Litet Tanganyika

#1 - 6 januari 2007 11:08
Hej allihop! Jag har nött o stött idéer om mitt 89l akvarie jag har här hemma utan att riktigt kunna bestämma mig för något. Tanganyika har jag dock aldrig provat och skulle därför gärna vilja bygga upp ett litet Tanganyika kar på mina 89l.

Mått: ca 65cm långt
ca 30cm brett
89l totalt.

Skulle denna kombo kunna funka?

[COLOR=blue]4st L. brevis[/COLOR]
[COLOR=blue]2st A. compressiceps "Sumbu"[/COLOR]

Eller finns det någon bättre variant eller skall jag helt enkelt bara ha en art?

Tack på förhand:) !

MVH Simon :) !
#2 - 6 januari 2007 18:03
Hej!

Jag höll tidigare N. multifasciatus och N. Ocellatus i ett 60l akvarium. Gick hur bra som helst. Min erfarenhet av compressiceps är att den lätt kan stressa upp snäcklekarna, kan bero på att jag hade för lite snäckor till dem att gömma sig i. Dessutom så kan man glömma allt vad yngel innebär om man håller ett par compressiceps i karet ;)

Din variant fungerar säkert.. du skulle säkert t.o.m. kunna hålla ytterligare en art. Men jag rekommenderar multifascitusen starkt! rolig fisk som säkert skulle yngla om man släppte de i toaletten ;D dessutom roligt att kolla på när de gräver. Ocellatus är nog den dummaste fisken jag haft. När man klven in i rummet så stoppade den huvet i snäckan..men hela kroppen syntes ^^ sen tittade den ut om det var OK. Och sen snabbt in med huvet igen ^^ Men som sagt multisarna rekommenderas!
#3 - 6 januari 2007 18:57
jag har 6 multisar ihop med 2st sumbu i ett 70 liters.
Yngel överallt!
tre olika honor har fått varsinn kull hittills och jag har bara haft igång karet i en månad lite drygt.

Väntar bara på att sumbusarna skall ta mod till sig och börja frossa på yngel!
#4 - 7 januari 2007 16:12
Så det kan funka med brevis och "Sumbu"? Jag som började misströsta, hehe:) ! Är det svårt att se skillnad på könen när det gäller "sumbun"? Tror ni de fixar det i en akvarieaffär?

MVH Simon B:) !
#5 - 7 januari 2007 18:46
Tjena simon. Kan tyvär inte hjälpa dig men ja önskar dig med al lycka. Lycka till

MVH / Sebbe :D
#6 - 7 januari 2007 21:17
tja om karet är tomt nu så skulle jag nog rekommendera en liten grupp med prinsessor, mina erfarenheter av dessa fiskar är att de inte kräver särskillt mkt utrymme å dessutom är mkt lättlekta. lite beroende på art och zoohandel så är de dessutom förhållnadevis billiga om man jämför med många andra tanganyikor.
Lycka till vad du än väljer!
#7 - 8 januari 2007 10:04
Hmmm, det här var inte lätt o välja... Jag tror det lutar åt en grupp brevisar just nu. Men tack för all hjälp! Ha det bra! MVH Simon B:) !

Annons