp temperaturen till 27 grader mitt på dagen sommartid. Efterssom jag inte rekomenderar så mycket ljus till någon så tror jag inte att värmen från mh är något större problem.

Det är klart trist när det är dags att byta ut lamporna, dom är dyra och det är klart roligare att lägga pengarna på fiskar/växter. Jag har kört mina till dom tagit slut helt, vilket inte är att rekomendera.

Tillväxten: Jag har inte så lätt att jämföra tillväxten med lysrör efterssom jag aldrig kört med mer än 0,33 w/l lysrör. Men jag har under året gallrat bland annat ca 50 limnopilia, 30 bacopa, 25 hygrophila i veckan.

Fiskarna: I början hade jag ett stort stim kardinaltetror (se bild), dom är svartvattensfiskar och trivs inte i starkt ljus. Jag ville att dom skulle fylla ut hela karet, men det blev bara bottenfisk av det. PGA ljuset går dom väldigt lågt ner i karet. Kardinalerna hade jag kvar tills nyligen, och jag tror inte att dom tagit någon skada av ljuset.

Slutsats:
BRA: snyggt ljus, bra ljus, bra tillväxt, inga värmeproblem
Dåligt: dyrt.

Sen så finns det en härrans massa nackdelar med att ha för mycket ljus, men det kan man nog inte straffa mh för, det gäller nog vid för mycket lysrörsljus också.


Men i min värld så skaffar man inte mindre lampor när man har för mycket ljus, man skaffar större kar. Så jag behåller lamporna till nästa flytt om ca ett år, då jag förhoppningsvis får plats med större.

Att fiskarna går lågt i karet är egentligen ingen nackdel. Precis som inom alla andra delar av akvaristiken handlar det om att anpassa alla delar till varandra. I ett mh kar skall man givetvis hålla fiskar som kommer från klarare vatten och som inte är så skygga. Jag har ersatt kardinalerna med denisonbarber:
http://www.zierfischverzeichnis.de/ordnungen/cypriniformes/cyprinidae/puntius_denisonii.html

Dom funkar mycket bättre under mh.


Det finns en bild på mitt kar med mh underst på denna sidan:
http://helgo.net/ikon/full.php?p=/torsten/aqua/Andras/Grodan/

Edit: Rättat till länken
MVH
Magnus
#19 - 17 september 2004 07:34
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Det är absolut för mycket ljus om man inte har ph- controller och ett fruktansvärt tålamåd.



Finfin info , det här skall bli spännande :)

Kan du utveckla ovanstående, förklara varför ???
#20 - 17 september 2004 09:17
Ju mer ljus desto mer äter växterna. Med andra ord blir det jobbigare att få i tillräckligt med co2. För att överhuvudtaget lyckas med att hålla rätt co2 halt så måste man blåsa på ordentligt med co2, då uppkommer risken att man har ihjäl fiskarna med för mycket co2 i stället. Därför är controllern nästan ett måste för att hålla sig på banan.

Jag körde utan controller i 2 månader i väntan på fabriksservice, för att inte riskera mina fiskar så låg jag lågt....Algblommning.

Även andra gödningsämnen blir svåra att docera i rätta mängder och allt som händer i burken (alger, näringsbrist osv) händer väldigt snabbt. Jag gjorde mig av med mina diskusar som äter/skiter en del, då dog glosson så snabbt att jag inta hann reagera....Nitratbrist.

Jag är dock nära en lösning på näringsproblemet. Jag har köpt en slangpump och ordnat med automatisk gödning. Med blandningen konstant, varierad tillsats och uppföljning med nitrat/fosfattest känner jag att jag kommit närmare lösningen.

Kvarstår dock gör problemet med gallring, för att det inte skall växa igen totalt så måste jag gallra en gång i veckan. Så fort det stått ogallrat i 10-12 dagar sjunker ph och algerna börjar att komma, då orkar co2 anlärrningen inte riktigt till.

MEN, det är inte bara svårt och jobbigt att ha jättemycket ljus, det är ganska så kul också. Är målet ett så snyggt kar som möjligt tycker jag dock att mindre är att rekomendera.


