Ljummet eller kall vatten vid byte? Hur gör ni?

#1 - 24 januari 2009 18:45
Som sagt. Hur gör ni andra? Har haft akvarium i 25 år och jag verkar inte fatta hur snabbt utvecklingen går framåt gällande akvaristik!

Jag måste byta 150! Liter vatten då det är grumligt och vägrar klarna upp samt att fiskar dött.

Ljummet vatten från kranen innehåller ju bakterier - och det var det jag inte ville ha...
Iskallt vatten kan också bli ont då jag har fiskar som är känsliga för temperatursvängningar. Typ praktbotier.

Vad gör jag? Kokar lite av vattnet & blandar i?
Eller ??????????????

Blir tokig snart. Inget verkar fungera i mina kar just idag.

[:o]
#2 - 24 januari 2009 18:51
Kör bara Kall vatten det funkar för mig,inga dödsfall alla dessa åren i alla fall.
Guest
#3 - 24 januari 2009 18:53
Använder alltid 26C vatten
#4 - 24 januari 2009 18:58
Alltid kallt vatten från kranen, malarna blir överlyckliga
#5 - 24 januari 2009 19:03
Jag ska byta hälften av vattnet eller minst 40% av 375 liter...med spänner...Åhh.
Förmodar att sand & inredning tar en del så räknar med att byta ca 150 liter. Fick även rådet att inte tillsätta något beredningsmedel mer än salt pga mjölkigt vatten. Han i butiken sa att jag borde oroa mig mer för mitt grumliga & mjölkiga vatten än att en fisk har dött. [:(!]
Okej. Jag kör kallt!

Tack för alla svar! Ni är fantastiska OCH snabba! Zoopet är bäst!

Kram//Karin

:)
#6 - 24 januari 2009 20:05
Oj! Skulle definitivt avråda från att andvända enbart kallt vatten (temp 10gr. eller?) Svårt att se vilka fiskar som överlever en sådan behandling. Simblåsförlamning minst! Är inga risker med att byta med ett tempererat vatten vad jag vet. Har inte haft problem med detta på 30-år. Direkt från kranen alltså.
#7 - 24 januari 2009 20:17
Ska vi göra vanliga vattenbyten, dvs ca. 30% kör vi kallt. Alla våra fiskar verkar gilla det och piggnar till. Och som Guy skrev så älskar malar det och leker ofta i samband med vattenbyte.

Ska vi göra större vattenbyten brukar vi ha mer koll på tempen och köra lite mer tempererat vatten. Försöker hålla tempen över 20 grader (har ca. 24 grader i vanliga fall).

Precis som du skriver är ju praktbotior väldigt känsliga så jag kan inte säga hur just du ska göra [:o]

Hoppas det ordnar upp sig med problemen..
#8 - 24 januari 2009 21:22
kan säga att jag oxå byter med kallvatten men jag har 28grader normalt så den nya tempen blir kanske inte lika låg sen byter jag runt 30% och mina scalarer leker enbart efter kallvattenbyten så funkar bra här.
i ditt fall skulle jag nog råda att använda så lite varmt vatten som möjligt men så vattnet du byter med kanske håller runt 20grader iaf så borde det inte bli nån större chock.
men det beror kanske lite på hur du får varmvatten oxå vad man ska rekomendera, har du tex egen varmvattenberedare där vattnet får stå längre tid i kopparrör så ska man nog va väldigt försiktig med varmvatten medans om du bor i nåt lägenhetskomplex där vattnet aldrig blir stående i ledningarna så känns det säkrare att fylla med varmvatten.
sen vet jag inte varför du skulle oroa dig så för grumligt vatten, det är väl normalt helt ofarligt och kan kanske se otrevligt ut men ser vattenvärdena bra ut så byt hellre lite mindre mängd men oftare och kolla om du kan ha lite filtervadd i filtret eller bara hälla i lite flockningsmedel i karet.
#9 - 24 januari 2009 23:20
Jag gjorde ett mellanting - Hällde upp ca 50 liter vatten i spänner (alla jag hade) och lät vattnet stå några timmar. Kokade upp 4 liter vatten & blandade i.
Gjorde som min far lärde mig i början av 80-talet som han själv gjorde på 50 :d - talet: ta vatten från spänner som stått ett tag - slå sedan i allt utom några cm i botten som man häller ut. La i 3 tsk ektosalt. Inget mer.

