Liv och rörelse i vattnet, belysning?

#1 - 5 oktober 2003 22:33
Hej, någon som vet om man kan ta en vanlig halogenspot och montera den inuti belysningsrampen? Det är helt torrt i min ramp, pga ordentlig ventilation och täckglas.
Jag upptäckte nämligen hur snyggt det blev med skuggor i vattnet, när jag hade en golvlampa riktad snett ner i akvariet medan jag inredde den. Kanske skulle jag kunna ha morgon och skymningsljus på det viset. Det ser ut som solljus genom en trädkrona, speciellt när det är rörelse på vattenytan. Med 130 cm lång utströmmarrör och 2280 liter/ timmen i vattencirkulation blir det fin fart på vattenytan.

Kan man ha en vanlig spot med punktbelysning, typ dem man riktar mot tavlor eller finns det någon våtrumsvariant som skulle passa bättre? Det är 20 cm mellan akvariets överdel och rampens "innertak".
#2 - 5 oktober 2003 23:21
Köp vanliga halogenlampor. Sådana med inbyggd reflektor. Sen är det bara att löda fast dom på ett labbkort (eller löda fast sladdarna direkt på lampan). Lämplig trafo hitta du t.ex. på IKEA för runt femtiolappen...

Tänk bara på att halogenlampor blir mycket varma...
#3 - 6 oktober 2003 06:20
Går gör det, men som tidigare nämt och nu förtydligat ;) Halogenlamport blir varma som bara den! har du ett par st så får du hålla koll på vad som händer med temperaturen i början i karet! nu ska du ju bara ha det på morgonen och kvällen så det borde inte vara någon fara... men kolla vad som händer i början ändå!
Värme stiger ju som bekant uppåt... har du en topp i plast eller plastdelar nära så kan de bli lite smälta av värmen om det är för nära... mao en till sak att hålla koll på! ;)
Sist men inte minst, skulle det råka komma lite vatten på en halogenlampa när den är varm så finns det en stor risk att det säger *pang* och den går sönder i småbitar...

tror ikea har en mini variant av halogenlampor med skärm på! kanske ett lite bättre alternativ än de stora iallafall! oavsett vilken du väljer... använd dig av 12volts halogen så slipper man tråkiga olyckor!

annars e det la bara att köra på :) har sett kar med sån skuggbelysning och det är onekligen snyggt :) kan inte ha det i några av mina kar pga plasten dock :(
#4 - 6 oktober 2003 06:54
När jag tittade på halogenspottar på elfa så hade de flesta nånting som fick värmen att stråla bakåt. Såna borde väl inte värma vattnet?
#5 - 6 oktober 2003 07:03
Kanske att de värmer mindre direkt ner i karet, men har man ett täckade lock så ökar ju vämen en hel del under locket!
#6 - 8 oktober 2003 13:33
Min akvariemöbel är helt i trä och det är 20 cm mellan täckglaset och "toppen" på möbeln + det är öppet mot väggen, så jag tror att det går att ventilera bort värmen.

Jag ska ta en sväng till lampaffären i veckan och då ska jag kolla vad de har för typer av spotlights. Elkedjan har väldigt mycket att välja på + kunnig personal, så något hittar jag nog. Jag har ju en liten halogenlampa med 12V spännig och den är vattentät (följde med ett litet Rena-akvarium som jag köpte). Tyvärr finns det ingen reflektor till den, men kanske skulle man kunna fixa till något av reflekterande plast/metall. Den blir inte särskilt varm utanpå heller. Tyvärr är det ganska svagt ljus i den, det är därför jag inte använder den till akvariet den hör till.

Idag har jäag äntligen fått mina nya ljusrör till det aktuella karet, så jag ska montera dem i rampen, de sitter lite omlott (120 cm långa rör till 160 cm brett akvarium), så det blir bra plats att montera spoten i ett hörn av rampen.
#7 - 8 oktober 2003 20:08
Har ni kommit ihåg att läsa:
http://www.aquahoito.info/sverige/datstyrt.php
Jag har halogenspottar för skuggosnas skull samt månsken på nätterna
#8 - 8 oktober 2003 22:01
Superstarka lysdioder skulle kanske vara nått med... finns ju i allsköns olika våglängder...
#9 - 9 oktober 2003 06:11
Räcker tyvärr inte för plantor.

Annons