Ljudlös pump

#1 - 18 januari 2007 09:35
vilka märken på pumpar (inner som ytter) brukar räknas som de mest ljudlösa ??
#2 - 18 januari 2007 09:48
Enligt mina erfarenheter, som dock bara gäller innerfilter, så är eheim den tystaste. Andra menar att filter av ett fabrikat som heter Tunze också skall vara väldigt tyst. Den jag har som låter mest är fluval men den är och andra sidan mer än 10 år gammal.
#3 - 18 januari 2007 10:59
Jag har två fluval 2+ och dess är i princip helt ljudlösa.
#4 - 18 januari 2007 16:34
Eheim

Men det är ju lite som att fråga vilken musik som är bäst.
#5 - 18 januari 2007 17:31
tunze turbelle...
#6 - 18 januari 2007 20:23
Jag kör med AM-Top 3336 ytterfilter och jag hör det inte alls! Det enda ljud jag hör är när det bubblar i reningsflaskan jag satt efter mina mäskflaskor!

// Jim!
#7 - 24 mars 2007 23:00
jag har ett am-top filter som är det mest högljudda skit jag vart med om. sprar efter nytt nu. ett TYST
#8 - 25 mars 2007 15:39
Om man är väldigt störd av sitt "brummande" ytterfilter, och har det under karet i ngt skåp el dyl, så försök att ljudisolera det. Först kan man prova att ställa det på en 3-4 cm frigolitplatta. Då hindras vibrationer att fortplanta sig genom skåpet eller golvet. Är man fotfarande inte nöjd, bygg en låda av motsvarande frigolit på ett smart sätt så det blir enkelt att hantera vid rengöring. Eller i ett skåp som ju finns i dom flesta akvariemöbler, isolera hela skåpet på insidan. Se också till att slangar, speciellt fluvals hårda plastslangar inte ligger an för hårt nånstans, det fortplantar också "brummet".
Bara några tips. För mig räckte det med "bottenplatta" av frigo, sen blev jag nöjd. Har ett Fluval 404. En annat tips vid mycket brum är att fasvända, dvs vända på kontakten ett halvt varv bara. Då verkar det som rotorn får ett annat "magnetiskt läge" o brummar mindre. Testa får ni se, funkar för mig.
#9 - 25 mars 2007 16:18
Finns nog en hel del innerfiler och ytterfilter som är näst intill ljudlösta,man brukar bara ha erfarenhet av det fabrikat man själv äger så svara på din fråga är nog totalt omöjlig.Det finns kanske nåt annat som är tystare än det man själv har det kan man aldrig veta.
#10 - 25 mars 2007 16:50
aquaels ytterfilter är nog det tystaste man kan ha... och har aldrig hört ett enda klagomål på dem av nån som äger ett! aquael har också ett väldigt tyst innerfilter med keramisk impeller axel som heter unifilter!
#11 - 25 mars 2007 16:55
Fluval 3+ har jag i mitt 133 l och det är väldigt tyst :) .
#12 - 25 mars 2007 18:20
Mitt Rena XP3 är helt tyst. Men det är nog egentligen som stene och NE säger....;)
#13 - 26 mars 2007 22:06
Jag har testat tre märken och reklamerat tre märken.
Det är Rena Eheim och Fluval.

Det verkar finnas exemplar av alla märken som låter mer eller mindre.
Tex Så hade jag ett sprillans nytt Eheim 2226 som jag aldrig fick tyst på jag bytte det mot ett begagnat av samma modell på Leasing i Sundbyberg.
De hade gått något år i uthyrnigskar.
Kändes ju inte så spännande att byta från ett jag fått nytt till ett begagnat men nu i efterhand är jag nöjd då det nya begagnade filtret är ljudlöst.
Så jag tror det handlar om flyt när man köper filter.
Antingen får man ett som låter eller så har man turen och få ett tyst.

Men ska jag säga något om dessa tre märken och ytterfilter så är Eheims gamla modeller utan pumpaigång finessen, de tystaste jag ägt.
Rena låter så man tänker på dom vilket också Fluvalerna gör.

Fast jag börjar nog bli döv nu då jag har tre st svampfilter som drivs med syrepump samt två stora ytterfilter 2 meter från min säng! *s*
#14 - 2 april 2007 16:26
har Rena xp2 och det är också i princip helt tyst...
#15 - 2 april 2007 17:17
Det är så här..Det finns tysta fluval Eheim Am Top mm
Vissa låter mer eller mindre även om filtrena är av samma sort
Har 2 Fx5:or själv och det ena låter mer än det andra
Så vad ja menar så ska man ha lite tur när man köper filter
#16 - 2 april 2007 17:18
säger bara en sak fluval är tystast en del säger de låter men de brukar va glappande rotor sliten stav eller för stort hål i rotorn men rotor kostar inte mycket så jag säger bara fluval är bäst

Annons