MVH
magnus
#21 - 17 september 2004 09:51
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag har kört med metallhalogen i snart ett år nu och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.


Intressant läsning... :-) Delar dina erfarenheter på många punkter.

Ursprungligen skickat av Tropfrog

Det är klart trist när det är dags att byta ut lamporna, dom är dyra och det är klart roligare att lägga pengarna på fiskar/växter. Jag har kört mina till dom tagit slut helt, vilket inte är att rekomendera.

Vad jag hört så skall man kunna köra MH-belysning i ca 1,5 år och endå vara "safe"... Är du av annan åsikt?

Peter
#22 - 17 september 2004 10:02

Topfrog, Tack för dina erfarenheter.

Hur ofta behöver lamporna bytas. Hur många timmar ska de klara?

Jag är ute efter ett snyggt sällskapskar inte det ultimata växtakvariet. Karet är på 540L(150x60x60) kan det då bli lagom med 2x150W eller kan det vara så att man klarar sig med 1x150W och sedan kompletterar med lysrör?
//Stefan
#23 - 17 september 2004 10:04
Nja...Åsikt. När man har 1 w/l så lär den effektminskning man får av åldern inte spela någon roll, man har tillräckligt med bra ljus i vilket fall. Mitt främsta problem var att jag stod utan belysning i nästan en månad pga smälld lampa, det är ju inte precis lagervaror. Hur gammal den var vet jag inte efterssom jag köpte den begagnad.
MVH
Magnus
#24 - 17 september 2004 16:46

Tokintressant Tropfrog , jag behöver all info som tänkas kan för att inte odla enbart alger :)

Får jag ställa en fråga till ??

Vilken metod är bäst för att mjukstarta ??

1. Hänga MH-lamporna högt
2. Endast ha tänt en kortare tid (4-6 timmar)
3. Både alt 1 och 2

Jag är lite galen i att mäta värden så jag tror nog att det skall gå hyggligt utan Ph-controller...

Dock så har jag gjort slag i saken och slutat röka för att kunna skämma bort mig själv med lite gizmos till karet så controllern är bara 1-2 månader bort... ** myser och lägger in en snus ***


#25 - 17 september 2004 17:48
Jag är ute efter ett snyggt sällskapskar inte det ultimata växtakvariet. Karet är på 540L(150x60x60) kan det då bli lagom med 2x150W eller kan det vara så att man klarar sig med 1x150W och sedan kompletterar med lysrör?



Sikta på ca 0,3-0,5 W/per liter, det övre är klart jobbigare än det nedre. Det undre och andra sidan begränsar dig lite i växtval.

Att kombinera 1 mh med lysrör kan bli snyggt, om man bara planterar efter det. Det bästa kanske hade varit att sätta mh bara i ena sidan?

Vilken metod är bäst för att mjukstarta ??



Jag började med 150 watt i 4 timmar. Sedan ökade jag med en timme om dfagen tills jag nådde 8 timmar. Sen fläskade jag på med 300 w i 6 timmar en vecka sen ökade jag det till 8 timmar.

Om det är bästa sättet eller inte vet jag inte, jag har ju bara gjort på ett sätt en gång. Jag hade iallafall inte några sönderbrännda blad så växterna verkade ta det bra.
MVH
Magnus

#26 - 17 september 2004 17:58

Stort tack Tropfrog !

Och flå't stefangustaf att jag "lånade" tåten lite ...
#27 - 18 september 2004 23:03
Stort tack Tropfrog !



Och flå't stefangustaf att jag "lånade" tåten lite ...


Jomenvisst, tycker det var mycket givande info. Talar mycket för att jag kommer sätta upp någon slags kombi av mh och lysrör.

Oveb vad är måtten på dina mh. Att de är runt 60 cm långa vet jag men vad är bredden. Undrar eftersom jag funderar på att hänga lysrör framför och eventuellt bakom (vet att det finns en oceanlight med T5, men tänkte nog hänga dem separat istället).

