ljus o reflektorer

#1 - 30 oktober 2002 02:15
jaha den ändlöst debatterade frågan..men men.. jag har ett juwelakvarium nyligen inköpt.. på 110L
i detta sitter 2 st 18w philips rör (heter 18w/54 vad står 54 för? )
samt reflektorer under dessa..
Jag upplever att mitt kar har för lite ljus då mina växter har en tendens att bli gula o vissna o dö o absolut inte växa bra..
så nu till frågan.. hur mycket ljus ska man ha? kan man ha för "starkt" ljus? hur stor effect har reflektorerna ?
jag har hört att det är 0.5 watt ljus per liter vatten man ska ha i mitt fall altså ca 50 watt är då 36w +reflektorer för lite?
någon som har erfarenhet av juwel akvarier?

Kezze
#2 - 30 oktober 2002 09:00
54 står för färgen på röret. Har ingen aning om vilket färgspektra den har. var det ett begagnat akvarium eller ett nytt? lysrören kan vara för gamla för att ge ett fullgott ljus. Det kan också vara så att dina växter inte är helt OK att ha i ett akvarium, många "akvarieväxter" är egentligen sumpvattensväxter och klarar inte ett längre liv i akvariet. Det kan också vara så att de lider av näringsbrist.

Cattis
#3 - 31 oktober 2002 01:12
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
54 står för färgen på röret. Har ingen aning om vilket färgspektra den har. var det ett begagnat akvarium eller ett nytt? lysrören kan vara för gamla för att ge ett fullgott ljus. Det kan också vara så att dina växter inte är helt OK att ha i ett akvarium, många "akvarieväxter" är egentligen sumpvattensväxter och klarar inte ett längre liv i akvariet. Det kan också vara så att de lider av näringsbrist.

Cattis
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
tja akvariet är nytt o växterna består av svärdsplantor vattenpest valisinera o dyl.. jag har bottengödning + att dom får en dos flytande i bland.. men det ända som växer hos mig är algerna..
jag har tom kvar mina brun alger dom brukar ju försvinna av sig själft.. efter ett tag.. nä jag matar inte för mycket o nä jag har inte överbefolkat.. jag gör regelbundna vatten byten o allt annat i goda råd jag fått!så till baka till frågan..! är 2*18w + reflektorer tillräckligt för mitt 110L akvarium? hur stor "effekt" har reflektorerna?

Kezze
#4 - 31 oktober 2002 08:04
Hur gamla är rören? Om de är äldre än 6-8 månader så bör du testa att byta ut dom.

Cattis
#5 - 31 oktober 2002 16:57
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hur gamla är rören? Om de är äldre än 6-8 månader så bör du testa att byta ut dom.

Cattis
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Som jag har försökt säga tidigare!!! Akvariet är NYTT! sprillans nytt jag har haft det i 2-3 månader.. därmed är RÖREN nya!
läs min fråga i stället snälla!
Är 2*18w+reflektorer nog för mitt 110L akvarium ochh hur stor effekt har reflektorena
ing goda råd tack utan ett svar på frågan är vad jag behöver..

Kezze
#6 - 1 november 2002 07:18
Hej!

Ja det borde räcka bra. Om du inte har väldigt ljuskrävande växter förstås.

Mvh

olof

#7 - 1 november 2002 11:28
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Är 2*18w+reflektorer nog för mitt 110L akvarium ochh hur stor effekt har reflektorena
Det är rätt svårt att säga hur mycket ljusstyrkan höjs av reflektorerna har när man inte vet tillverkare på dom.
Men det brukar ligga på 50-300 %.
Micke J

#8 - 1 november 2002 11:53
tja akvariet är nytt
Vilket betyder att dina svärdsplantor, vattenpest och vallisneria även är ganska nyplanterade. Risk för acklimatiseringsproblem. Dom håller förmodligen på att ställa om sig till ditt vatten.

jag har bottengödning + att dom får en dos flytande i bland.. men det ända som växer hos mig är algerna..
"Ibland"? Låt säga att du doserar rätt mängd gödning men växterna inte växer - då kommer gödningen gå direkt till algerna.
Om växterna inte växer trots gödning så har dom antingen för lite ljus eller för lite koldioxid eller både och.

jag har tom kvar mina brun alger
.. för lite ljus börjar verkligen kännas som en trolig förklaring då brunalger dominerar vid lite svagare ljus.

nä jag matar inte för mycket o nä jag har inte överbefolkat..
.. vilket borde betyda att du inte har någon nitrat eller fosfat i akvariet - två av dom viktigaste växtgödningsämnena som du dessutom inte får av din köpta växtgödning.
Nu ser det ut som du dels har för lite ljus och för lite kväve och för lite fosfor - dåliga förutsättningar för växter.

jag gör regelbundna vatten byten
.. vilket garanterar att det inte finns någon gödning i vattnet, om du inte är väldigt noga med att dosera växtgödning efter varje vattenbyte.
Så då ser det ut som du dels har extremt låga gödningsnivåer (vilket alger mycket väl kan trivas med), för lite ljus och ingen koldioxid.
Det kan i princip inte bli sämre förhållanden för dina växter.

Annons