litet saltkar!!

#1 - 24 januari 2006 16:45
Tjenna!

Har en liten fundering på att fixa till mitt 110 liters kar.
Tänkte jag skulle ha lite små sällskaps fiskar i det och även bygga en möbel som ska innehålla min spritsamling.
(Alltså ett barskåp med akvarie...)

Var nere på djuraffären för att få lite inspiration till bygget (så det blir av...)
Då sålde dom ett komplett saltvatten kit för 2995 :- som skulle palla att driva akvarier från 100l till 240l.

men eftersom jag inte har pysslat med saltvatten innan så funderar jag på om det överhuvudettaget går att driva ett sånt litet akvarie som ett saltvattens kar.
Alltså rent praktiskt hur bökigt kommer det bli att sköta?
Kommer det att kosta mer än det smakar i slutänden?
#2 - 24 januari 2006 21:00
Börja med att läsa, läsa och läsa. Det finns en del man behöver veta innan man startar.

Ett "saltvattenskit" för 2995, tror jag inte en sekund på. Du behöver en skummare för runt 1500 kr och några pumphuvuden, thats it.

Jag körde saltvatten i 80 liter ett tag, kolla i min zoon.

Saltvatten kostar mycket, om det är mer än det smakar beror på din smak. För mig är det värt varenda öre och mer därtill.
MVH
Magnus
#3 - 24 januari 2006 21:35
är också rätt skeptisk till det där kittet, vet du vad det innehåller?
Rekommenderad lägsta cirkulation i timmen är 10gg karets volym, har själv runt 15gg karets volym i mitt kar och det funkar rätt bra, det är viktigt att det inte blir "döda" fläckar runt tex. LS, då samlas det skräp där som ligger och ruttnar och pajar vattenvärdena.
#4 - 24 januari 2006 21:36
gå in och kolla på www.pwss.se så kan du se lite utrustning och nypriser på grejerna
#5 - 25 januari 2006 08:30
Klart du ska ha saltvatten!!
Men innan:
Läs allt du kommer över och räkna med att det blir dyrare än du tänkt dig.
Saltvattnets hemlighet är att inte ha bråttom, så att man kan läsa på och köpa in saker i lugn och ro.
#6 - 25 januari 2006 08:31
och läs på saltvattensguiden, eller http://www.nano-reef.com/ ;)

/Johan
#7 - 27 januari 2006 19:02
Hej igen!
ursäkta att jag inte skrivit tidigare.

Jo jag var nere på affären igår igen och talade med honom som jag brukar köpa fisk av... han sa att kitet är komplett allt ingår för att kunna köra igång ett fungerande saltkar men man kunde inte ha mer än någon fisk och någon räka.. inga fina koraller och sånt. men det kommer att fungera. han sa att det blir mycket skötsel, men det är jag medveten om..

I kitet ingår alltså lysrör. skummare. pump. korallkross. salt sen kommer jag inte ihåg mer....

lägger upp lite bilder på möbel ritningen sen när den är klar...
#8 - 27 januari 2006 19:05
varför kunde man inte ha levande sten i ?
vad var de för "massa skötsel" som ska göras??
#9 - 27 januari 2006 20:32
vem har sagt att man inte kan ha LS i karet, det är nästan ett måste för att få ett fungerande system
#10 - 27 januari 2006 20:35
[QUOTE=Per81]Hej igen!
ursäkta att jag inte skrivit tidigare.

Jo jag var nere på affären igår igen och talade med honom som jag brukar köpa fisk av... han sa att kitet är komplett allt ingår för att kunna köra igång ett fungerande saltkar men man kunde inte ha mer än någon fisk och någon räka.. inga fina koraller och sånt. men det kommer att fungera. han sa att det blir mycket skötsel, men det är jag medveten om..

