Ljus.

#1 - 18 november 2006 17:55
Hej! Det är så att mina kunskaper om ljus är bortom bedrövliga.
Jag kan mer eller mindre ingenting om vad för ljus som är bra för växter osv.
Det lilla jag vet är ord som "lumene" osv men har ingen aning om vad det betyder eller vad det gör. Den lilla och spridda kunskapen jag har behöver sammanfattas och redogöras för mig av någon kunnig människa.
Ta det från scratch. Vad man bör tänka på m.m.
Har sökt lite eftet tidigare inlägg om "ljus" och "styrka" osv.
Men det mesta är som grekiska för mig. Just nu har jag bara en 120cm lång
armatur utan reflektor med ett Aquarelle rör till mitt 275Liters kar. Något säger mig att det är alldeles för lite. Så jag ska köpa en till armatur/armaturer osv osv. Men jag vet inte hur mycket mer ljus som behövs och vad för slags ljus.

En fråga till, har läst någonstans om att det inte är helt fel att köpa armaturer med lampor i från någon blomsteraffär osv. Är det att rekomendera?

Nåväl, överös mig med er kunskap och berika mig i sökandet efter välmående växter.

Tack på förhand! /Rickard [:o]
#2 - 18 november 2006 18:12
Måste tillägga att jag precis upptäckte "ljus-guiden" i menyn här på zoopets framsida. Har läst igenom och har fått bättre grundläggande kunskaper :)
Men tips och trix är fortfarande välkommna!!!
#3 - 20 november 2006 02:23
Tummregel: 0,5w/Liter vatten. Aquarelle är ett utmärkt rör..
#4 - 20 november 2006 06:38
Man kan klara sig med lägre ljus också om man väljer växter som inte är så ljuskrävande. Svärdplanta,cryptocoryne, javaormbunke och Anubias funkar alla bra i lite klenare ljus. Ovanstående växer på bra i 0,20 W liter. Man blir dock väldigt begränsad när det gäller växtvalet om man kommer under 0,5W/liter
#5 - 20 november 2006 07:14
Tack för svaren :)

Annons