Ljus och reflextorer...

#1 - 8 december 2007 08:02
Hej

jag köpte ett nytt lysrör till karet ett sylvana grolux 18w.Men jag tyckte att det vart så mörkt av det.Innan satt det ett lysrör som hette daylight ingen aning om tillverkare.
Jag bytte det som sitter främst, mest för att de nya lägre växterna skall få lite mer växtljus.

Men jag funderade ett tag och kompå att min lysramp inte har reflextorer, det gör ju en viss skillnad på hur det lyser.
Så i fattigdomes tecken så gjorde jag som så att jag tog ungsfolie och satte det på den avtagbara halva skyddsplasten.Vände den mest blanka å reflexterande sidan mot vattnet.
Visst fick det effekt vart mycket bättre, men jag vart lite orolig för att det kanske blir nånform av värme effekt som jag inte räknat med i denna extrema snabblösning?

Går det att ha det så här, utan att toppskivan i plast tex blir deformerad av värme, groluxen är inte lika varm som daylightröret har kännt efter.

Om detta funkar fint som lösning tills bättre armatur kan inköpas så tänkte jag limma fast folien så den sitter lite bättre.

så vad tror ni är jag helt galen eller kan man ha det så här?

vill ni se skillnaden kan jag ta bilder, har dock inga nu så jag måste skruva om rören å sånt för det ;-)

/eva
#2 - 8 december 2007 08:15
Är det ett sånt där "rosa" ljus i grolux?
I så fall är LifeGlo ett bättre val för växterna.

Vad gäller foliereflektor funkar det finfint (i alla fall för mig).
#3 - 8 december 2007 08:42
nä det ger ett rödviolet sken, fiskarna visar mer röd färg.
Zebrorna vart liksom mer rödblå randiga, utom hanarna som är guldigare.

vad jag läst mig till skall växterna inte gilla gult och grönt ljus, så jag antar att det är bra för dom.Påtalade när jag löpte det att det var för både fiskarnas färg och växterna.

va skönt att ungsfolie kan vara så användarvänlig, skall limma dit den under dagen då.
Blir så mycket enklare att öpnna för matning då=)

/eva
#4 - 8 december 2007 08:59
EvaLeva skrev:

va skönt att ungsfolie kan vara så användarvänlig, skall limma dit den under dagen då.

/eva

Ifall du skulle vilja ta bort det sen limma det bara punktvis så blir det mycket lättare.
#5 - 8 december 2007 09:58
EvaLeva skrev:
nä det ger ett rödviolet sken, fiskarna visar mer röd färg.

Zebrorna vart liksom mer rödblå randiga, utom hanarna som är guldigare.

vad jag läst mig till skall växterna inte gilla gult och grönt ljus, så jag antar att det är bra för dom.Påtalade när jag löpte det att det var för både fiskarnas färg och växterna.

/eva

Det är inte så mycket det att växterna inte "gillar" gult och grönt, det är mer att det inte ger någon effekt på dom.
Nackdelen med dom rosa/rödvioletta rören är att det är så låg effekt.
Det är fullfärgslysrör, som man sedan bländat ut de andra färgerna på, så att bara det röda och blå spektrumet är kvar. Alltså är 18W rör egentligen bara ca 12W verklig effekt.
Nu gör det kanske inte så jämrans stor skillnad i ett akvarium, akvarieväxter har inte så väldans höga krav på ljus.
#6 - 8 december 2007 11:12
Ugnsfolie är en mycket sämre reflektor än vad man kan tro. Du kan givetvis använda det under tiden du sparar till riktiga reflektorer. Men, gör dig själv tjänsten att skaffa riktiga reflektorer så småningom. Att montera en bra reflektor (helst en som har formen av en "måsvinge"), på ett befintligt rör, tillför, i storleksordningen, lika mycket ljus som ett extra rör utan reflektor.

Angående dina funderingar kring värmeutvecklingen, så tänk så här! När du körde utan folien så reflekterades en del av ljuset av materialet i rampen. Resterande strålning absorberades av rampen varvid den blev varm. När du monterade folien så märkte du att den reflekterande mängden ljus ökade (det blev ljusare nere i akvariet). Slutsatsen du kan dra är alltså att en mindre mängd strålning har absorberats av ljusrampen. Rampen har alltså en lägre temperatur nu än tidigare.
#7 - 8 december 2007 11:45
Tackar för alla svar=)

nog är endel akvarieväxter ljuskänsliga ialf dom som är någorlunda låga, ialf när jag läser om dom så har dom mycket högre ljusbehov.Visserligen påverkas dom givetsvis av hur du göder dom med för bästa trevnad.Men de låga är oftast mer ljuskrävande.Nog om det=P

riktiga reflektorer är ju alltid att föredra, dom är ju tillverkade för just det syftet, med allt vad det innebär med säkerhet och så.
Jag antar att *hembyggen* ligger sämretill för ersättning om nått skulle ske så man måste ha med försäkringsbolag att göra.
TEX så gör jag aldrig egna electriska kopplingar längre , för skulle nått ske med dom så får jag ju ingen ersättning .
Men det kanske är gamla regler jag lever efter, borde nog ta reda på hur det är egentligen.