Och fiskarna mår skit.
Ligger med tunga fenor på botten & ser döda ut. Fick lik förbannat hälla i aquasafe (tetras) 30 ml alltså halva dosen räckte för att de skulle piggna till direkt.
Botierna syns inte till (fryser säkert) ;) trycker nog bland de andra rovmalarna bakom min bakgrund.

Tack för all hjälp & alla svar! Här på zoopet händer det saker & det fort, när man behöver hjälp finns det alltid svar att få. Hur bra som helst! :)

//Karin
#10 - 25 januari 2009 05:59
Mina guramis blir helt vilda när jag häller i ca 29 grader varmt vatten istället för de 28 grader som är där normalt. Då stiger temperaturen till ca 28,4 och guramisarna gillar det. :) Sen sjunker ju temperaturen sakta men säkert tillbaka.
#11 - 25 januari 2009 08:06
Jag gjorde ett mellanting - Hällde upp ca 50 liter vatten i spänner (alla jag hade) och lät vattnet stå några timmar. Kokade upp 4 liter vatten & blandade i.

Gjorde som min far lärde mig i början av 80-talet som han själv gjorde på 50 :d - talet: ta vatten från spänner som stått ett tag - slå sedan i allt utom några cm i botten som man häller ut. La i 3 tsk ektosalt. Inget mer.

Och fiskarna mår skit.

Ligger med tunga fenor på botten & ser döda ut. Fick lik förbannat hälla i aquasafe (tetras) 30 ml alltså halva dosen räckte för att de skulle piggna till direkt.

Botierna syns inte till (fryser säkert) ;) trycker nog bland de andra rovmalarna bakom min bakgrund.

Tack för all hjälp & alla svar! Här på zoopet händer det saker & det fort, när man behöver hjälp finns det alltid svar att få. Hur bra som helst! :)

//Karin

Då verkar det som att det är nåt vajsing med vattnet.. Fortsätt med vattenberedningsmedel tills du rett ut vad som är fel.

Och vad skulle vi gjort om inte zoopet funnits :);)
#12 - 25 januari 2009 08:11
JojjeN skrev:
Mina guramis blir helt vilda när jag häller i ca 29 grader varmt vatten istället för de 28 grader som är där normalt. Då stiger temperaturen till ca 28,4 och guramisarna gillar det. :) Sen sjunker ju temperaturen sakta men säkert tillbaka.

Gurami och Kuhlii bla. är väl undantaget ;)

De leker vid högre temp medan många andra och framför allt malar leker vi lägre temp.
Har med monsunregn och diverse andra naturliga orsaker att göra om jag inte är helt fel ute [:o]
#13 - 25 januari 2009 08:24
JojjeN skrev:

Så du märker skillnad på fiskarna vid en höjning av temperaturen med 0,4 grader ?
Tvivlar :confused:
#14 - 25 januari 2009 09:05
Jodå. Men det kan också bero på syret som kommer ner, kanske blir samma effekt med kallt vatten.
#15 - 25 januari 2009 09:51
Kan man inte hälla upp den del av vatten som ska bytas och låta det stå över natten så det i alla fall får rumstempererat? [:o]
#16 - 25 januari 2009 10:21
Jag byter alltid med 2 olika sorters vatten i mina kar, i malodlingakvarierna så åker det i 22 gradigt rumstempererat vattenberedningsmedelförberett vatten som stått och blitt avluftat nån dag eller 2 och i 720 liters karet åker det i kranvatten ca: 20 grader med slang.
Jag använder alltid ett medel som heter Aqua+ från Nutrafin var gång jag byter vatten och det har jag gjort sista 5 åren och har inte tappat nån fisk vid vattenbyte.

