Ljuddämpning av filter

#1 - 23 december 2009 08:44
Så har jag då fått mitt nya Eheim 2073 och kört det under natten. Tyvärr väsnas det alldeles för mycket för att ens jag (som familjens akvarist) skall tycka det är acceptabelt.

Vattnet susar tyst genom rör och slangar men motorn i filtret brummar rejält och trots placering på mjuk matta och vibrationsdämpande gummitassar under filtret hörs det utan ansträngning på fem meters håll. Kan detta vara normalt?

Jag har sett lite olika beskrivningar av hur Eheim-filter kan låta; allt från "helt tyst, lägg örat intill" till "som en borrmaskin".

Mitt hamnar väl någonstans mittemellan. Då är frågan om på något sätt går ljuddämpa filtret. Min tanke är att bygga in filtret i en låda/skåp som vadderas på insidan med ljuddämpande material av typen man har till datorer.

Något att tänka på? Överhettning torde väl inte vara något problem med tanke på vattenflödet genom pumpen?

Har någon testat detta?
#2 - 23 december 2009 10:18
Ge den nån vecka att snurra till sig. Mina lät som fan i början, men när de fick gå in sig är de knäpptysta. Du har provat vicka lite på filtret så ev luft kommer ut?

Visst kan du bygga en liten låda med ljuddämning, men jag skulle vänta nån vecka innan jag börjar snickra :p
#3 - 23 december 2009 10:21
DAHLBERG skrev:
Ge den nån vecka att snurra till sig. Mina lät som fan i början, men när de fick gå in sig är de knäpptysta. Du har provat vicka lite på filtret så ev luft kommer ut?

Visst kan du bygga en liten låda med ljuddämning, men jag skulle vänta nån vecka innan jag börjar snickra :p

Kan ju testa att vicka lite på filtret men det väsnades rejält under natten när luftbubblorna åkte ur. Ljudet som nu hörs är ett konstant brummande, precis som ett kylskåp av något äldre modell.

Det lär nog ta minst en vecka innan jag hinner börja snickra oavsett så jag håller tummarna för att det löser sig under den tiden.
#4 - 23 december 2009 13:53
Jag har exakt samma problem med mitt Eheim 2080. Hade ett Fluval 404 och det var mycket tystare än mitt Eheim. Jag ersatte faktiskt fluval filtret i hopp om att få ett bättre kraftigare filter men att den samtidigt skulle vara tystare. Men även mitt låter precis som ett gammalt kylskåp och min fru som aldrig sagt något om karet när vi hade 404an klagar nu. Man kunde höra min 404a utan problem, men det var en annan mindre störe frekvens på brummandet. Jag har haft igång mitt i 2 månader så jag tror inte det är luft. Jag har funderat på att köpa något gammal täcke och bara linda om pumpen, borde ju inte låta mer iallafall.
#5 - 23 december 2009 16:30
Har ett AM-TOP ytterfilter som inte är direkt sovrumstyst men ordnade det med lite prylar.
Skar toppen av en vindunk i plast som rymde ca:25-30 liter,lade en bit överbliven filtermatta i botten på dunken som filtret står på.
Lindade lite filt runt filtret samt täckte toppen på filtret med en flik av filten,funkar bra för mej....
#6 - 23 december 2009 19:21
Kul.. Jag köpte en datordämpmatta på Clas Olsson och sedan tidigare hade jag en skumgummimatta från Panduro (Gammalt Gäddflugbindnings material) som blev bra fötter å dämpmattan virade jag runt hela filterlådan..
HURRA för hemma-byggen!! :D
#7 - 23 december 2009 19:29
Om mitt filter skulle läcka lite så samlas det upp i dunken...
#8 - 23 december 2009 19:32
Om inte karet är större än dunken? ;)

Edit: Såg att du skrev "lite" :S
#9 - 23 december 2009 19:42
DAHLBERG skrev:
Om inte karet är större än dunken? ;)

Edit: Såg att du skrev "lite" :S

LOL hittade ingen 540 liters dunk,så det blir till att hoppas på det bästa...
#10 - 23 december 2009 19:46
Ställ filtret i ett 960 nedanför så har du lite marginal också ;)
#11 - 23 december 2009 20:40
Det låter inte som om jag är ensam om att vilja ha ännu tystare filter alltså.

Jag har nu definitivt drivit ut all luft ur filtret och det låter ungefär som tidigare. Ett morrande som jag hör även nu, sittandes fem meter från akvariet med en stor PC som fläktar, tjuter och brummar bara en meter från mig. Det är alltså inte precis något lågmält ljud.

Min handlare tyckte jag skulle ge filtret några dagar och var sedan beredd att titta på en lösning.

Visar det sig att det faktiskt är normal ljudnivå (suck) så låter det ju enkelt nog att dämpa med några filtar och trycka ned hela klabbet i en hink.

Tack för tipsen!
#12 - 26 december 2009 09:21
Leve innerfilterna!
#13 - 26 december 2009 11:19
MattiasL skrev:
Leve innerfilterna!

Det där luktade religionskrig lång väg :d
#14 - 26 december 2009 15:50
MattiasL skrev:
Leve innerfilterna!
Om du syftar på hörnfilter eller filtermatta i modul/bakgrund så håller jag med annars säger jag Blaha blaha;)
#15 - 26 december 2009 16:04
Låter inte som ett normalt filter, de jag haft genom åren brukar inte låta mycket alls i början oavsett märke, så det är nog något som är galet...
#16 - 27 december 2009 12:06
Jag har en decibelmätare på min iPhone, kanske inte det mest vetenskapliga mätverktyg, men om jag sätter på den i ett tyst rum visar den ca 20db, den reagerar direkt om man pratar eller något annat ljud hörs. Sätter jag telefonen precis intill/uppe på pumpen visar den ca 40db. Någon mer som har en decibelmätare eller iPhone som kan mäta så att vi kan jämföra, det är kanske så som ansjo säger, att våra pumpar har något fel.
#17 - 27 december 2009 12:44
Vet inte om det spelar roll, men om mitt Eheim pro 2240 (tror jag det är) låter är det luft eller liknande inne. Kan också vara en makaron eller ngt som lirkat sig igenom filtermattan och ligger och studsar emot filterhuvudet.

Annons