Ljud problem !!

#1 - 22 oktober 2007 19:36
Jag har sedan i lördags äntligen haft mina Malawis i karet :)

Allt har fungerat perfekt och det blev jättefint verkligen. Fiskarna verkar trivas också ;)

Jag har nu haft mitt kar igång ca 10 dagar. D v s pumpen (1000 l Juwel) + cirk.pump (2300 l Hydor Koralia) har gått utan problem med oljud. Men jag har märkt en stigande och irriterande substans till ökad ljudnivå sedan igår!!!
Det har nu gått så långt att jag allvarligt börjar bli lite orolig. Jag har lokaliserat det till Juwel pumpen på 1000 l som sitter bakom min Malawi btn.
Pumpen sitter långt ner och inbäddad i filtermaterial (filterkuber).
Den liksom "skorrar" och låter inte friskt liksom? Har prövat att ta upp den, göra rent lite, ta bort impellern etc... men utan direkt märkt någon skillnad?

Vad kan det vara tror ni? Pumpen ska väl inte börja låta konstigt efter så kort tid? Särskilt eftersom den inte låtit tidigare?

Help me [:o]
#2 - 22 oktober 2007 19:49
en ganska vanlig orsak är att det bildas en luftficka i pumpen och då låter den illa, men kan vara nåt fel på den också?
#3 - 22 oktober 2007 19:57
Men borde inte luften ha försvunnit ur pumpen då jag har haft den upp och pillat med den??? Jag hade samma fundering själv nämligen. Jag får förska stå ut inatt och fortsätta sökandet imorgon :(
#4 - 22 oktober 2007 20:07
du kan ta ur pumpen och köra den i diskhon och vrida och vända på den för att se om du kan få tyst på den!
#5 - 23 oktober 2007 10:53
hmmm...kan vara impellern som vibrerar på grund av nötta lager...
Räcker med några småpartiklar som ligger o nöter mot lagren i pumpen...
Sen hjälper det inte om du rengör efteråt då skadan redan är gjord.
#6 - 23 oktober 2007 11:20
Man kan dra isär det svarta höljet från det gråa så att man kan komma åt och ta loss impellern. Prova att göra det och skölj rent ordentligt.
#7 - 23 oktober 2007 17:07
Nu har jag testat och mekat i snart 1,5 timme med min pump jäkel [:(!]

Men det blir inte tyst för det? Jag har haft den upp och kört den i diskhon och gjort den ren etc... Impellern har jag haft borta och sköljt hit och dit. Men lik förbaskat skorrar pumpen :mad:

Vad gör jag? Ska jag reklamera pumpen? Köpte den tillsamman med akvariepaketet via HerkulesZoo i Göteborg. De kanske kan skicka en ny till mig? Jag har typ 40 mil till Göteborg så det är inte så enkelt att bara åka ned med den !!

Den är ju bara drugt en vecka gammal !!
#8 - 23 oktober 2007 17:46
Prata med dom. Du är uppenbarligen inte nöjd med ditt köp. Dom bör vara intresserade av att du blir det.
#9 - 23 oktober 2007 18:49
Ja, jag får ringa dem imorgon :(

Men hörrni... alltså vad kan det vara för fel egentligen? Jag menar, det finns ju inte några rörliga delar förutom impellern?

Jag har ju haft isär alltsamman men ser ingenting konstigt? Kan det vara så enkelt att impellern har någon mikroskopisk skada?

Jag kom på en sak som kanske inte betyder så mycket. Men ändå. När jag första gången skulle starta pumpen hände ingenting??
Jag provade flera ggr innan jag fick ta upp den och plocka isär den. Propellern snurrade inte? Men när jag hjälpte igång den med en mejsel så började den snurra. Kan pumpen ha varit skadad från början utan att det först uppenbarat sig?

Skulle man våga stänga av pumpen under natten och bara köra cirk pumpen om det blir olidligt? Jag vill ju inte att fisken skall dö också till råga på allt!!! Men det kan i vissa lägen vara svårt att sova ifall den låter för j-ligt [:(!]
#10 - 25 oktober 2007 08:41
Nu har jag pratat med HerkulesZoo. De skickar en ny pump :)

Hoppas på att få den innan helgen nu bara.

Skumt det här med ljud alltså???
#11 - 25 oktober 2007 19:22
Lelle76- kan vara så att du brände magnetlagret dvs impeller axeln..eftersom den torrkördes(inget vatten hade kommit in i pumphuset ordentligt).
När du får din nya pump...så montera försiktigt isär den och ta ur impellern...skölj med lite vatten och skölj även impellern.
#12 - 25 oktober 2007 22:26
Har själv haft en juwel 1000l/h pump som började låta som fasen. När jag pilla på den upptäckte jag att axeln som impellerns sitter på satt lös.

Annons