Nej, absolut inte. Alla rör med bra tryck i (trifosfor) har alltid en grön spik. Skillnaderna i output i de tre olika banden är liten, bara tillräckligt för att ge ljuset en viss nyans.
Ja det är lite motsatta budskap där. Jag tror inte på att grönt ljus skulle få växter att stanna eftersom dom måste växa snabbt uppåt i undervegetation för att komma högre än sina konkurrenter. Du har ju tex även sett att det inte är så.
Man måste komma ihåg att även om ljuset ser helt grönt ut när du har grönvatten så finns det naturligtvis blå och röda komponenter kvar i ljuset. Det kan du se genom att saker i grönt vatten inte är monokromt gröna. Du kan ju faktiskt se att fiskars och växternas färger även om vattnet är väldigt grönt.
Det tror jag inte riktigt på. Jag har en alternativ förklaring som alla som reser bort från sitt växtakvarium får uppleva: Dom reser bort och allt är nyklippt och sedan kommer tillbaks till ett överväxt akvarium. Växterna har inte nödvändigtvis vuxit mycket snabbare, skillnaden är bara 2 veckors oavbruten tillväxt.
Jag har ju under en längre tid kört ett Aquarelle och ett Deltec Midday som är ganska gult. Inte för att jag velat optimera ljuset utan tvärtom minska det lite och framförallt få lite bättre färgåtergivning. PAR-mätaren mäter upp betydligt mindre PAR från det gula Middayröret men samtidigt tycker jag att jag ser lite snyggare tillväxt med det. HC tycker jag verkar få större och finare blad jämfört med under enbart Aquarelle där det oftare blir pytteblad.
Jag har även en känsla av att de konstiga kalciumbrister man kan få med hög nitrathalt även går lite hand i hand med att det är starkt Aquarelleljus.
Här kommer en teori jag lurat på sedan jag läste artikeln om att grönt ljus binder kol djupare in i bladen: Tänk om det är så att hög PUR (mycket blått och rött) dels gör att fotosyntesen maxas hårdare men även gör att det blir lite för snabb tillväxt utanpå bladen och att den interna kolfixeringen djupare inne i bladen inte riktigt hinner med pga lite mindre grönt ljus eller åtminstone lite ofördelaktig fördelning av blått, grönt och rött. Vad händer när man torkar tomater och den interna massan blir mindre än skalet? Den skrumpnar och blir skrynklig..
Jag kan inte det här med att citera dela så det får bli allt på en gång.
Min tolkning/teori är som följer.
1. Solens spectra innehåller grönt ljus.
http://svastronomy.blogspot.com/2008/07/solar-spectrum.html
2. "Green light: a signal to slow down or stop"
Tolkning: Sänker tillväxten på höjden och börjar bre ut sig och bli kraftigare
3. Resa bort teorin stämmer kanske på alla växterna utom pogostemon.
dom var mindre än golfbollar, två veckor senare lite mindre än tennisbollar.
4. Din HC beskrivning stämmer med punkt 2
5. Kanske är det så att Aquarelle rören inte har för lite grönt utan för mycket blåt och rött
och att Deltec midday röret jämnar ut spectrat lite.
6. Den torkade tomaten förstod jag inte riktigt men en sak har jag märkt, stjälkarna blir
mycket sprödare med co2 än utan. Kanske hade ett "grön rör" ändrat på det ! ?
Jag har bara Aquastar i alla mina kar, som det är mindre grönt i än Aquarelle.
OBS! detta är bara mina tolkningar och inget annat. Ju mer man läser o googlar på ämnet ju knäppare blir man... =)