Läs gärna zoopets avdelning om belysning och titta på bilderna längst ner...
Jag gjorde så, och undrar om det är ett så bra råd egentligen. Där står att ett bra växtrör skall efterlikna solens spektra, dvs. relativt lite blått och rött och mycket i mitten (grönt). Jag har "lärt" mig att det är precis tvärtom; ett bra växtrör skall ha mycket blått och rött. Lite grönt kan man lägga till för att det skall se mer naturligt (eller mindre onaturligt) ut, men det är inte nödvändigt för växterna. De flesta växtrör jag prövat har också det spektrat. Några vetenskapliga belägg kan jag inte prestera nu, men väl ett logiskt argument; klorofyll är grönt. Om något är grönt innebär det att det reflekterar det gröna ljuset. Dvs. det gröna ljuset kommer bara att studsa bort från en grön växt, och kan inte ha någon betydelse för växtens fotosyntes.
Att sedan solen kan ha ett annat spektra än det optimala växtspektrat är väl inte så konstigt. Solljusets intensitet är så hög att ljuset räcker till ändå, även om de nödvändiga färgerna finns i relativt mindre mängd. I akvarier där vi alltid har begränsade mängder ljus, blir det viktigare att de viktiga färgerna (blått och rött) finns representerade i relativt större mängder.
Rätt eller fel?