Ljud

#1 - 13 mars 2009 17:05
Jag undrar om någon av er har problem med ljusarmatur som låter massvis när den tänder sig varje morgon? Mitt akvariums armatur liksom knackar och sprakar tillsammans med blinkande lysrör precis när de tänds, och detta låter så högt att man ibland vaknar av ljudet! När lysrören sedan väl är tända så låter det inget. Går detta att fixa på något sätt?

Sen vill jag även fråga er om ni har några tips på hur man minskar "vattenljudet" som uppstår i samband med utblåset som fördelaktigt skall riktas emot vattenytan för att främja syresättningen i karet? Man blir nästan kissnödig av ljudet när jag riktar utblåset på ett sätt som ger tillräcklig rörelse på vattenytan :p
#2 - 13 mars 2009 17:34
Vårt "Guppyhotell" låter väldigt mycket när det tänds men det är fläktarna som låter och inte lysröret. När fläktarna väl kommit igång efter någon minut eller två så låter det inte så mycket.

Själva utblåset går för det mesta att rikta så det inte porlar utan endast ger cirkulation på ytan.
#3 - 13 mars 2009 17:51
Lysrörsarmaturer kan låta då man tänder dem. De kan även ha ett svagt nästan ohörbart "surrande" när de lyser. Jag är inte helt säker men jag tror inte att det är något att oroa sig för. Det är förståss inte trevligt om de väcker en på morgonen.
#4 - 13 mars 2009 18:05
Det är ju ett relativt lättlöst problem ;)
Går ju att ändra timern så den inte tänds förrän efter man har vaknat :D
Våra kar är tända mellan 12 och 20 ungefär. I stora karet har vi skymnings/gryningsbelysning som tänds en timme innan och släcks en timme efter.
#5 - 13 mars 2009 18:34
Nina82 skrev:
Går ju att ändra timern så den inte tänds förrän efter man har vaknat :D

Våra kar är tända mellan 12 och 20 ungefär. I stora karet har vi skymnings/gryningsbelysning som tänds en timme innan och släcks en timme efter.

Jo det är klart! men det är ju trevligt att hälsa på firrarna innan jobb/skola hehe ;)

Du får jättegärna berätta vad det är för skymnings/gryningsbelysning du har till det stora karet, jag har själv funderat på att skaffa något sånt! En länk kanske?
#6 - 13 mars 2009 19:10
Jag hade liknande problem med min armatur. Kan vara dags att byta glimtändare lr lysrör i den kanske båda och. Men mina lysrör försämrades då jag inte hade täckglas över mitt akvarium också. Så tillsist så fick jag kortslutning iden så halva lägenheten vart svart. Och typiskt också precis när man hade köpt en massa växter med. :p
#7 - 13 mars 2009 19:47
Axelsson skrev:
Jo det är klart! men det är ju trevligt att hälsa på firrarna innan jobb/skola hehe ;)

Du får jättegärna berätta vad det är för skymnings/gryningsbelysning du har till det stora karet, jag har själv funderat på att skaffa något sånt! En länk kanske?

Vi har satt in två extra T5 lysrör i bakkant av akvariet egentligen mest för växternas skull eftersom AquaEl:s ramper endast har två lysrör.
Alltså inget märkvärdigt :d

Här är kittet vi köpte: http://www.pwss.nu/product.php?productid=6318&cat=999&page=1
#8 - 13 mars 2009 21:15
Axelsson skrev:
Jag undrar om någon av er har problem med ljusarmatur som låter massvis när den tänder sig varje morgon? Mitt akvariums armatur liksom knackar och sprakar tillsammans med blinkande lysrör precis när de tänds, och detta låter så högt att man ibland vaknar av ljudet! När lysrören sedan väl är tända så låter det inget. Går detta att fixa på något sätt?

Börja med att byta glimtändare,kostar ca:25-30kr st och om du vill kan du med fördel sätta in elektroniska glimtändare.
Philips säkerhetständare (E 7902186), som även är snabb- och mjuktändare.
Skillnaden mot de gamla glimtändarna är att röret tänder mjukt och fint inom 2 sekunder. Inget blink alls.
#9 - 14 mars 2009 11:34
Sleep skrev:
Jag hade liknande problem med min armatur. Kan vara dags att byta glimtändare lr lysrör i den kanske båda och. Men mina lysrör försämrades då jag inte hade täckglas över mitt akvarium också. Så tillsist så fick jag kortslutning iden så halva lägenheten vart svart. Och typiskt också precis när man hade köpt en massa växter med. :p

Jag har ju inget täckglas över mitt kar så vattendroppar kan ju då och då hoppa upp i armaturen. Jag har nyligen bytt glimtändare och lysrör!

Börja med att byta glimtändare,kostar ca:25-30kr st och om du vill kan du med fördel sätta in elektroniska glimtändare.

Philips säkerhetständare (E 7902186), som även är snabb- och mjuktändare.

Skillnaden mot de gamla glimtändarna är att röret tänder mjukt och fint inom 2 sekunder. Inget blink alls.

Vart köper man dessa elektroniska glimtändare och vad kostar dem?
#10 - 14 mars 2009 11:49
[quote=Axelsson;1271178]Jag har ju inget täckglas över mitt kar så vattendroppar kan ju då och då hoppa upp i armaturen. Jag har nyligen bytt glimtändare och lysrör!

Tips är ju att skaffa täckglas. Annars kan det bli att skaffa ny armatur senare. Fast det kan ju ta tid, hade min armatur utan täckfglas i 10år tills det hände. Sockeln till lysrören hade smällt så den hade droppat ner i akvariumet. INTE roligt kan jag säga. Fast problemet jag gjorde va ju att inte göra rent lysrören o armaturen. På så sätt så kan man minska risken för att något sådan händer. :)
#11 - 14 mars 2009 12:32
Sleep skrev:
Tips är ju att skaffa täckglas. Annars kan det bli att skaffa ny armatur senare. Fast det kan ju ta tid, hade min armatur utan täckfglas i 10år tills det hände. Sockeln till lysrören hade smällt så den hade droppat ner i akvariumet. INTE roligt kan jag säga. Fast problemet jag gjorde va ju att inte göra rent lysrören o armaturen. På så sätt så kan man minska risken för att något sådan händer. :)

Jag tror det är svårt att fixa täckglas till mitt kar eftersom det ser ut så här, välvd framruta och ingen aluminiumram någonstans...
#12 - 14 mars 2009 17:32
Axelsson skrev:
Vart köper man dessa elektroniska glimtändare och vad kostar dem?

Finns här...
http://www.eldirekt.se/?artnr=7902184xx

Plus hos andra välsorterade el/belysningsbutiker...
#13 - 20 mars 2009 23:34
Axelsson skrev:
Jag tror det är svårt att fixa täckglas till mitt kar eftersom det ser ut så här, välvd framruta och ingen aluminiumram någonstans...

Joo det kanske stämmer. :)
Men rengör armaturen invändigt och lysrören typ vid vatten bytten. Det blir avlagringar från vattnet som dunstar på lysrören. Men du kanske har en plexiglas skiva på armaturen som skyddar lysrören.? :p

Annons