Det neutraliserar och tar bort en del farliga ämnen i kranvattnet som kan fällas ut från exempelvis kopparledningar i äldre hus.
#17 - 25 januari 2009 23:21
Tidigare slog man igång vattenkokaren innan man börja tömma vatten, sen när det var klart och det var dags att fylla upp igen så slog man igång andra koket.

Det gick ju bra med mindre kar och bara byta 20-30 liter med hinkar. 28liter 10gradigt och 2 liter 95gradigt = ca 16 grader färdigt vatten. Slår man ihop det med kvarvarande 26c så sjunker det totalt bara till 23.

Nu har man insett att det inte är hållbart och kör allt direkt från kranen, lite kallare än vanligt så att det motsvarar 2-3 grader sänkning direkt efter bytet.

Ska inte ge rådet att använda vattenkokare något mer. Det slutade med att de ifrågasatte mig hur jag kunde hälla ner kokande vatten efteråt utan att skada fiskarna. :(

Familjen i fråga blev av med några nyfikna fiskar som fick kokhett vatten i direktkontakt.

Vill inte ens tänka på vilka tempsväningar de råkade ut för med först kallvatten och sen kokvatten
#18 - 26 januari 2009 19:36
Jag byter alla mina akvarium med ca 2-5 grader kallare vatten och då byter jag ca 50%.Blir ju inte så stor skillnad när det blandar sig med det "gamla" vattnet.
Har hänt i misstag att jag både bytt med iskallt och rätt varmt vatten men inte märkt nått på fiskarna..Har malawi och tanganyika
#19 - 26 januari 2009 19:53
Just nu kör jag en ganska radikal regim.
Byter så mycket jag kan, dvs närmast 100%, minst 80%.
I vissa miniburkar varje dag - eller åtminstone varannan.
Andra kanske med 1-2 veckors mellanrum. Orkar inte oftare...
Vattnet är vatten som tappats minst dagen före med extra salt-tillsats på 1 ml per liter vatten. Förutom Triopsen som får rent vättervatten närmast dagligen.
Tilläggas kan att det nya vattnet oftast är kallare än det gamla av naturliga skäl.
#20 - 26 januari 2009 20:18
Nina82 skrev:
Gurami och Kuhlii bla. är väl undantaget ;)

De leker vid högre temp medan många andra och framför allt malar leker vi lägre temp.

Har med monsunregn och diverse andra naturliga orsaker att göra om jag inte är helt fel ute [:o]

dom flesta tropiska Labyrintfiskar kan man få till att leka om man höjer tempen till +30c . och som du skrev en del malar vid lägre temp.

jag själv i mitt 200L kar tar i kallt vatten. där har jag en temp på ca +28c +27c (eller nåt åt det hållet). jag det känns som att det kalla vattner jämnas ut snabbt.

i resten av mina kar så häller jag ljummet vatten.
#21 - 1 februari 2009 19:10
Jisses va tekniker de finns. Jag har tre kar med enklare malarter och lite mollys, snäckor, räkor osv och jag häller bara upp vatten i en spann med ca 23 graders värme och häller i. Har inte sysslat med hobbyn så länge men alla verkar må bra och räkungar kommer också.
#22 - 1 februari 2009 19:22
jag tar mellan varm o kallt det funkar bäst:d
#23 - 1 februari 2009 19:40
25 grader i från kranen..gjort så i 20år
#24 - 1 februari 2009 20:04
Deje-Nicke skrev:
25 grader i från kranen..gjort så i 20år

Jepp, gjort samma sak i 30år. Funkar bra med kommunalt vatten i gbg.:)
#25 - 1 februari 2009 20:26
Oj vad många olika bud det blev i denna tråden.
Jag kör lite efter storlek på karet. I mitt lilla (ca70 Liter) räkkar så brukar jag försöka få samma temperatur som i karet vid vattenbyte, dvs 25 grader ut = 25 grader in.

