ljus ljus och ännu mera ljus

#1 - 23 augusti 2005 21:49
Goddagens.

då jag börjat med mäsk-co2 till mina växter behövde jag mer ljus.
haft 2x25w glödlampor.

men har nu bytt till 2x5 lågenergilampor.
då dom lyser taskigt i mitten av akvariet så ligger där nu lysdelen från en skrivbordslampa tror den är på 11w men kan va på 9w också.
har kompletterat med 2st 38graders spottar i dom bakre hörnerna.
dom är på 20w 12v men är seriekopplade för att inte lysa fullt så starkt.
eventuellt ska spottarna bort.

varken fiskar eller räkor ser ut att "springa å gömma sej"

är det för mycket ljus eller ?

tänkte även fråga om soluppgång/solnedgång gör att fiskarna trivs bättre ?

Mvh Raven
#2 - 23 augusti 2005 22:05
Hur stort kar har du? Både längd och liter.

Kör med 15w grolux i mitt kar...ger iaf en 0.33w/l...och ptja, det bubblar ju på som du vet :)
#3 - 23 augusti 2005 22:56
suck de va de där med minne ja :rolleyes:

37L

0.56w/L + spottarna.
#4 - 23 augusti 2005 23:17
Ptja, det känns ju (för en lekman som mig) som om det borde räcka. Sen hur "bra" dom watten är vet jag ju inte. Anledningen jag undrade om längd och så var ju mer en tanke på att du kanske kunde trycka in dom små rören (14 & 15w)
#5 - 23 augusti 2005 23:48
har ju bara en glödlampsramp med 2st http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=907&iItemId=88977

dom lyser bra vid sidorna men sockeln gör att dom lyser dåligt i mitten.

ligger en sån här bakom ljusrampen för att lysa upp mitten http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=910&iItemId=78985

nåt måste ja göra rätt ena javaormbunken bubblar :)

1 alternativt 2 lysrörsramper skall införskaffas när ekonomin tillåter.
#6 - 24 augusti 2005 09:28
Ptja, kör du (förutsatt att det får plats) med ett 45cm rör (15W) så ligger du ju på 0,4w/l och det borde väl kanske räcka.

Men som du säger, det bubblar, då kan det ju inte vara HELT galet iaf ;)
#7 - 24 augusti 2005 17:35
har 2 flaskor inkopplade som bubblar kommer 1 bubbla var 4:e sekund men en j***a massa syrebubblor överallt :D

börjar kännas som de går framåt de här :) för en relativt billi peng
#8 - 24 augusti 2005 20:32
Samma bubbelmängd som jag tutar på i, större delen av tiden, precis innan bytet av mäsk sjunker det väl dock ner till 1 bubbla var annan/ var tredje sekund.

Men visst är det underbart att för en billig peng, och på ett enkelt vis nå framgång. Fungerar den riktiga co2anläggningen lika bra som det är tänkt, så är jag extremt nöjd med att den bara kommer kosta mig 750:- ca. :)
#9 - 24 augusti 2005 20:40
från ena anubiasen kommer de typ 10-12 småbubblor per sekund.
förvånad över att min windelöw ormbunke inte flyter upp med alal bubblor som sitter på den :)

köpte en liten ventil ida för å kunna "stänga" av mäsken nattetid.
är den stängd åker co2 ner i karet är den öppen åker de ut i luften,.

kollade precis ph och låg på runt 6.6 ger drygt 25ppm co2.

co2tub å kontroller kommer nog men ligger många månader i framtiden.
blir när ja fixat ett räkakvarium och ett dvärgkulfisk akvarium.
#10 - 25 augusti 2005 10:04
Ja jag "eldar för kråkorna" på natten. MEN jag har inga fiskar alls i mitt lilla experimentkar, så därför ser jag ingen anlending till att "koppla runt" co2:n på natten.

Ska väl tillägga att mitt snikpaket är utan "phdator"...men den får man ju loss för en 750:- till på ebay....1500:- känns även det betydligt billigare än dom 3-3500:- som akvariebutiken räknade på åt mig iaf :)
#11 - 25 augusti 2005 11:58
1500 låter ju inte så tokigt.

blir nåt sånt när ja får bytt upp mej till 375L akvarie men de ligger troligen några år in i framtiden
#12 - 17 augusti 2006 20:01
Hej
det handlar inte om watt/liter utan om ljusflöde och ljusstyrka och så naturligt ljus som möjligt.
#13 - 17 augusti 2006 21:06
Jag är inte så rutinerad i akvarievärlden, men har tidigare odlat en hel del med artificiellt ljus. Då handlar det om att räkna lumen i förhållande till odlingsyta och avstånd. Energimässigt är lumen/watt mycket intressant. I regel kan man säga att lysrör (samt lysrörsliknande) har mycket bra lumen/watt och att halogen och glödtrådslampor har oerhört dålig. I halogenlampor och glödtrådslampor går den mesta energin åt till värme istället för ljus. När det kommer till akvarium är marknaden överfull av olika sorters lysrör där många av dem har oerhört lågt ljusflöde i förhållande till watt. De är således väldigt ineffektiva. Det ska också tilläggas att för att fotosyntensen skall fungera krävs både blåttljus runt 450nm och rött ljus runt 650nm. Halogen lampor och glödtrådslampor saknar mycket av det viktiga blåa ljuset, men har gott om det röda. Urladdningslampor har i princip lika bra lumen per watt lysrör. De har också fördelen att existera i mycket starkare former. Ska man odla mycket är de helt klart att rekommendera. Dock blir det lätt lite väl ljust i rummet och ganska omysigt. Nedan följer en liten lista:

Vanlig glödtrådslampa 100watt 1340 lumen; 13,4 lm/w
Vanlig Halogenstavslampa 100watt 1500 lumen; 15 lm/w
Vanligt Varmvitt lysrör 58watt 5200 lumen; 89,7 lm/w
Elipsformad Metallhalogen 100watt, 7800 lumen;78 lm/w
Rörformad högtrycksnatrium 100watt, 10000lumen; 100lm/w

Jag använder sylvania dayligtstar som jag tycker har bra lumen per watt; 77lm/w och har gott om ljus för att fotosyntesen ska fungera. De är dock lite dyrare än vanliga rör. Vill man använda vanliga billiga lysrör ska man leta efter de blåaste. Dagsljusrör är bra att odla med, men säljs inte överallt.
#14 - 17 augusti 2006 22:37
Co2 till javaormbunkar o anubias??? dem är dessutom ljusskygga skuggväxter.....och växer oootroligt långsamt ( det blir som en sklödpadda på amfetamin)
#15 - 17 augusti 2006 22:44
Tråden är ett år gammal å vad jag minns så har Raven slutat med co2 så jag tor inte det är något problem:rolleyes:

Annons