Livslängd på fiskar

#1 - 14 juni 2009 21:27
Jag vill veta hur länge fiskar lever?
Jag har black mollys, röda och gula platys samt guppies, skäggsmunsmalar och leopardpansarmalar i mitt akvarie.
MVH :)
#2 - 14 juni 2009 21:52
Någonstans mellan 12 - 24 månader är en normal livslängd för de flesta levandefödare som klarar av yngelstadiet. Undantag finns naturligtvis. Om de får vara friska, vattenkvaliteten är god och det är lugnt i karet kan de bli flera år äldre.

Malar blir i allmänhet betydligt äldre. Jag har sett malar i akvarier som blivit väl över 10 år.
#3 - 14 juni 2009 22:08
http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm

Där står det t.ex. att

Platy : 2 år
Black molly: 3 år
Ancistrus cf. dolichopterus, vilket ibland ancistrus kallas, fast det egentligen inte är samma art, står över 16 år. Dock kan de mena den "riktiga" dolichopterus, det vet jag ej.
#4 - 14 juni 2009 23:26
Baserat på min egna erfarenhet tycker jag nästan att många levandefödare man köper i butik är en förbrukningsvara.. å med det menar jag att det är väldigt dålig livslängd på dem.. tyvärr :;(
Guest
#5 - 14 juni 2009 23:28
Levandefödare suger.. Mina levde i 3månader.. Tack gode gud för ciklider..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 juni 2009 08:36
Johanski skrev:
http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm

Där står det t.ex. att

Platy : 2 år

Nja tycker väl snarare att det är i underkant - nog brukar mina platy leva mer än 2 år.
#7 - 16 juni 2009 17:03
Nja tycker väl snarare att det är i underkant - nog brukar mina platy leva mer än 2 år.

Äru säker på att det inte är typ 30-40:e avkomman du ser efter 2 år :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 juni 2009 18:16
sacha skrev:
Äru säker på att det inte är typ 30-40:e avkomman du ser efter 2 år :)

Knappast
#9 - 17 juni 2009 19:26
Narii skrev:
Levandefödare suger.. Mina levde i 3månader.. Tack gode gud för ciklider..

...de kan ju mycket väl ha passerat "bäst före"-datum innan du får hem dem, akvariefiskar har ju ingen datumstämpel direkt. När man väl får egen avkomma så brukar dessa bli betydligt robustare än deras affärsköpta föräldrar....

Annons