Litet problem

#1 - 25 juli 2005 18:20
Hejsan allesammans

Jag har fått ett algproblem som jag behöver lite hjälp med.

Efter jag i förra veckan bytte grus samt satte i mängder med nålgräs så har jag fått en hel massa algmoln runt merdelen av alla växter de e som en brun slemmig sörja som inte direkt sitter fast i växterna utan mera lägger sig runt dom dom lossnar när man ruskar lite i växterna o flyter omkring i karet .

Göder med PMDD o ligger på dom högre gränsvärdena .
CO2 controllerstyrd och nyligen kalibrerad. Kör ner CO2 från 2 tuber i mina eheim proff 2or.
Har 3 x 250 MH samt 4X80 W T5 or
Karet e på Ca 700L vatten och MH går ca 6 h om dagen o T5 lyser ca 10 tim.
Tilläggas ska oxo att eftersom rampen sitter ca 40 cm över vattenytan så blir de ingen fotosyntes när MH släcks bubblandet avtar nästan omgående.

Funderar på att stänga MH armaturen och återigen sätta i mina 6 x 58 w ljusrör med reflektorer.

någon som kan hjälpa mig här så hadde jag varit väldans tacksam :)

Ha de bäst mvh Jimmy
#2 - 25 juli 2005 18:51
1,3 watt per liter blir hur du än vänder och vrider på det extremt svårstyrt.

Även om du kalibrerat ph-controllern tycker jag du ska göra andedräktstestet och se vad din pH-prob eller pH-test visar i utandnings-vattnet då det garanterat är 30 ppm CO2. Det är ganska ofta man blir förvånad.
http://www.defblog.se/permalink/1541.html

Amano kör också extremt mycket ljus i en kortare tidsperiod mitt på dagen, men det handlar om 3-4 timmar fullt flås vilket gör CO2-åtgången rimligare för CO2-anläggningen att hinna med.

Det bruna slemmet ser möjligtvis inte typ ut såhär?
http://www.defblog.se/picture/1400.html
http://www.defblog.se/picture/1399.html

Det är kiselalger. Jag fick bukt på dom med Quickfilterpatron på insuget:
http://www.defblog.se/picture/1464.html
.. samt övernitisk med att skaka/fluffa växter med slamsugen i näven - utöver att hålla stabilt höga näringsnivåer och kanonfina CO2-nivåer.

Med 1,3 watt/liter lär du behöva en dubbel fulldospuls varje dag, inte uppmätta nivåer med testkit utan doserade nivåer.
#3 - 25 juli 2005 22:33
[QUOTE=defdac]
Med 1,3 watt/liter lär du behöva en dubbel fulldospuls varje dag, inte uppmätta nivåer med testkit utan doserade nivåer.[/QUOTE]
I second that. ;)

Min erfarenhet av en högljus metalhalideburk (1 w/l MH 12 h/dagen) är följande. När jag började med en ett sådant kar gjorde jag misstaget att dosera enligt det vanliga stamlösningsreceptet: 10 ml av allt per 100 liter vatten en-två gånger i veckan. Det som hände var att jag verkligen såg växterna skjuta upp skott samma dag jag doserade pmdd för att nästa dag stunta och såsmåningom börja täckas av bruna alger/sörja under resten av veckan. Och så höll det på: ny dosering-nya skott-stunt-bruna alger. Jag började skylla på CO2-nivån och därför ökade CO2 tills fiskarna nästan flöt upp och ner på ytan, men utan resultat... Jag var så jäkla förvirrad att jag inte fattade att anledningen till att mina skott inte utvecklades vidare var att gödningen tog helt enkelt slut redan samma dag! Stupido! :(
#4 - 25 juli 2005 22:51
Tackar så hjärtligt för svaren :)

Algerna ser mer ut som bruna slam moln som sitter här o var .
Har tyvärr ingen kamera tillgänglig för att visa.

Jag ska kolla med blås testet samt öka pulserna till det dubbla.
gäller det även CA/ MG som jag pytsar i för att få ca 4:1 ? ( har ca 46 ppm ca i mitt kranvatten .)

Håller tummarna :)
#5 - 25 juli 2005 22:57
[QUOTE=Kharn]
gäller det även CA/ MG som jag pytsar i för att få ca 4:1 ? ( har ca 46 ppm ca i mitt kranvatten .)
[/QUOTE]
Jag har ca 90 ppm Ca direkt ur kranen, men pytsar i 3 tsk CaCl2 för mina 120 liter ändå, bara för säkerhets skull, även lite (3 tsk) MgSO4. Skall testa någon gång med att inte göda med extra Ca/Mg.
#6 - 25 juli 2005 22:59
Går det inte att belysa hela baljan med "bara" 2*250 ??
#7 - 25 juli 2005 23:16
Hejsan.

Tyvärr går inte det Oveb då det e en hel ramp där det endast går att tända alla MH på en gg det går dock att tända t5 separat.
De e en Aquasunlight NG .

gjorde ett misstag då jag beställde rampen och nu i efterhand så hadde jag tagit 150 w istället men sent ska syndaren vakna :)

Får väl gå tebax till Lysrören då det blir svårt att hålla bra gödningsnivåer utan automatisk gödning.
Kanske man kan höja rampen för att mildra lite ..

Tack än en gg :)
#8 - 26 juli 2005 06:40

Vad har du för GH? med 46 ppm Calcium i kranvattnet känns det inte som du behöver tillsätta extra kalcium, men beroende på vad GH:t är kan man beräkna magnesiumhalten och utifrån det kolla om du eventuellt behöver dosera Mg efter varje vattenbyte för att få ett välskruvat GH.
#9 - 26 juli 2005 07:10
Hej igen :)

Jag tillsätter bara MG inte Ca.