nu reflekterar det mycket bättre och aluminiumfolie reflekterar bra mycket bättre än mörkbrunplast..;-)

tänkte lite på att värmen borde bli mindre för att det just reflekteras mer åt andra hållet, men ibland så fungerar saker å ting inte i den logiska bana som jag uppfattar utan är helt tvärt om(förmodligen min logik som inte funkar;-)

borde kanske ta bilder så ni ser, men har lite arbete att utföra innan jag har tid med det.

hoppas ni har en trevlig lördag med era fiskar=)))
#8 - 8 december 2007 17:27
Kom på en sak kan man ha reflextorerna i locket?

har ju en enkel top som liksom träs på akvariet, armaturen vilar på den som en bro ungefär.Locket består nu av 2 mörkbruna plastbitar varav man liksom viker upp den ena när man vill i karet.

Min fundering var att kanske kan man ha nånform av plåt som reflexterar bättre, lite kupad eller lätt måsvingeformad.Som samtidigt tar över som lock funktion.Visserligen blir det tyngre att öppna men vinsterna är ju så mycket mer iom ökad lysförmåga.
Kanske kan man fixa en foderlucka i den så är det löst.
Nu e jag ju van att jobba i läder å inte så hårda material men kanske skulle man snacka med den lokale plåtslagarn om detta....
Vilken typ av plåt är det som gäller iså fall?

/eva
#9 - 8 december 2007 17:53
En annan budgetlösning är att klyva ölburkar och skarva ihop. Då får man en rätt bra form som riktar ljuset ner i akvariet. Lite beroende på vad för lysrörsarmatur man har så kan det kanske vara lämpligt att tejpa fast ölburksreflektorn med dubbelhäftande tejp över lysröret. Eller så hänger man reflektorn över röret och knyter fast med ett snöre.

Mer ljus gör växterna tätare och finare. Blir mest bara långa ranliga pinnar av höga växter vid för svagt ljus. Växterna bryr sig inte så mycket om vad för sorts ljus de får bara det får mycket ljus.
#10 - 8 december 2007 19:14
Börjar fundera på att bygga egen reflektor (undra varför jag stav med x förut hmm)
så jag får en helt ny lock funktion.
Kanske borde jag bygga om hela lysarmaturem, eller skaffa ny.
Den e ju 10cm förkort i var ände, men det finsn väl inte lysrör i 70 cm, e dom samma som karet sticker det ju ut lite dvs 80cm.
asch lika bra att skaffa större kar på en gång *flinar*

/eva
#11 - 8 december 2007 21:21
Ska du ha nån fjong i reflektorerna rekommenderas spegelblank yta...
Så det blir till att valsa plåt, 0,5-1 mm tjock, och antingen hoppas på att det räcker med att putsa och polera för kung och fosterland, eller i värsta fall skicka till förkromning, antar jag.

I vilket fall så låter det väldigt mycket lättare att bara gå och köpa reflektorer, till 60 cm lysrör borde dom kosta typ 40-60 kr styck, beroende på vars du handlar...
#12 - 9 december 2007 01:53
Jag köpte en reflektor till mitt 15W lysrör på Hornbach. Det var en reflektor från Juwel, jag betalade 87kr för den, det följer med clips som man vrider fast i reflektorn, och sedan snäpper man fast clipset på lysröret. Mycket enkelt och smidigt. Dom lovar en förbättring med 100%, men det är som vanligt i överkant, jag upp skattar förbättringen till någonstans mellan 50-70% förbättring av ljuset.
#13 - 9 december 2007 06:35
Juwel reflektorer är inte de allra bästa, smala och inte heltäckande, men för priset är de helt ok. "Måsvinge" reflektorer kostar mer än det dubbla i regel. Ska man skaffa juwels är det bra att skaffa nya clips i metall, för de i plast som följer med brukar gå sönder lätt.
#14 - 9 december 2007 06:42
Och de i metall rostar, så jag vet inte vilket som är bäst;).

Annons