Livslängd filter/pumpar?

#1 - 29 januari 2008 11:57
Hade ett Fluval 4 innerfilter som gav upp nu efter 10 år.

Vad har ni för erfarenheter av hur länge innerfilter/ytterfilter/luftpumpar håller?
#2 - 29 januari 2008 12:00

Vad har ni för erfarenheter av hur länge innerfilter/ytterfilter/luftpumpar håller?

Jadu, ingen av de pumpar vars ägare jag känner har gått sönder, min kusin har haft en fluval 3 plus som säkert vart igång 4 - 5 år:)

Men jag återkommer om ett par år så får vi se;)
#3 - 29 januari 2008 12:17

10år får väl ändå räknas som en helt ok livslängd för ett filter som kostar några hundralappar.

Jag skulle gissa att den vanligaste orsaken att en pump ger upp är att det kommer in fukt till själva motorn/spolen pga att kabelns isolering torkar och spricker (Slitage av impeller/rotor bort räknat naturligtvis)

Det elektriska i en pump är inte direkt avanserat så det finns inte så många orsaker till att den ska gå sönder.
#4 - 29 januari 2008 12:47
Har pratat med en del butiksägare som beställt hem reservdelar till 80-tals Eheimpumpar.
#5 - 29 januari 2008 14:08
Jag har hållt på i nästan 22 år nu. I mitt 150 kar så har jag haft 2 innerfilter under den tiden. Först ett Eheim, från 1986 när jag började, och sedan det Tetratec som jag fortfarande använder.
Kommer inte ihåg när jag bytte, det blir inte 11 år per filter utan lite mer med Eheim filtret och lite mindre med Tetratec filtret.
Jag bytte inte ut Eheim filtret för att det var "slut" utan för att jag tyckte det var bökigt att rengöra och när jag upptäckte Tetratec filtret så tyckte jag det var en bättre konstruktion.
Jag har haft flera mindre kar med flera olika innerfilter. De modeller som har ingått när jag köpte karen har alla blivit utbytta för att jag inte har gillat modellen eller för att jag inte har fått tag i nya filterpatroner. Men inget har blivit utslitet.
(Däremot så tycker jag att en del har varit så usla att de inte borde ha funnits överhuvudtaget.)
Maffia666
#6 - 29 januari 2008 16:34
Har ett Fluval 403:a ytterfilter från 1990, som jag bara endast bytt en o-ring på, det bara pumpar på utan broblem.:D
#7 - 29 januari 2008 20:43
pappa har ett eheim ytter filter som han har haft i +20 år och det puttrar på bra. han har bara butit slangarna några gånger för de var stenhårda.
Guest
#8 - 30 januari 2008 18:52
Själv har jag ett eheim 1018 som är från 1969 (har jag för mig) och det funkar fin fint.

Annons