I det stora karet så kör jag kall vatten,större volym som inte kyls ner lika fort.

I källarens akvarium är det endast kallvatten som gäller, men där vill jag ligga på en temp av max 20 grader.

I kökskaret (125 liter) så blir det något kallare än de 26 grader som jag häller ut.Rasbororna älskar vattenbyte och leker och roar sig när det blir lite kallare.

/B
#26 - 18 februari 2009 11:56
Har börjat med vattenkokare. ;-)
1/2 liter per 10 liters rumstemperedat vatten upphällt i spann dagen innan.
#27 - 18 februari 2009 12:12
Jag kör alltid med tempererat vatten direkt ur kranen i mina 4 kar. Brukar ha ungefär samma temp eller 2-3 grader mindre. I med lite Aquatan i kranvattnet och i akvariummet. Fungerar klockrent! Fiskarna gillar det och jag har inte haft några som helst problem.
#28 - 18 februari 2009 13:11
Själv har jag kört med vatten som ligger lite emellan ljumet o kallt vid 25% vatten byte, Som alltid gör.
(vad det nu är för temp?:p)
Men efter att ha läst här på Zoopet så testa jag med kall vatten.
Och det tänker jag aldrig med göra om.
Det gick ganska bra med Blå Cikliderna o malarna.
Men i mitt Tanganyika kar så va det inget vidare där dom höll på att stryka med.
Tempen sjönk med Ca: 5Grader. Har normalt runt 27Gr.
Dom börja simma på sidan o näst intill upponer.
Va inget roligt att se.:(
Så jag säger bara att, kör med den temp ni har kört med innan. (Om det funka) :D:)
#29 - 3 maj 2009 10:29
konstigt jag kör alltid me kallt kranvatten direct från kranen i mitt tangayika. visst dom gömmer sig en stund och är lite lätt skärrade. Jag har alldrig sätt någon sjuk syntom direct i samband me bytet. en timma efter bytet är de fart på alla igen.

Jag har prinsessor, frotossor, öven tropheus ygnel på runt 2-3 cm. utöver de har jag 3 praktbotior och 5 ansitrus.

när jag byter så byter jag runt 20-35% runt varje vecka vilket bör ge en temp diff på runt 3-5 grader.

Men det är nog relativt för olika akvarium och invånare hur mycke stress + tep diff de blir. har dom blivit utsatta för temp skilnaden förr så blir det nog inte lika stor påfrästring som gången innan.

En variant är ju att inte fylla på fullt me kallvatten samma dag, kanske bara ta runt 50% av den volymen man tömde satt man halverar tempratur skillnaden. för att sen låta de gå några timmar kanske en dag? innan man fyller på max igen.
Vet själv hur jobbigt det är att koka vatten eller ha vatten stånde i hinkar dagen innan ect. har man ett stort kar så funkar de inte att ha 15 10L hinkar ståndes riktigt. desstum springa fram o tebaka me dom urgh!

Slang från kranen är att rekomendera! kostar inte mycket 15-20kr/M? o sen kan man väll diskutera ifall man vågar använda varmvatten eller inte pgr av koppar rören/vattenberedaren. tror de e större risk en att köra på kallvatten.
#30 - 3 maj 2009 10:31
Haha nice name btw sleep :P
#31 - 3 maj 2009 12:16
jag har guppys, platys, malar och neotetror :) jag tar kallt vatten (ca 10C) direkt från kranen när jag gör byte (20-30%). kallt vatten är mer syrerikt än varmare och mina fiskar verkar alltid piggna till och efter någon timme blir hanarna väldigt pilska ka jag säga :P har normalt 26 grader och efter byte så sjuker det kanske 3-4 grader. jag gör så även i yngelkaret och dom verkar inte bry sig nämnvärt :)
#32 - 18 maj 2009 20:18
sleepy skrev:
konstigt jag kör alltid me kallt kranvatten direct från kranen i mitt tangayika. visst dom gömmer sig en stund och är lite lätt skärrade. Jag har alldrig sätt någon sjuk syntom direct i samband me bytet. en timma efter bytet är de fart på alla igen.

