Det finns HQL med lämpligt ljus för akvarier som jag tycker funkar bra, som ger ett vitt och krispigt ljus.
Inte vad jag sett, och jag har letat. De "krispigt vita" är den typ som används i
gatbelysningar och som
uplights under träd, och de har en elak grön, eller kanske snarare cyan, ton på ljuset. Gröna saker blir nästan självlysande, men alla andra färger ser urvattnade ut. De jag hade var
såna här, som var rätt poppis på 80-talet när andra typer av belysningar nästan inte gick att få tag i.
Bytte mina MH-lampor nyligen från Giesemann 6 500K till Aqualight 10 000K av ren nyfikenhet. Men jag tycker det ser lite för blått ut för att av helt ok i ett sötvattenkar.
Då är de nog inte 10000K; det ska vara en mycket svag blå ton på 10000K lampor. En möjlighet är att lampan inte "bränts in" än, många MH har betydligt högre kelvintal när de säljs och blir snabbt gulare. Fast i vissa fall är kelvintalet rena fantasin också, jag har postat
den här bilden på två olika "12000K" lampor några gånger.
(Apropå för blå ton så bytte jag nyligen lysrör i ett av mina kar, och tog några gamla Hagen MarineGlo jag hade liggande. Helt oanvändbara. Akvariet är
så här blått, men inte så där ljust - ögonen är mindre känsliga för blått ljus, och MarineGlo är så blå att akvariet i stort sett är kolmörkt)
Färgtemp på ljuset är nog mycket en smaksak, och vad som lämpar sig till man vill åstakomma.
Absolut.
LED är nog kanoners ifall man kan hitta en armatur som funkar till ett tropikarium och inte ser ut som f.. Blev själv väldigt imponerad av nanaokar med led vid ett besök i Tyskland nyligen (extremt klart o krispigt), och måttmässigt finns lämpliga armaturer för större akvarier. Frågan är bara hur långt ljuset tränger ner i karet? Är det lämpligt till växtkar djupare 50-60cm djupa alltså?
Med reservation för att jag inte haft LED själv, utan bara fått hänförda predikningar ifrån nyfrälsta akvarieägare (eller möjligen försäljare) på Reefcentral, så verkar svaret vara "ja". Enligt dem så kan man ersätta 400 watt metallhalogen med 60 watt LED och få bättre tillväxt på korallerna även i djupa kar. (Ja, jag tycker också att det låter lite för bra för att vara sant.)