Ljudnivå eheim pro 3 i decibel med mobilapp :)

#1 - 27 september 2011 15:39
Haj alla glada fiskfanatiker :)
Fick ett tips av en kille på akvarieteknik att det finns decibelmätare till ifån & androidmobiler.
De är väl inte helt hundra, men skulle ge ett ungefärligt resultat.
Själv laddade jag ned "sound meter lite" som är gratis till min xperia arc (android).
Kollat en del tester och enligt ett så lät inte 2080 mer än 19db en meter ifrån.
Jag fick ca 55db......

Det skulle vara både kul och bra för min del om fler av er med pro 3:or skrev vad ni får för db :)

Bara skriv vilken modell ni har. Kanske vilken app och lur ni har oxå?

Tack på förhand!
#2 - 27 september 2011 17:23
Glöm inte kalibrera dem i ett helt tyst rum först. I annat fall kan dem visa helt galet.

Sent from my CM7 loaded Light.
#3 - 27 september 2011 19:36
Ok, fick gå ut för att kalibrera. Bor lite avsides, så det var några syrsor som spelade och lite löv som susade i vinden.....
Enligt appen skulle det vara ca 20db då.
Så nu har jag justerat ned och då blev det 44db en meter ifrån med lucka öppen under karet. Med luckan stängd 40db.
Har sett att testerna där tystheten lovordas är rätt gamla, var kvaliteten bättre då?
För kollar man på youtube verkar de låta rätt mycket.... Beror självklart på hur känslig micen är på kameran osv. Svårt detta :)
Man kanske skulle satsa på att ljudisolera utrymmet under karet istället förr att skicka filtret till eheim.......suck
#4 - 5 oktober 2011 07:51
Hmmm.....
Har nu fått svar från eheim att de inte vet hur många decibel filtret ska låta!
Det tolkar jag som att det är olika. Börjar bli tveksam till att skicka iväg det nu. Har de ingen riktlinje på hur högt det ska låta är det ju väldigt svårt att säga när det låter mer än det ska?
Väldigt lätt för dem på service att säg att filtret låter som det ska..... Nån som fått ett filter åtgärdat?
Är det inte jag som får stå för fraktkostnaderna om det inte är fel på filtret?
Känns som det blir att inhandla ljuddämpningsmattor på biltema istället......
#5 - 5 oktober 2011 14:11
Beror på om de står inne i skåp eller ute fritt. Inne i skåpet hörs den inte alls, står den fritt ytterst litet. Jag har 2075.
#6 - 5 oktober 2011 15:00
Ok, min brummar på rejält.... Låter som en gammal luftpump ungefär.
Vibrerar din nått om du lägger handen på "pumpknappen" eller vad man ska kalla den :)
#7 - 5 oktober 2011 16:44
Vet inte, jag brukar inte pilla på den. Kolla att keramikaxeln som impellern sittar på är rak och oskadad. Kolla även att den sitter i sitt spår i det löstagbara locket.

Personligen tycker jag eheim pro 3 är en av de bästa produkter jag äger oavsett kategori. Möjligen att min kaffekokare är snäppet bättre, men det är "close call".:D
#8 - 5 oktober 2011 22:23
Jodå, axeln m.m var det första jag kollade :)
Blir nog att isolera i bänken...... Blir det inte tyst då heller får jag anta att det låter för mycket å skicka iväg filtret.
#9 - 6 oktober 2011 06:04
Min Pro 3e låter apa.. men det är för att det kommit in grus i filtrets pumphuvud. Och hur jag än spolar så blir jag inte av med det :(
#10 - 6 oktober 2011 06:52
Bass skrev:
Min Pro 3e låter apa.. men det är för att det kommit in grus i filtrets pumphuvud. Och hur jag än spolar så blir jag inte av med det :(

Det är ju bara att plocka isär pumpen och göra rent. Locket sitter med ett halvt varvs klick.
#11 - 6 oktober 2011 07:29
Om det vore så enkelt. Jag har rengjort flera ggr men det kommer tillbaka. Verkar som att grus tagit sig in i själva huset typ.
#12 - 6 oktober 2011 12:31
Om du du tagit ur impeller och axel ur impellerhuset och gjort rent så finns det ingen annanstans i "pumphuset" "gruset" kan sitta eftersom det är ett helt slutet system... problemet måste vara ett annat! Har svårt att tro att grus skulle kunnat ta sig hela vägen genom allt filtermaterial och upp till pumpen!
#13 - 6 oktober 2011 12:41
Åfan.. har varit säker på att det va någonstans i huset. För när jag sprutar rent och sedan vänder upp och ner på stora huset så rinner det vatten ganska länge, och jag får lixom vicka och vända på den för få ur allt vatten??.
Jag har extra kermaikrör så jag kan ju prova byta den först.
#14 - 6 oktober 2011 16:42
Bass skrev:
Åfan.. har varit säker på att det va någonstans i huset. För när jag sprutar rent och sedan vänder upp och ner på stora huset så rinner det vatten ganska länge, och jag får lixom vicka och vända på den för få ur allt vatten??.

Jag har extra kermaikrör så jag kan ju prova byta den först.
När man håller på och slabbar med filtret kan det komma vatten under kåpan på toppen som sen sipprar ut när du vickar på filtret! Keramikrör= keramisk axel?
#15 - 14 oktober 2011 10:21
Gjorde en extremrengöring av filtret. Nu är det äntligen tyst igen.
#16 - 14 oktober 2011 11:39
Kanske att slå in öppna dörrar, men en lång stålspiral slangrensare som har olika runda borst i varje ände är grym för rengöring av alla kanaler i filtret. Sen har eheim en egen specialborste för rengöring av deras filter.
#17 - 31 oktober 2011 22:27
Nu har min börjat låta ännu mer.... Grundljudet är kvar + att det nu tillkommit ett nytt ljud.
Svårt att beskriva ljud. Om man tänker sig en träskiva som snurrar, lägg ett fint sandpappet på skivan. Det borde låta ungefär lika :)
Blir nog att packa ihop filtret å lämna in det för analys ändå :(

EDIT: Ändrar mig lite.....är nog ett mer malande ljud :)
#18 - 1 november 2011 07:30
Kolla att det verkligen är filtret som låter. Mitt var knäpptyst när det stod fritt på golvet. Men när det ställdes in i akvariebänken började det skorra och brumma. I mitt fall är jag övertygad om att det är bänken som låter av vibrationerna från filtret.

Sen så har jag 3 pumpar i stora karet; en cirkulator, en pump och ett ytterfilter 2075 Pro3. Om de hamnar i resonans med varandra kan det bli livat i luckan.

Annons