Jag har prinsessor, frotossor, öven tropheus ygnel på runt 2-3 cm. utöver de har jag 3 praktbotior och 5 ansitrus.

när jag byter så byter jag runt 20-35% runt varje vecka vilket bör ge en temp diff på runt 3-5 grader.

Men det är nog relativt för olika akvarium och invånare hur mycke stress + tep diff de blir. har dom blivit utsatta för temp skilnaden förr så blir det nog inte lika stor påfrästring som gången innan.

En variant är ju att inte fylla på fullt me kallvatten samma dag, kanske bara ta runt 50% av den volymen man tömde satt man halverar tempratur skillnaden. för att sen låta de gå några timmar kanske en dag? innan man fyller på max igen.

Vet själv hur jobbigt det är att koka vatten eller ha vatten stånde i hinkar dagen innan ect. har man ett stort kar så funkar de inte att ha 15 10L hinkar ståndes riktigt. desstum springa fram o tebaka me dom urgh!

Slang från kranen är att rekomendera! kostar inte mycket 15-20kr/M? o sen kan man väll diskutera ifall man vågar använda varmvatten eller inte pgr av koppar rören/vattenberedaren. tror de e större risk en att köra på kallvatten.

Det kan ju vara så att mina fiskar inte är vana vid kallt vatten vid vatten bytte. För mina Multisar höll faktiskt på att stryka med. Det va som att se 2cm stora fisk pinnar i akvariet.
För min Pakistanbotia som jag har där i va det inte så mycket bekymer med. Låg mest still.

sleepy skrev:
Haha nice name btw sleep :P

Hehe visst är det fint! :d

martinah86 skrev:
jag har guppys, platys, malar och neotetror :) jag tar kallt vatten (ca 10C) direkt från kranen när jag gör byte (20-30%). kallt vatten är mer syrerikt än varmare och mina fiskar verkar alltid piggna till och efter någon timme blir hanarna väldigt pilska ka jag säga :P har normalt 26 grader och efter byte så sjuker det kanske 3-4 grader. jag gör så även i yngelkaret och dom verkar inte bry sig nämnvärt :)

Mina fiskar blir pigga dom med plus att det oftast blir lek kort efter byte.
Så jag tror nog att det är som jag skrev innan. Det har säkert något att göra med vad dom är vanna med. ;)
#33 - 19 maj 2009 00:27

Mellan kallt kranvatten som ligger på 12° Celsius och varmt kranvatten som bör ligga högst på 55° Celsius hamnar 43° Celsius, vad har du för fiskar? ;)

Annars byter jag vattnet på alla akvarier här hemma på söndagar med hjälp av en vanlig vattenslang som jag kopplar till badkarsblandaren, spolar i 5-10 minuter innan med en temp på 26° Celsius.
#34 - 19 maj 2009 00:38

Mellan kallt kranvatten som ligger på 12° Celsius och varmt kranvatten som bör ligga högst på 55° Celsius hamnar 43° Celsius, vad har du för fiskar? ;)

Annars byter jag vattnet på alla akvarier här hemma med hjälp av en vanlig vattenslang som jag monterat ett PV rör som jag bockat 180° för att hänga över akvariernas kant, stor eheim insugssil i ena änden och koppling till blandaren i andra, efter byte kopplar jag slangänden på badkarsblandaren, spolar alltid ur rören med ljummet vatten medans vattnet tappas ur första akvariet.
#35 - 4 juni 2009 10:21
Jag brukar köra kallt vatten vid vattenbyten, har funkat toppen. Önskar att jag läste den här tråden innan .. typ nyss. Bytte en hel del vatten och fyllde på med kallt som vanligt. Blev självklart alldeles för kallt och fiskarna kom förbi och simmade vid ytan lite vingligt och såg inte alls ut att må något vidare :( Känner mej vansinnigt elak och just nu sitter jag bara och hoppas på att doppvärmaren värmer upp tillräckligt fort. Dom ser defenitivt piggare ut bara efter några minuter men jag vet inte vad jag kan ha gjort för skada på dom med allt de där kalla :/

Ska defenitivt fylla på med tempererat vatten nästa gång jag gör ett större vattenbyte!

