LJUS och LED expertis önskas !!

#1 - 1 april 2009 13:42
Hubba !

Behöver lite hjälp med att utröna vad det är för lampa.

Den här artikeln på Clas Ohlsson:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251796&_path=251882;251433;251138;251705;251796

Artikelnummer: 36-2556

Jag frågade efter mer specar, och fick nedanstående tillbaka.

Frågor:

Om man skulle översätta 1,8-2Watt till lysrör, på ett ungefär hur mycket skulle det bli ?

Kan man ur specen utröna mer om spektrat på lampan ?
Dvs är det mycket rött/blått/gult/ eller ett "jämt" spektra ?

Någon ??

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]36-2556 Reflektorlampa LED 230V GU10 - specifikationer [/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT][/FONT]
[SIZE=2]Ljusstyrka: [FONT=Verdana]13000 mcd (millicandela) / 25-35 lumen / 220 LUX vid 100 cm.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2]Effekt: [/SIZE][FONT=Verdana][SIZE=2]1,8 - 2 W

IP-klassning: ingen IP-klassning
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2]Färgtemperatur:[FONT=Verdana] 8000-9000 K[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2]Omgivningstemperatur:[FONT=Verdana] -20 till +40 grader Celsius[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2]Spridningsvinkel:[FONT=Verdana] 15 grader[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2]Livslängd:[FONT=Verdana] 50 000 tim[/FONT][/SIZE]
#2 - 1 april 2009 13:57
Om vi bortser från att lumens inte beskriver akvarieljus så bra, så kan vi jämföra med Philips aquarelle som har ca 55-60 lumens/watt. Om denna LED har ca 25-35 lumen så motsvarar det 0,5 watt Aquarelle-lysrör, typ du behöver 60st sådana för att få samma mängd lumens som ett 30W aquarelle-rör. (I praktiken behöver du inte fullt så många eftersom du slipper förlust i reflektorer osv...)

Färgtemp ger en fingervisning om hur du kommer att uppfatta ljusets färg, men det säger inget om var topparna är placerade i spektrat.
#3 - 1 april 2009 14:10
petnym skrev:
Om vi bortser från att lumens inte beskriver akvarieljus så bra, så kan vi jämföra med Philips aquarelle som har ca 55-60 lumens/watt. Om denna LED har ca 25-35 lumen så motsvarar det 0,5 watt Aquarelle-lysrör, typ du behöver 60st sådana för att få samma mängd lumens som ett 30W aquarelle-rör. (I praktiken behöver du inte fullt så många eftersom du slipper förlust i reflektorer osv...)

Färgtemp ger en fingervisning om hur du kommer att uppfatta ljusets färg, men det säger inget om var topparna är placerade i spektrat.

hmmm...samtidigt sägs det ju att 1 Watt på LED motsvarar MASSOR på glödlampor / lysrör...

har för mig att jag läste någonstans att 1 watt på LED skulle motsvara
kanske en 25/40 watts glödlampa,,,,,

tänker jag fel ??

.
#4 - 1 april 2009 15:09
Kensa skrev:
hmmm...samtidigt sägs det ju att 1 Watt på LED motsvarar MASSOR på glödlampor / lysrör....

Massor på glödlampor, men inte massor på lysrör. LED är f.n. mindre energieffektiv än lysrör, men bägge är mycket, mycket, effektivare än glödlampor.
#5 - 1 april 2009 18:51
Azur skrev:
Massor på glödlampor, men inte massor på lysrör. LED är f.n. mindre energieffektiv än lysrör, men bägge är mycket, mycket, effektivare än glödlampor.

[:-159] Stämmer så bra så :D
Men det finns riktigt bra LED men dom kostar lite mer oxå. Såg från en av våra samarbetsfirmor (till mitt förra jobb) att dom hade tagit fram en på 60w då lyser det :D

/Tobbe
#6 - 1 april 2009 19:50
dhuron skrev:
[:-159] Stämmer så bra så :D

Men det finns riktigt bra LED men dom kostar lite mer oxå. Såg från en av våra samarbetsfirmor att dom hade tagit fram en på 60w då lyser det :D

/Tobbe

Kan du lämna ut vilken firma det är eftersom jag är mycket intresserad av LED med lite större effekt.

