Ljus i akvarium

#1 - 30 juni 2012 22:31
Hej!

Jag har lite funderingar ang hur mycket/starkt ljus man kan ha i sitt akvarium. Jag har just nu ett 30 l nano akvarium med ett 11 w lysrör, men tycker att det är lite för mörkt och funderar på att köpa en till lampa. Så frågan är hur många watt per liter kan man ha utan att skapa algproblem pga för starkt ljus?
Skulle det fungera att sätta en till 11w lampa för att få lite mer ljus, eller blir det för mycket ljus i ett så litet akvarium?
#2 - 30 juni 2012 22:52
Jag har 3*11 över mitt :)
#3 - 30 juni 2012 23:11
Fast du kör ju ganska avancerat, har full koll och styr alla värden i ditt kar, Mathias. ;)

För den som har ett vanligare kar som står och puttrar skulle i alla fall jag nöja mig med att köpa en 11-wattare till. Har själv kikat på en till lampa till mitt Cocoon, men priset på en till lampa + glödlampa är dyrare än vad jag gav för hela karet (med belysning och filter). Men som sagt, att dubbla belysningen borde räcka väl om du inte ska köra något avancerat i nanot.
#4 - 30 juni 2012 23:40
Karl Holm skrev:
Fast du kör ju ganska avancerat, har full koll och styr alla värden i ditt kar, Mathias. ;)

För den som har ett vanligare kar som står och puttrar skulle i alla fall jag nöja mig med att köpa en 11-wattare till. Har själv kikat på en till lampa till mitt Cocoon, men priset på en till lampa + glödlampa är dyrare än vad jag gav för hela karet (med belysning och filter). Men som sagt, att dubbla belysningen borde räcka väl om du inte ska köra något avancerat i nanot.

Ah, blir lite hemmablind ibland. :) 2*11w blir allt mer än tillräckligt när det gäller ett "vanligt" nano..
#5 - 1 juli 2012 07:50
Du ställde just frågan jag själv funderat över, så halkar in och ställen en följdfråga.
Har också ett 30L och funderade över belysningen. Själv valde jag ledbelysning och har 40 Led (varav 8 blå).

Funderade just över vad andra hade över sina nano och hur man vet om det räcker eller om man bör ha mer.
#6 - 1 juli 2012 13:46
Okej, då testar jag med att sätta dit en extra 11w lampa :)

Annons