//Stefan
#28 - 19 september 2004 07:07

Jag kan mäta i eftermiddag, det börjar bli dags att borra så jag behöver veta det själv åxå :)
#29 - 19 september 2004 07:34
Mycket intressant tråd. Sitter själv i valet eller kvalet att byta upp mig till MH eller ngt annat. Har ca 0,55 W/liter.

Sitter dock och funderar på hur mycket de olika alternativen drar i energi per dag. (el). I förhållande till den ljuseffekt man får ut. Med risk att det kanske är en dum fråga då watt är angivet per lysrör och så.
#30 - 19 september 2004 08:13
Vanliga lysrör (t8) och metallhalogen (hqi) har samma verkningsgrad, dvs du får ut lika mycket ljus per watt.

Det som kan dra mer ström är om du har gamla lysrörsbalaster till rören. Jag hare 4*24w i mitt slatkar och mätte att det drog totalt 120w.

Om du vill ha en högre verkningsgrad skall du satsa på t5, de ger altså mer ljus/watt än de klassiska ljuskällorna.
MVH
Magnus
#31 - 19 september 2004 10:18
Alla FQ/HO-rör som har trifosfor-signatur, dvs ett spektrum som liknar t ex det här:

http://www.iespana.es/aquagarden/fotos/aquarelle.JPG

(blå bulle och 3 markanta kraftiga spikar placerade i det blå, gula och röda området).

Hittar du några sådana kan jag beräkna PUR-effektiviteten för dom.


Arcadia T5 Plant Pro verkar ha denna fördelning även om inte spikarna är lika markanta. Vad tros om det?
Länk till spektrat:
http://www.arcadia-uk.info/news.php?action=view&mid=8&lan=en&id=5

//Stefan
#32 - 19 september 2004 10:25


Arcadia T5 Plant Pro verkar ha denna fördelning även om inte spikarna är lika markanta. Vad tros om det?

Länk till spektrat:

http://www.arcadia-uk.info/news.php?action=view&mid=8&lan=en&id=5


Alla rosa växtrör är filtrerade i den gula delen av spektrat vilket bara är onödigt oeffektivt. Tillverkarna gör så för att lura växtnissar att tro att röret skjuter hårt på blått och rött, när vilket annat ofiltrerat trifosforrör som helst skjuter precis lika hårt - och dessutom har snygg färgrendering.

Nu verkar iofs just Arcadias plantpro faktiskt inte vara filtrerad i just det gula området, men för att jag ska kunna göra en PUR-effektivitsberäkning på röret måste jag veta watt+lumens också.
#33 - 19 september 2004 11:35
Vanliga lysrör (t8) och metallhalogen (hqi) har samma verkningsgrad, dvs du får ut lika mycket ljus per watt.


Jag förstår att du är ute efter ljusmägnden och inte förbrukad effekt, men jag ska passa på att inflika mina mätresultat efter dagens ombyggnadtion av ljusrampen till elektroniska reaktorer :)

Jag har 2 st 36w lysrör(dvs totalt 72w) i mitt stora akvarium, det är ett Aquael med den standard heltäckande rampen, vid mätning med de gammla drosslarna så drar detta vidunder 0,78A!!!

det ger förstås 230*0,78 = 179,4Watt!! snacka om förlust! man tror lätt att det drar 72w eftersom det är det rören är på...

Om nån timme ska jag sätta mig och byta reaktorn i rampen och se resultatet, jag har gjort detta på en ramp tidigare med mycket god effekt på energibesparingen, ska återkomma med vad den visar exakt efter bytet..
#34 - 19 september 2004 11:37
Farsan har gjort samma mätning och med elektroniska drosslar drar rören precis så mycket dom är märkta med, och med gamla tunga ballaster drar dom ungefär dubbelt så mycket.

Mycket pengar att spara således.
#35 - 19 september 2004 12:38
Ursprungligen skickat av stefangustaf

[quote]Oveb vad är måtten på dina mh. Att de är runt 60 cm långa vet jag men vad är bredden.