Enligt min Analysraport från mitt vattenverk så har jag följande i mitt vatten

Hårdhet beräknat som kalcium:56,4 Mg/l
Totalhårdhet: 7,9 dh
Kalcium Ca: 46mg/l
Magnesium Mg:6.3
Har ett KH enligt mina tester på 8 och kör förnärvarande ett PH på 6.7
(enligt controllern )

Testade med ett gammalt Tetra GH test och fick: GH 9 från kranen men samma test visade GH 11 från baljan.

Jag har tillsatt MG vid varje gödnings tillfälle för att uppnå 4:1 förhållandet.
Men när ni säger dubbel fulldospulls dagligen menar ni då att jag oxo behöver fixa extra Ca att göda med för att bibehålla 4:1 ?

Har alldrig använt någon Ca gödning förut.
Var kan man köpa det och vad heter det i butiken samt vad måste man tänka på ? har för mig att jag läst att de höjer vattenhårdheten.

Vad tror ni om att höja MH rampen för att mildra effekten i baljan?
Kan det ha någon betydelse att jag endast kör 6 h MH om dagen ?
( tänkte att t5 orna inte räker till då dom sitter aningen för högt för att triga bubblor )

MVH Jimmy
#10 - 26 juli 2005 07:25

Men när ni säger dubbel fulldospulls dagligen menar ni då att jag oxo behöver fixa extra Ca att göda med för att bibehålla 4:1 ?

Nej man ska undvika att modifiera GH:t med Calcium+Magnesium under veckan - bara efter vattenbytet.

Var kan man köpa det och vad heter det i butiken samt vad måste man tänka på ? har för mig att jag läst att de höjer vattenhårdheten.

Jag köpte 25 kg vägsalt som är CaCl2. Många använder torrbollen-refills från Clas Ohlsson. Calcium och Magnesium ökar GH:t, dvs totalhårdheten.

Men har du inga förvridna nya blad behöver du absolut inte bry dig. Det är inte där dina problem ligger om växterna växer bra och fotosyntetiserar fint.

Du ska kolla på CO2 och om du under de ljusaste timmarna verkligen orkar trycka ner pH:t så mycket du tror att du gör. Jag gissar att magnetventilen är öppen men inte orkar föda akvariet tillräckligt. Med 1,3 watt/liter bör det vara champange och då går det åt helt otroliga mängder CO2. Varje liten syrebubbla från varje växt är ju omvandlad CO2.

Om du inte vill trycka ner mer CO2 är det andra sättet att minska ljusmängden som du är inne på med att höja MH-rampen. 4x80 watt T5 ger dig 0.45 watt per liter vilket är mer än tillräckligt att få kalasbubbel. Får du inte kalasbubbel med 0.45 watt per liter är det CO2-insprutningen det är fel på.

Det är alltid CO2 som felar, har man inte läckage är det en reaktor som inte orkar med eller en för slö bubbeltakt, eller så lurar man sig på testen eller så störs pH-proben av ljusreaktorerna eller kosmisk ond strålning (well.. ;)

Nu märkte jag att jag räknat fel. Du har ju försjutton 1,5 watt per liter med alla lampor tända samtidigt. Vansinne 8)
#11 - 26 juli 2005 10:40
Du ska kolla på CO2 och om du under de ljusaste timmarna verkligen orkar trycka ner pH:t så mycket du tror att du gör.

Nu märkte jag att jag räknat fel. Du har ju försjutton 1,5 watt per liter med alla lampor tända samtidigt. Vansinne 8)

Jag tror också du har stora problem att hålla bra CO2 under hela belysta tiden. 1,5 W/l och en vattenvolym på 700 kräver en hel del av din utrustning. Hoppig CO2 är av ondo som bara glädjer alger. Jag loggar tillslagen tid på min utrustning och det behövs inte så mycket för att rubba systemet så magnetventilen måste stå öppen hela tiden. Och då kör jag med 0,3 W/l !!!
#12 - 26 juli 2005 11:29
Jag kör förvisso med 2 st co2 system kopplat till dubla magnetventiler o sen ner i varsin eheim proff 2 men ska prova sugrörstestet asap :)

Vad tror ni om att ändra tillbaka till 6 x 58 w ljusrör med reflektorer ?
har en hel massa nålgräss som jag hoppats få till en halvtaskig efterapning av Defdacs superba kar.

håller för närvarande på att rensa i skiten o skall nu snart till vattenverket för att fixa en analys rapport som e upp to date

MVH Jimmy
#13 - 26 juli 2005 13:20
Nålgräs behöver inte speciellt mycket ljus, ganska få växter behöver faktiskt det (utom möjligtvis t ex Glossistigma, H calli som man vill ska krama marken). 0,5 watt/liter från dina lysrör borde räcka.

Usch. Du verkar ju i övrigt ha en rackarns lyxig ramp =/ Hoppas det löser sig med den.
#14 - 26 juli 2005 13:58
hehe jo den e fin jag fick fel ramp levererad jag hadde inte beställt den med 4 st t5 or men jag fick den till samma pris ändå.

tror nog jag kan sälja den eventuellt byta den mot 3 st 150 w..

Jag tackar än en gg för alla svaren :)

Ha de bäst mvh Jimmy
#15 - 26 juli 2005 18:06
Hej igen

gjorde precis andedräktstestet med mitt akvarievatten.

Controllern stog på 6.6 o det var oxo vad proben visade i koppen efter jag blåst i ca 5 min jag har ett KH på ca 8.

Har även en digital PH penna o den visade 6.7.

skall prova calibrera controllern än en gg de va ca en vecka sedan

Annons