Litet extraakvarium..?

#1 - 20 april 2007 07:58
Vi har ett akvarium på 110 liter med neontetror, sorgmanteltetror, fyra platy, en ancistrus och två pansarmalar. Vi hade från början fem pansarmalar men dom andra har dött, troligen som en följd av att dom inte trivs i akvariet. Vi vill heller inte köpa några nya, av samma skäl. I framtiden vill jag dock ha ett stort akvarium med en massa panarmalar och endast finkornig sand.

När vi förstod att pansarmalarna trivs bättre i finkornig sand lade vi in ett hörn med sådan sand i det vanliga akvariet, där vi annars har stor rundkornig engelsk sjösten. Pansarmalarna gjorde förståeligt nog genast detta hörn till "sitt" och det är där dom alltid ligger och vilar.

Ett ytterligare tecken på att dom inte trivs är att deras skäggtömmar blivit mindre, kanske har dom fått en svampinfektion eller liknande på dessa.

Jag tycker så synd om dom två som är kvar och funderar nu på att skaffa ett till litet akvarium till endast dessa två malar, med finkornig sand, någon grotta och lite växter. Tilläggas bör att pansarmalarna, som ser ut att vara metallpansarmalar, sades vara "en liten sort" i djuraffären, och dom är bara 2 cm långa från mun till stjärtspets och har inte vuxit något mer.

Hur litet kan ett akvarium vara för två små fiskar av denna storlek, utan att äventyra deras trivsel? Kort sagt: Vilken storlek på akvarium, så liten som möjligt, rekommenderar ni om jag vill försöka ge dessa två rackare en lite bättre miljö? Akvariet måste få plats under det andra, som står på en aluställning....

Jag har inte ens bestämt mig för om jag borde göra något sånt här ännu, men det är så trist att se dom :(
#2 - 20 april 2007 08:48
inte fundrat på att byta sjöstenen helt istället till något som passar firrarna bättre.
#3 - 20 april 2007 08:57
ett 54 liters bör räcka bra iaf
#4 - 20 april 2007 09:02
Vi vill byta till sand i samband med att vi byter till ett större akvarium, eller i samband med att vi flyttar (kommer att ske vid årsskiftet). För som det nu är har alla växterna rotat sig rejält och vi vill inte riva upp inredingen.

När vi väl har fått ett större, fungerande akvarium med finkornig sand kommer vi ha många fler pansarmalar. Nu handlade det bara om att göra livet drägligt för dom två vi har kvar helt enkelt.

Jo 54 liter skulle räcka bra, men det tror jag blir för stort, rent platsmässigt.
Frågan är alltså: Skulle dom må bra även i ett lite mindre? Dom skulle alltså få vara enda fiskarna i karet.
#5 - 20 april 2007 09:04
om de bara är 2 cm så borde det gå i ett t.ex 30 liters kar också, om det är mkt bottenyta så
#6 - 20 april 2007 09:08
Samtidigt vill jag ju ha mycket växter för att inte riskera syrebrist. Men man kanske kan ha ganska frodiga växter i ett hörn. Är så sugen på detta nu.

Om man bara har två fiskar i ett lite mindre akvarium kan det väl inte vara så svårt att få balans i det? (i fråga om nitrit versus nyttobakterier och dylikt). Frågan är vilket innerfilter som skulle passa ett så litet akvarium. Jag får höra mig för i akvariebutiken..

Ska tänka över det hela lite till.
#7 - 20 april 2007 09:09
Detta skulle också lösa problemet med att det känns som att våra pansarmalar aldrig får tillräckligt med mat - ancistrusen snor tabletterna och jagar iväg dom andra fiskarna.
#8 - 20 april 2007 09:33
Jag måste säga att jag blir lite förbluffad över hur ni tänker. När man skaffar ett akvarium till en viss art måste man ju utgå från fiskarnas vuxenstorlek. Bor fiskar i ett för litet akvarium hämmas de ofta i tillväxten, vilket även är ett tecken på att de inte mår så bra.

Metalpansarmalar blir faktiskt 8cm (inte så "liten sort" mao): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 Dessutom ska man inte ha bara två pansarmalar eftersom dessa är stimfiskar och måste leva i grupper på minst 6-8 för att trivas.

Så jag skulle definitivt byta sand istället för att flytta över dem till ett ännu mindre akvarium. Visst blir det en del jobb men det är verkligen värt det. När jag bytte sand i mitt 250 liters SA-akvarium från Rådasand 0.8-1.2mm till en blandning av Rådasand 0.33 och 0.4-0.8mm märkte jag en stor skillnad i corysarnas beteende. Från att vara skygga och ligga och trycka under rötterna var de helt plötsligt framme och bökade glatt i sanden. Notera att 0.8-1.2mm inte är så värst grovkorning. Ändå så gjorde bytet det en så stor skillnad. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte!

Det viktigaste när man flyttar eller gör om ett akvarium är att se till att spara så mycket av vattnet som möjligt samt att låta filtret gå i en hink med akvarievatten. Har man filtret avstängt en längre stund är det stor risk att nitrifikationsbakterierna dör och då blir det som att starta upp ett nytt akvarium med allt vad det innebär.

Vill du ge växterna en bra miljö att växa i kan du ha ett tunnt lager dammjord några centimeter under sanden.
#9 - 20 april 2007 09:41
Hej batski! Jag har faktiskt tänkt över allt det du skriver om. Jag vet att pansarmalar ska vara flera, som jag skrev ovan så har de tidigare dött (två av att äta röda mygg, kan tilläggas) och jag ville inte köpa fler till ett icke-pansarmalanpassat akvarium.