I kitet ingår alltså lysrör. skummare. pump. korallkross. salt sen kommer jag inte ihåg mer....

lägger upp lite bilder på möbel ritningen sen när den är klar...[/QUOTE]

Köp inte det där kittet, det verkar vara skit
Har du nån mer info om tekniken i kittet, märken mm??
#11 - 27 januari 2006 20:38
För ett tag sedan lade jag ut denna bilden i arkivet http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/698/saltvattenskar.JPG
Det fungerar fint sedan ett bra tag tillbaka. Så visst går det
Fiskbeståndet är två Clownfisk o sedan finns två räkor.
#12 - 27 januari 2006 20:41
Kaj.P ser ju ut som nåt en del borde ha på kontorskrivbordet ;)
såg snyggt ut.
#13 - 27 januari 2006 20:48
[quote=Raven]Kaj.P ser ju ut som nåt en del borde ha på kontorskrivbordet ;)
såg snyggt ut.[/quote]
Raven Du skulle ha två sådana kar ett på var sida bildskärmen jämte högtalarna. Med räkor så klart [:D] [:D] [:D]
#14 - 27 januari 2006 20:51
hade ja haft plats så, tyvärr är bordet bara 1.30 brett :rolleyes: men kan ju alltid sno en av kattans 16 liggplatser ;)

blev rätt sugen för ett tag sen när ja va på herkules och såg en röd mycket fin räka.
#15 - 28 januari 2006 06:02
[QUOTE=andreassofus]varför kunde man inte ha levande sten i ?
vad var de för "massa skötsel" som ska göras??[/QUOTE]

givetvis kunde man ha levande sten i. vad han menade var att man inte kunde ha jätte många och stora fiskar eller stora koraller, ursäkta om jag var otydlig...

med mycket skötsel menade han nog att om man jämnför med mitt 470 liters sötvatten kar så behöver ett saltvatten mer tillsyn och så.
#16 - 28 januari 2006 19:07
jag har ett 380L saltkar med fisk, räkor, rörmaskar, sniglar, mjukkoraller, stenkoraller (SPSer) mm och anser att det inte är mer tidskrävande än ett sötkar.
#17 - 29 januari 2006 08:54
[QUOTE=MichaelE]jag har ett 380L saltkar med fisk, räkor, rörmaskar, sniglar, mjukkoraller, stenkoraller (SPSer) mm och anser att det inte är mer tidskrävande än ett sötkar.[/QUOTE]

låter som ett jätte fint akvarie. men det kostar säkert mycket och du har säkert sump och en massa annan automatik??

detta blir litet och väldigt basic och jätte billigt.
#18 - 29 januari 2006 23:20
jo sump har jag och lite andra grejer men mitt första saltkar körde jag utan sump och mycket andra grejer som jag har i detta och det gick bra det med.
Tror att det karet jag har nu har kostat mig runt 10-11 000kr och det kanske låter mycket men det finns en hel del folk som lägger ner 10 gg så mycket på sina saltkar.
Mitt första saltkar körde jag utan sump och mycket mindre teknik och det kostade nog runt 2-3000 allt som allt.
#19 - 29 januari 2006 23:23
[quote=MichaelE]jo sump har jag och lite andra grejer men mitt första saltkar körde jag utan sump och mycket andra grejer som jag har i detta och det gick bra det med.
Tror att det karet jag har nu har kostat mig runt 10-11 000kr och det kanske låter mycket men det finns en hel del folk som lägger ner 10 gg så mycket på sina saltkar.
Mitt första saltkar körde jag utan sump och mycket mindre teknik och det kostade nog runt 2-3000 allt som allt.[/quote]

trodde inte man kunde köra utan sump?? vad hade du för "grejer" till de billiga altenativet?
#20 - 30 januari 2006 07:05
pumphuvuden och skummare va väll den teknik jag hade, och belysning förstås.
#21 - 30 januari 2006 19:08
[QUOTE=MichaelE]jo sump har jag och lite andra grejer men mitt första saltkar körde jag utan sump och mycket andra grejer som jag har i detta och det gick bra det med.
Mitt första saltkar körde jag utan sump och mycket mindre teknik och det kostade nog runt 2-3000 allt som allt.[/QUOTE]

detta kommer som sagt att bli mitt första saltkar och kommer i runda slängar kosta 3-4000 med allt och jag kommer att köra utan sump...
fungerade första ditt bra?
vad hade du i (fisk. koraller)?

10-11000 tusen låter inte så mycket med tanke på att mitt 470 malawi kostade runt 13k med allt.....

Annons