Nu kan det väl tilläggas att mitt kallvatten garanterat är under 10C, skulle jag väl också ha tänkt på men va mer inne på att inte få med vattenbubblor i hinkarna :/
#36 - 1 juli 2009 17:36
Kallt vatten...utan tvekan. Jag har haft Malawi mest och de reagerar verkligen härligt på det syrerika vattnet som kommer...
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 1 juli 2009 18:13
Eftersom jag valt att hålla mina fiskar vid en relativt låg temperatur (spara på energi) så skulle det sänka temperaturen för mycket om jag bytte med bara kallvatten.

Så jag använder tempererat vatten - dvs ca 21-22 grader vid vattenbytet.

En sänkning på 2-3 grader vid temperaturen i akvariet vid vattenbyten är annars OK för de flesta arter.
#38 - 1 juli 2009 19:33
Har haft akvarium hemma sedan jag var liten men det var oftast morsan som skötte vattenbytena. Hon ställde in kranvattnet så det vatten som kom ut var kanske 23 grader (om akvarievattnet var 25-26). Har hört att det är bättre att ta kallvatten och låta det bli rumstempererat, men jag kan inte minnas att några fiskar for illa av det. Snarare att de blev piggare just efter vattenbyten.
#39 - 3 juli 2009 17:29
Brukar dra kranen max till kallt och sen öka kanske en fjärdedel mot varmt, kanske 15grader varmt när ja byter vatten, och då byter ja kanske 40% av vattnet. Har dock inga känsliga fiskar här hemma, dom verkar må finfint!
#40 - 3 juli 2009 18:27
Kör rätt kallt. 26-27 grader i karet, efter vb ligger det väl på 24-25. Fiskarna verkar uppskatta det. Kallt vatten är ju dessutom "renare" än varmt.
#41 - 3 juli 2009 19:23
Kallt, trädgårdsslang in genom fönstret och byter ca 15% en gång i veckan.

I Heterandria-karet anpassar jag temperaturen så att skillnaden före - efter inte blir så stor. Fiskarna, inkl. ynglen, tål det, men fostren tål inte för stora temperaturväxlingar.

Tobbe
Bilagor:
#42 - 3 juli 2009 19:46
Har läst igenom tråden och ingen som skrivit har nämnt varför man i vissa lägen skall använda kallvatten när man tappar upp från sin vattenkran. Det handlar om kopparutfällning och inget annat. I de hus där man har besvär med koppar eller där man misstänker detta bör man byta med kallvatten från kranen. Spola igenom kallvattnet ca 6 minuter innan och om man måste byta mycket kan man koka vatten och blanda i hinkar till lämplig temperatur. Många tropiska fiskar få en lekstimmulation om man byter med kallt men huvudorsaken till att byta med kallt är att minska andelen kopparhaltigt vatten.

MVH Lasse
#43 - 4 juli 2009 22:14
Lasse skrev:
Har läst igenom tråden och ingen som skrivit har nämnt varför man i vissa lägen skall använda kallvatten när man tappar upp från sin vattenkran. Det handlar om kopparutfällning och inget annat. I de hus där man har besvär med koppar eller där man misstänker detta bör man byta med kallvatten från kranen. Spola igenom kallvattnet ca 6 minuter innan och om man måste byta mycket kan man koka vatten och blanda i hinkar till lämplig temperatur. Många tropiska fiskar få en lekstimmulation om man byter med kallt men huvudorsaken till att byta med kallt är att minska andelen kopparhaltigt vatten.

