Litet problem med att vatten rinner ner för framrutan underifrån täckkåpan

#1 - 13 februari 2011 22:43
Har ett litet problem med att antagligen kondensvatten som bildas under den heltäckande kåpan på mitt 340 liters kar på något sätt helt plötsligt rinner ut ner för framrutan och hamnar på golvet. Vet inte riktigt vad som gör att det plötsligt rinner ner, några av gångerna det har hänt har jag rört i kåpan, men igår så vart det helt plötsligt blött när ingen hade varit hemma så jag vet inte hur länge vattnet hade legat på parketten då. Blir väl kanske runt en dl som rinner ut när det händer.

Karet är ett Wromak helglas med typ en sån här formgjuten heltäckande plastkåpa, http://www.wromak.com.pl/obrazki/02.jpg
#2 - 13 februari 2011 22:47
När mina malawi åt plaskade de vatten över innerkanten på kåpan på mitt juwelkar... Rann ner på den undre ramen och under karet... Sög ganska hårt. Försökte täta med cellgummilister men det gick sådä.
#3 - 14 februari 2011 06:58
Sänk vattennivån nån centimeter, det brukar hjälpa.
#4 - 14 februari 2011 07:25
Fast de vill jag inte göra då jag har den precis så att vattenytan inte syns, tycker inte det blir snyggt att se den under kanten på täckkåpan. Som jag har vattennivån nu är den precis i nivå med nedre kanten på täckkåpan och då är det väl ca 3 cm från vattenytan till kanten på glaset.
#5 - 14 februari 2011 07:29
kanske kan borra upp några ventilationshål på baksidan av kåpan för att ventilera bort kondensen.
#6 - 14 februari 2011 07:38
Mmm tänkte testa att inte ha på de matningsluckorna ett tag å se om det blir bättre då. Men jag tycker att vattnet borde droppa ner på insidan av karet egentligen. Kåpan har ju en kant runt om som liksom går ner över glaset, så innanför glaset är den lite lägre ner än kanten. Antagligen så ligger den väl mot glaset i framkanten så att vattnet kan krypa upp och över kanten. Funderade lite på att försöka lägga en silikonfog formad som en kil så att vattnet droppar ner i karet istället.
#7 - 14 februari 2011 11:44
Jag hade samma problem förut i ett av mina kar, jag kör med matningsluckorna öppna och det har löst problemet
#8 - 14 februari 2011 12:17
Ska prova med det till att börja med, vet dock inte varför det har börjat rinna ut vatten så nu helt plötsligt. Har väl hänt tidigare nån gång om jag har rört på täckkåpan, men den senaste veckan har det runnit ut så 3 gånger tror jag det är. Det har ju varit igång i 3½ månad nu, kanske att täckkåpan hamnat i nåt annat läge vid senaste vattenbytet. Eller om det har börjat luta plötsligt, men det tror jag inte efter att jag rätade upp det efter första påfyllningen så har det varit rakt åt alla håll och vattenytan är ju jämns med kanten på täckkåpan runt om så det borde inte vara anledningen. Dock så rinner det bara ut vid mitten på framsidan när det kommer ut vatten från täckkåpan.
#9 - 14 februari 2011 17:02
Verkar vara mycket torrare under täckkåpan när matningsluckorna har varit av några timmar nu, får väl se hur det ser ut på morgonen imorrn.
#10 - 14 februari 2011 17:09
Testa att lägga ett par små distanser 1- 2 mm räcker ofta, mellan glaset och kåpan. Det kan vara kapilärkraft som "drar" ut vattnet utanför akvariet.
#11 - 14 februari 2011 17:32
Jo det måste ju vara kapilärkraft som gör det får kanten på kåpan går ju ner en liten bit innanför glaskanten. Testar med öppna matningsluckor nu, så kan jag prova med distanser mellan glas och täckkåpa till helgen när jag ändå ska ha av täckkåpan för att rensa lite bland växterna.
#12 - 14 februari 2011 19:56
Här är en dålig mobilbild som visar hur det ser ut innifrån täckkåpan, http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0049.jpg

Är väldigt lite plats mellan den glaslisten och nedre kanten av täckkåpan mot främre delen av karet. Antar att det samlas vatten på den glaslisten som sen letar sig under täckkåpan och över kanten på akvariet med hjälp av kapilärkraft.
#13 - 14 februari 2011 20:59
fremar skrev:
Här är en dålig mobilbild som visar hur det ser ut innifrån täckkåpan, http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0049.jpg

Är väldigt lite plats mellan den glaslisten och nedre kanten av täckkåpan mot främre delen av karet. Antar att det samlas vatten på den glaslisten som sen letar sig under täckkåpan och över kanten på akvariet med hjälp av kapilärkraft.

Man ser lite dåligt men testa med ett par tändstikor eller något melan kanten och kåpan.
#14 - 15 februari 2011 07:18
Längst ner på bilden är vattenytan, som är precis under den glaslisten som sitter silikonad utefter framrutan. Å högst upp är täckkåpan, springan mellan den glaslisten och täckkåpan är nog mindre än 5 mm längst fram mot framsidan. Är nog där problemet ligger för kondensvattnet samlas på den glaslisten och det blir ju en ganska hög pöl med vatten av ytspänningen där så tillslut så kommer den nog åt kanten på täckkåpan. Å då gör väl kapilärkraften att vattnet rinner uppåt under täckkåpan och över kanten på akvariet och sen ut på golvet.
#15 - 15 februari 2011 16:37
Verkar fungera att ha öppet luckorna, den glaslisten var helt torr på ovansidan nu. Så då ligger det ju inget vatten där som kan rinna ut. Blir väl lite avdunstning än med stänga luckor fast nu på vintern är det ju bara bra för inomhusluften med lite fuktighet.
#16 - 15 februari 2011 17:09
fremar skrev:
Verkar fungera att ha öppet luckorna, den glaslisten var helt torr på ovansidan nu. Så då ligger det ju inget vatten där som kan rinna ut. Blir väl lite avdunstning än med stänga luckor fast nu på vintern är det ju bara bra för inomhusluften med lite fuktighet.

Ja men det kommer kanske att regna på golvet vid åskväder!
#17 - 16 februari 2011 18:13
Nästan 3 liter vatten kunde jag fylla på i akvariet nu efter att locken till matningsluckorna hade varit borta i lite mer än 2 dygn. Borde ju inte vara någon fara för luftfuktigheten inomhus nu på vintern i alla fall. Ligger så lågt som 28% enligt såna där vanliga väderstationstermometrar.

Annons