[/quote]

Jag har mätt dem nu ! De är 50cm breda och 23,5 cm djupa !
#36 - 19 september 2004 14:49
Jag har mätt dem nu ! De är 50cm breda och 23,5 cm djupa !

Stort tack !
#37 - 21 september 2004 18:42
Oveb, en liten fråga till :-)

Sitter det fläkt i dem och isåfall låter den mycket?

//Stefan
#38 - 21 september 2004 18:54

Nejdå , ingen fläkt !

De säger "tjong" när man tänder dem , sen brummar det några sekunder sedan blir det helt tyst !

#39 - 21 september 2004 19:27
Nejdå , ingen fläkt !



De säger "tjong" när man tänder dem , sen brummar det några sekunder sedan blir det helt tyst !



Tack för infon. Kör du med 13000K lampa?
Jag har sett att AM har en på 6500K också.

//Stefan
#40 - 21 september 2004 19:30

13000K
#41 - 22 september 2004 15:05
Alla rosa växtrör är filtrerade i den gula delen av spektrat vilket bara är onödigt oeffektivt. Tillverkarna gör så för att lura växtnissar att tro att röret skjuter hårt på blått och rött, när vilket annat ofiltrerat trifosforrör som helst skjuter precis lika hårt - och dessutom har snygg färgrendering.



Nu verkar iofs just Arcadias plantpro faktiskt inte vara filtrerad i just det gula området, men för att jag ska kunna göra en PUR-effektivitsberäkning på röret måste jag veta watt+lumens också.



Nu har jag tagit reda på de data som behövs för PUR beräkning (hoppas jag). Kan du hjälpa mig med den?

Arcadia T5 Plant Pro 54W
Lumens = 2850
Spectrat på http://www.arcadia-uk.info/news.php?action=view&mid=8&lan=en&id=5

//Stefan

#42 - 22 september 2004 15:34
0.77! I klass med Aquarelle!
#43 - 22 september 2004 16:32
0.77! I klass med Aquarelle!


Kanon
Tack för hjälpen!
//Stefan
#44 - 3 oktober 2004 13:27
Ursprungligen skickat av oveb



Nejdå , ingen fläkt !



De säger "tjong" när man tänder dem , sen brummar det några sekunder sedan blir det helt tyst !



Måste rätta mig själv, nu när de är "inkörda" så hörs det ett lågt "bzzzzzzzz" ifrån dem under drift !

#45 - 3 oktober 2004 14:33
Måste rätta mig själv, nu när de är "inkörda" så hörs det ett lågt "bzzzzzzzz" ifrån dem under drift !



Okej, får väll stå ut med det :-)
Två stycken Oceanlight är på väg (lämnade Tyskland i Onsdags).

//Stefan
#46 - 3 oktober 2004 14:51

Grattis ! Du kan lita på att det bubblar här :)

Ingen algodling ännu...
PatrikMalmo
#47 - 4 oktober 2004 17:25
Oki...

...jag fortsätter på trenden att sno trådar lite. Jag har ju en högljusburk (1,5 w/l, vattenvolym ca 100 l) och har under de senaste månaderna lurat och experimenterat en hel del kring just denna burk.

CO2 är verkligen ett problem i dessa kar. Jag har enligt mina mätvärden fått fram att jag ska ha fullt tillräckligt (dvs 20-30 ppm/l) med CO2 (egna värden: 50-60 ppm/l) i burken, men jag börjar bli osäker på om det verkligen räcker för en högljusburk. Okulär besiktning talar för motsatsen (blågröna och trådalger samtidigt, ffa på topparna). Månne har jag missat att mäta vid tidpunkten för det verkliga CO2-raset, men jag har mätt mycket i det karet. Tror, liksom Tropfrog, att den enda hållbara i längden är ph-kontroller, tub och relativt bra fart i vattnet för att snabbt sprida CO2 överallt i karet. Det har jag dock ännu inte testat. Just nu blandar jag ny mäsk två gånger i veckan - och det är inte tillräckligt, trots mätvärdena.

