Litet och smidigt komplett co2-set?

#1 - 20 april 2013 18:28
Har nu blivit sugen att införskaffa ett co2-system. Är på jakt efter ett litet och smidigt system, gärna ett där hela alltet kan hänga bak på akvariet. Om det hela kostar under tusenlappen så blir alla glada! Det ska passa ett 54.l kar, kommer snart införskaffa ett 30l kar också, så om man kan använda samma typ av påfyllnadsflaskor till båda karen vore det smidigt.

Hittade detta:
http://www.pwss.se/product.php?productid=15439&cat=1872&page=1

Men efter feedback från KristianE i min projekttråd, så verkar inte det systemet vara så bra.

Kan detta vara något: http://www.pwss.se/product.php?productid=15442&cat=1872&page=1
eller är det samma visa där?

(Bröt ut funderingen från min projekttråd då tråden kanske kan hjälpa fler som är på jakt efter något liknande)
#2 - 20 april 2013 19:41
Tetras simplaste system, CO2-Optimat skulle nog fungera bra i så små kar. Jag körde dem i 54 liter, och det fungerade superbra. Lite drygt att köpa de där CO2-flaskorna, men man kan ju alltid försöka modda det. :)
#3 - 20 april 2013 19:42
Där börjar det likna något, enda är ju att man antingen måste ligga på låga nivåer och köra det kontinuerligt eller slå igång det manuellt på morgonen och ställa in så blir det ett bra flöde och en jämn fin nivå under dagen med hjälp av bubbelräknaren.
Fördelen med att slå på det varje morgon är att du kan ligga på högre nivåer men det gör ju att du måste komma ihåg det varje dag.
#4 - 21 april 2013 09:14
Jag använder tropicas co2 system, är 95g flaskor.. jag är riktigt nöjd. Har ett 65l växtkar, köper mina tuber för 149kr styck eller 249kr för 3 st..(helt ologiskt). Otroligt lätt att sätta igång, och tuberna är ändå hyffsat stora. En flaska för mig räcker drygt en månad eller två. Verkligen att rekommendera. Går på 799kr där jag köpte det ifrån. Länk: http://www.akvariecenter.com/system-nano-set-95g-tropica/3288-0
#5 - 21 april 2013 17:12
Hm, är det sådant meck med alla co2-system, att man måste fylla på varje morgon/när ljuset tänds? Jag har ställt belysningen på mina kar att dom tänds på eftermiddagen strax innan jag kommer från jobbet. Sen är lyset på och slocknar på natten, ca 12 timmars belysning.

Elajsa, tack! Det där såg ut som ett bra system! Ungefär hur länge räcker en tub för dig i ditt kar?
#6 - 21 april 2013 17:25
Jag köpte detta kit som passar sodastreamflaskor http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/co2-druckminderer-us3-mit-sprudleranschluss-und-nachtabschaltung.html. Det räcker drygt 2 månader i mitt 120 l kar så du borde kunna köra minst 4 månader utan problem. Nattavstängning ingår och det är hyfsat billigt att byta sodastreamflaskor. Jag betalade under tusenlappen och är grymt nöjd.
#7 - 21 april 2013 18:24
Problemet med många av dom billiga systemen är att dom inte går att koppla en magnetventil till. Så fort man kommer upp till nivån där man kan koppla till en magnetventil så kan man automatisera det hela, antingen genom en ph controller eller genom att slå igång det samtidigt som belysningen (eller lite innan om det går på en separat timer).
#8 - 21 april 2013 21:16
Då får jag nog avvakta lite och kika efter ett sådant system. Att pilla med systemet varje dag innan "soluppgång" kommer nog inte att funka i detta hus.

Systemet som johnsson_82 länkar till var ju ganska smidigt! Min tyska är kass, och man kanske inte får någon engelsk bruksanvisning med. Men så jäkla svårt borde det väl inte vara att få igång systemet? Helt klart intressant!
#9 - 21 april 2013 21:19
Det systemet har ju magnetventil så det är ju ett ypperligt alternativ.
Det är absolut inga problem att få igång systemet, det behöver bara kompletteras med någon form av reaktor en bubbelräknare och en backventil.
#10 - 22 april 2013 05:32
H@nky skrev:
Systemet som johnsson_82 länkar till var ju ganska smidigt! Min tyska är kass, och man kanske inte får någon engelsk bruksanvisning med. Men så jäkla svårt borde det väl inte vara att få igång systemet? Helt klart intressant!

Jag kan heller ingen tyska men fick igång det utan problem. Kan verkligen rekommendera detta. Det var inga problem att få det hitskickat och snabbt gick det. Som det skrivits redan behöver du dock en reaktor och backventil. Jag har en JBL taifun. Den finns att köpa på samma sida och det finns flera andra att välja på också.
#11 - 22 april 2013 09:02
Mitt lilla tropicasystem räcker ac en och en halv månad, och då har jag en bubbla var fjärde sekund ungefär.. Min går natt som dag. :) Men det är klart en nackdel med det, känns otroligt onödigt.

Annons