litet växtkar?

#1 - 9 oktober 2003 07:47
Hejsan!

Jag har aldrig riktigt orkat ge mig in på det här med akvarieväxter på riktigt. Det har aldrig fungerat ordentligt och jag har inte orkat se till att alla detaljer stämt.

Nu har jag däremot fått ett litet 45-liters akvarium över och är lite sugen på att se om jag kan få det att grönskas med hjälp lite tid och energi.

Hur mycket ljus kommer man behöva till ett så litet kar? Finns det några trevliga växter som inte kommer växa sig för höga och lägga sig längs hela ytan? Kan man få det att fungera utan att behöva tillsätta Co2 (tänkte ev ha ngt litet stim tetror el ngn fjärilsciklid)?

Tacksam för lite "nybörjartips" : )
#2 - 9 oktober 2003 07:49
Hur långt är karet?
MVH
magnus
#3 - 9 oktober 2003 07:52
Du kan köra lotech med Javaormbunke, Anubias, Javamossa och olika Cryptocoryner. Exempel:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=4686048124&m=2876010634
#4 - 9 oktober 2003 07:59
ser härligt ut : )

kar är ett "standard" 45-liters, alltså 50x30x30 cm
#5 - 9 oktober 2003 08:26
finns det flytande Co2-tillsatser att få tag i någonstans i Sverige?
#6 - 9 oktober 2003 09:22
Vad är flytande co2 tillsats? Co2 är gas ner till en himmla massa minusgrader.
MVH
Magnus
#7 - 9 oktober 2003 09:22
Jag har inte sett Seachems Flourish "Excel" (som är en flytande kolkälla) här i Sverige tyvärr.

Jag hade gärna testat det i en lotech-burk jag har (min CO2-tub står i andra änden av lägenheten).

När jag tänker efter hade jag gärna testat en jäkla massa olika produkter som Seachem gör, så om någon känner till en akvarieaffär som har hemma produkter av detta märke så får ni gärna säga till.
#8 - 9 oktober 2003 09:24

Vad är flytande co2 tillsats?

http://www.seachem.com/en_products/product_pages/045_flrsh_excel.html

(Inte CO2 utan "polycycloglutaracetal" vad det nu blir på svenska)
#9 - 9 oktober 2003 09:29
Efter lite websnokande hittade jag det på aquaristik.net ... alltid något.
#10 - 9 oktober 2003 09:38
annars kan ju flytande CO2 vara kolsyrat mineralvatten? hehe
#11 - 9 oktober 2003 09:57
Annars så är ju vanligt bikarbonat kolkällan till många valisneriaarter. Kanske kan vara något?
MVH
magnus
#12 - 9 oktober 2003 10:13

annars kan ju flytande CO2 vara kolsyrat mineralvatten? hehe

Tanken slog mig att skaffa ett desktopakvarium när dom satte upp vattenautomater med kolsyra på jobbet. En mugg om dagen borde ge ganska bra fjutt.

Annars så är ju vanligt bikarbonat kolkällan till många valisneriaarter. Kanske kan vara något?

Finns alltid tillgängligt om du inte kör med 100% RO-vatten. Problemet är att det är väldigt energikrävande att dra kol ur karbonater och något akvatiska växter gör i absoluta nödfall. Vissa bättre än andra. Alger är fenomenala på det.

#13 - 9 oktober 2003 10:53
går det förresten att få ett växtkar att fungera utan koldioxid eller man måste tillsätta det i en eller annan form? Det känns lite "over-kill" på ett så litet kar som 45 l att skaffa sig en "riktig" co2-anläggning.

Skulle det räcka med 2 x 15 W och vilka rör är bäst att ha både ur estetisk och tillväxtsynpunkt.
#14 - 9 oktober 2003 11:11

går det förresten att få ett växtkar att fungera utan koldioxid eller man måste tillsätta det i en eller annan form?

Det går utmärkt om du väljer enkla växter (dom jag nämde ovan t ex) och inte dyngar på med alltför mycket ljus.

Skulle det räcka med 2 x 15 W och vilka rör är bäst att ha både ur estetisk och tillväxtsynpunkt.

30 watt i 45 liter är väldigt mycket. Ju mer ljus desto mer kommer växterna käka. Får dom inte tillräckligt med näring i förhållande till ljusmängden så blir dom begränsade, stannar i växten, och algerna kan ta över.
Har man mer än 0,5 fullspektrumwattmedreflektor/liter så skulle jag vilja påstå att det krävs ganska perfekt CO2-halt och nogrann gödning - och då kan du ha även dom mest krävande växterna.
#15 - 9 oktober 2003 11:16
Okej, det låter ju bra! Ska sätta mig ner någon regnig hösteftermiddag och skissa lite så får vi se vad det blir av det.

tack för hjälpan! Jag får väl återkomma med några bilder om ett år eller så : )
#16 - 9 oktober 2003 11:45
du kan ju prova http://www.akvarieteknik.se/privat/produkt.asp?intProdID=62047&MENY=3
jag vet inte om de funkar

Annons