När det gäller gödning så slukar karet enorma mängder av allt. Nitrat och fosfat (och kalium) verkar svårt att överdosera, det har jag i tillräcklig mängd, samt har provat att gå upp i rejält. Balansen mellan dessa är det viktiga. Problemen kommer med microämnena, ffa järn. Detta är svårt att tillsätta i tillräcklig mängd i vattenkolumnen utan att det ger stora algproblem. Min tankelösning på detta är att göda från två håll - vattenkolumn och botten. Har inhandlat Onyx i Danmark, som ska i karet när jag hinner. Tänkte komplettera med torv och lite jord underst, men det är jag i nuläget övertygad om enbart kommer att hjälpa karet igång, inte att räcka för gödning över längre tid. Onyxen är en annan femma, det innehåller mycket - ffa järn. Flourite har samma bra egenskaper, likaså en mängd europeiska produkter av bränd lera.

Hela tricket med högljusburkar, som jag ser det, är att utnyttja precis allt som går att utnyttja. Enligt Barr så har man nästan inget att "spela med" i högljusburkar. Maximera allt, blir då lösningen. För att kunna hålla en hög CO2-halt - leta efter firrar som tål det. "Träsklevande" arter torde fixa detta bäst. Arter från snabbrinnande vatten går bort. Eller skippa fisken helt under en experimentfas.
Kör med liten filtermassa för att undvika att ffa järn/mangan fastnar i filtret. Hyfsat snabb cirkulation för att sprida alla näringsämnen i karet snabbt. Fet CO2-reaktor, tub och ph-controller. Gödning varje dag i vattenkolomnen, för att vara säker på att växterna i vart fall får något, samt bottengödning med något bottensubstrat av bränd lera (INTE för mycket organiskt material/obränd lera!!).

Så. Då sitter man där med karet och det växer sanslöst. Jag har en del funderingar kring att hålla antalet snabbväxare (många stängelväxter) på en rätt låg nivå, och så ordna fler långsamväxare, eller i vart fall monocoter, så att man slipper trimma så himla ofta. Någon snabbväxare är dock bra att ha för att se näringsbrister snabbt.

Just nu ligger mitt kar "på gränsen". När det är verkligt igång, så minskar blågrönalgerna. Fullt med syrebubblor överallt - blågrönt verkar inte gilla en oxidativ miljö. Men - minsta lilla rubbning, och de kommer tillbaks. Klar utmaning!! ;) För att göra liknelser, om ett "normalt" EI-kar är att köra Formel 1, så är högljusburkar att flyga JAS. Inget spelrum alls, och allting går vansinnigt fort.

Nå. Som slutord så skulle jag rekommendera de flesta folk som vill ha schyssta växtkar att ligga kring 0,5 w/l, med 20-30 ppm CO2. Från det är det rätt lätt att trixa till saker och ting. Över 0,5 w/l börjar det bli svårare, och över 1,0 w/l är det riktigt svårt. Letar man utmaningar så är dock det platsen att börja på.

Hilsen!!
#48 - 11 oktober 2004 20:30
Måste rätta mig själv, nu när de är "inkörda" så hörs det ett lågt "bzzzzzzzz" ifrån dem under drift !


Nu har kört igång mina. Fantastiskt ljus men tyvärr så är det mer än ett tyst bzz.
Tycker det låter rätt rejält från ballasten. Det förvänade mig att den inte är elektronisk ,kanske därför som oceanlight har ett lägre pris än de flesta andra. Eller så har jag fått två måndagsex.

//Stefan
#49 - 11 oktober 2004 20:36
Varför inte köpa riktiga bra reflektorer ?
#50 - 11 oktober 2004 21:26
Ursprungligen skickat av stefangustaf

Fantastiskt ljus men tyvärr så är det mer än ett tyst bzz.

Tycker det låter rätt rejält från ballasten. Det förvänade mig att den inte är elektronisk ,kanske därför som oceanlight har ett lägre pris än de flesta andra. Eller så har jag fått två måndagsex.

//Stefan



Jag är kanske lite skadat som sitter bredvid datorer mest hela dagen!

Fruns dator som jag sitter mest vid överröstar ljudet ifrån mina Oceanlights.











Annons