MVH Lasse
#7 - 1 april 2009 20:22
Ligger inte power-leds på 100lumen/watt?
#8 - 1 april 2009 20:37
Lasse skrev:
Kan du lämna ut vilken firma det är eftersom jag är mycket intresserad av LED med lite större effekt.

MVH Lasse

Har för mig att den kom från LUMEX i USA om jag inte mins fel.

/Tobbe
#9 - 2 april 2009 12:33
annars har BRIDGELUX en riktigt trevlig LED ARRAY på hela 2200LM :d

Art.nr: BXRA-C2000-00000

[LIST]
[*]LED ARRAY, 2200LM, COOL WHITE
[*] Colour, LED:Cool White
[*] Luminous Intensity, Typ:2200lm
[*] Angle, Viewing:120°
[*] Current, Forward If:1750mA
[*] Voltage, Vf Max:18V
[*] Temperature, Operating Range:-40°C to +105°C
[/LIST]
/Tobbe
#10 - 3 april 2009 06:09
Högeffektsdioder släpar efter lite när det gäller effektiviteten, men om man bortser från de riktiga skitsakerna från tex claes olsson/jula/rusta så vill jag nog påstå att LEDarna både är ifatt och förbi alla lysrör i effektivitet. ser man dessutom till kompaktlysrör eller lågenergilampor så är skillnaden tokstor...

bäst verkningsgrad har ju de mindre powerledsen på 1 och 3 watt då runt 115lumen/watt, vill man gå på belysning med kräm i och få lite metallhalogeneffekt så kan man kolla in dessa.

50w - 4000lumen dvs 80lumen/watt
http://www.edison-opto.com.tw/products_detail.asp?category=1&cno=111

100w - 7000lumen dvs 70lumen/watt
http://www.edison-opto.com.tw/products_detail.asp?category=1&cno=253

100w dioden har jag sett igång, det är ett jäkla drag i den, det går inte att titta rakt in i den(skulle monteras in som ersättning i en projektorlampa)
#11 - 3 april 2009 06:29
Min lösning

För att spä ut expertnivån till en mer lättdrucken informationssoppa, ska jag bara säga hur jag gjorde i mitt fall gällande mitt 150cm långa 205-liters akvarium med både växter och fiskar.

Jag har 6 st. 2W LED-dioder (eller är det möjligen 3W?)monterade i en reflekterande ramp som räcker fint och ger härligt flimrande solstråleimitation mot rötter, stenar och botten när ytan vågas lätt av luftpumpen.

Monterade dem på en konsollskena som jag sedan silikonade fast i en förzinkad metallramp. Väldigt bra speglingseffekt i den, samt perfekt avkylning. Belysningen blir inte ljummen knappt med den här lösningen.

Totalt kostade belysningen ca 600 SEK har jag för mig.

(inte för jag vet riktigt meningen med en reflekterande ramp till just LED-dioder, som ju skickar sin ljuskägla rakt ner utan vidare spridning och därmed inte ser ut att ha så mycket ljusspill i sidled, men det kanske de mer bevandrade kan besvara?)
#12 - 3 april 2009 07:02
Jag har billiga LED som månljus på kvällen. Men räcker verkligen 6*3W för växternas välbefinnande i ett 205 liters?
#13 - 3 april 2009 07:36
MattiasL skrev:
Jag har billiga LED som månljus på kvällen. Men räcker verkligen 6*3W för växternas välbefinnande i ett 205 liters?

- Ja jag kan säga dig att växterna mår gott. Får kapa dem upptill nästan varje vecka. Ingen växtnäring heller, men det har jag iof aldrig använt.
#14 - 3 april 2009 16:29
någon sam har testat LED rör? Se länk

http://www.directindustry.com/prod/royal-pacific-shanghai/led-tube-39867-328271.html

/Tobbe
Bilagor:
#15 - 6 april 2009 20:20
Lasse skrev:

MVH Lasse

min chef säljer lite olika former av ledbelysning, till gatulampor mm. Tror dom är upp till 400W om jag inte minns fel. Du kan få hans mail om du är intresserad.
Bilagor:

Annons