MVH Lasse

Lasse, Ar det inte tom sa att det i princip skall till en varmvattenberedare i koppar...
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 5 juli 2009 07:16
Xul skrev:
Lasse, Ar det inte tom sa att det i princip skall till en varmvattenberedare i koppar...

De flesta varmvattenberedare (och rör för den delen) är av koppar, men det brukar bara vara problem det första halvåret (kanske året) med nya rör/beredare. Därefter bildas det en hinna på dom som gör att de inte släpper så mycket koppar.
#45 - 5 juli 2009 08:38
Xul skrev:

Nej - jag har varit med om kopparhaltigt vatten utan att varmvattenberedaren varit av koppar. Det kan bli ordentliga kopparutfällningar i bara rör. Hinnan som Kjell pratar om gäller när det är frågan om normallt vattenverksvatten - i väldigt aggresiva miljöer (surt vatten, djupborrade brunnar med aggresiv kolsyra samt vattenledningssystem med felaktig följd av kopparrör - järnrör (galvaniska strömmar)) så får man hela tiden en ordentlig kopparutfällning.

MVH Lasse
#46 - 5 juli 2009 12:28
Lasse skrev:
Nej - jag har varit med om kopparhaltigt vatten utan att varmvattenberedaren varit av koppar. Det kan bli ordentliga kopparutfällningar i bara rör. Hinnan som Kjell pratar om gäller när det är frågan om normallt vattenverksvatten - i väldigt aggresiva miljöer (surt vatten, djupborrade brunnar med aggresiv kolsyra samt vattenledningssystem med felaktig följd av kopparrör - järnrör (galvaniska strömmar)) så får man hela tiden en ordentlig kopparutfällning.

MVH Lasse

Därför har jag rostfri beredare och rör godkända för livsmedel.
#47 - 5 juli 2009 16:25
Jo men du är ju osedvanligt klok också Kramfors :)

MVH Lasse
#48 - 5 juli 2009 17:39
Det var marginellt dyrare.
#49 - 6 juli 2009 11:15
Tobbe R skrev:
Kallt, trädgårdsslang in genom fönstret och byter ca 15% en gång i veckan.

I Heterandria-karet anpassar jag temperaturen så att skillnaden före - efter inte blir så stor. Fiskarna, inkl. ynglen, tål det, men fostren tål inte för stora temperaturväxlingar.

Tobbe

Fast nu är det ju ganska så varmt ute så då är det ju inte kallt i slangen.:d
Och gör du lika dant på vintern? :p
#50 - 6 juli 2009 11:33
Sleep skrev:
Fast nu är det ju ganska så varmt ute så då är det ju inte kallt i slangen.:d

Och gör du lika dant på vintern? :p

Jag bor i en civiliserad del av landet där det inte är minusgrader så långa perioder. Skulle det bli så hoppar jag väl över ett byte, fungerar bra det med.:d . Naturligtvis spolar jag igenom slangen noggrant innan vattnet hamnar i akvariet, dvs det är normalt kallt som i marktemperaturen.
Jag har i andra bostäder riggat slangar från badrums- eller kökskran och det funkar ju men just nu har jag två kar i vardagsrummet och man är ju lat så enklast möjliga är bäst.

Tobbe
#51 - 6 juli 2009 15:05
Lasse skrev:

MVH Lasse

Jo jag tankte oxa sa lite men detta kan ju handa oxa i kallvatten sa det paverkar inte debbaten om kallt eller varmt.. Kallvattenberedare ar ju inte sa vanligt:)
#52 - 6 juli 2009 18:28
Tja - snarare är det så att varmt vatten hjälper att lösa ut kopparen lite bättre än kallt och så är uppehållstiden bland annat i varmvattensberedaren längre men generellt så är problemen större i varmvattensdelen - även i rören.

MVH Lasse

Annons