Jag gillar våra pansarmalar skarpt och vill att dom ska må bra, men det känns väldigt jobbigt att riva upp inredningen med alla växter som rotat sig och den bakterieflora/jämvikt vi skapat i akvariet. det handlar inte om att det är mycket jobb utan mera om att det känns hemskt att riva upp växande växter vars rötter går över halva akvariet. Vi ville istället passa på att göra detta när vi flyttar och då byta till finkornig sand. Allra helst vill vi även köpa ett större akvarium då. Då skulle självklart pansarmalarna få bo i ett större akvarium igen!

Det är den allra finaste rådasanden 0.2-nånting som vi har lagt i ett hörn av akvariet och jag blev såklart glad när jag såg hur glada dom blev och bökade runt. Jag vill att dom ska få ha finkornig sand redan innan vi gör om akvariet, det var endast av den anledningen jag funderade på ett mindre akvarium till pansarmalarna.

Jag är mycket osäker på om det är metallpansarmal jag har. Färgen/teckningen är likadan, men mannen jag köpte dom av sade att det var en sort som var avlad för att vara liten. Jag vet inte om detta stämmer. De ser dock inte ut som yngel eller ungfiskar, utan som vuxna pansarmalar.

Jag är medveten om att spara vattnet vid flytt. Det där med dammjord ska jag ta reda på mer om när vi byter till finkornigt!

Tillägg: Jag ser alltså på det lilla akvariet mera som ett "tillfriskningsakvarium", där jag kunde få mata pansarmalarna utan bråk, där deras skäggtömmar kunde få växa ut, och där de kunde bli starka, innan jag senare vid årsskiftet släpper ut dom i ett större akvarium när jag bytt till finkornig sand där.
#10 - 20 april 2007 10:52
toccata skrev:
Jag gillar våra pansarmalar skarpt och vill att dom ska må bra, men det känns väldigt jobbigt att riva upp inredningen med alla växter som rotat sig och den bakterieflora/jämvikt vi skapat i akvariet. det handlar inte om att det är mycket jobb utan mera om att det känns hemskt att riva upp växande växter vars rötter går över halva akvariet.

Jag förstår det. Det tar verkligen emot. Men är växterna friska (och kommer dessutom ner i dammjord) kommer de att klara flytten väl. Vad är det för växter ni har förresten?

Beträffande bakteriefloran så finns merparten av bakterierna i filtret, så där borde det inte vara några problem. Man ska alltså inte rengöra filtret och så ska man se till att hålla igång det under tiden man håller på med sandbytet. Vill ni behålla lite av bottenskiten så kan ni spara lite av gruset och skiten längst ner på botten. Det har en kompis gjort med gott resultat.

Man kan ta en bild på akvariet så att man kan inreda det på samma sätt.

toccata skrev:
Det är den allra finaste rådasanden 0.2-nånting som vi har lagt i ett hörn av akvariet och jag blev såklart glad när jag såg hur glada dom blev och bökade runt.

Den finaste Rådasanden är väl 0.33mm? Vad jag vet finns den inte i finare grovlek än så. Men det räcker gott och väl. Jag har tom blandat den med grovleken över (0.4-0.8mm) och det funkar bra.

toccata skrev:
Jag är mycket osäker på om det är metallpansarmal jag har. Färgen/teckningen är likadan, men mannen jag köpte dom av sade att det var en sort som var avlad för att vara liten. Jag vet inte om detta stämmer. De ser dock inte ut som yngel eller ungfiskar, utan som vuxna pansarmalar.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om pansarmalar som skulle ha avlats för att vara små... Däremot finns det arter som inte blir så stora. Fiskar ser bara ut som yngel när de är väldigt unga. Annars ser unga fiskar ut som vuxna fast mindre. Det är alltså inte alls säkert att dina är vuxna fiskar. Sen växer de olika beroende på hur mycket mat de får och hur mycket utrymme de har.

toccata skrev:
Jag är medveten om att spara vattnet vid flytt. Det där med dammjord ska jag ta reda på mer om när vi byter till finkornigt!

Jag hade problem med att mina vallisneria inte trivdes, så jag fick tipset att frysa in dammjord (blandad med lite vatten) och peta ner jordiskuberna i sanden intill rötterna på vallisen. Sen dess har växterna i det akvariet börjat trivas bättre. Dammgjord innehåller inte ammoniak och funkar därför bra i akvarier. Har man jordbotten kommer man heller inte att behöva byta vatten lika ofta.

toccata skrev:
Tillägg: Jag ser alltså på det lilla akvariet mera som ett "tillfriskningsakvarium", där jag kunde få mata pansarmalarna utan bråk, där deras skäggtömmar kunde få växa ut, och där de kunde bli starka, innan jag senare vid årsskiftet släpper ut dom i ett större akvarium när jag bytt till finkornig sand där.

Problemet är att det är lååång tid kvar till årsskiftet. Fiskar lever i nuet och vet inte att det lilla tråkiga akvariet och ensamheten bara är tillfälliga. Det blir alltså många månader (som för de kommer att uppfattas som väääldigt länge) innan de får ett bra liv.

Väljer du ändå att skaffa ett tillfälligt akvarium för dem skulle jag i så fall rekommendera ett på minst 50 liter. Då kan du efter nån månad även skaffa några artfränder till dem. När du startar upp det nya akvariet och flyttar över corysarna dit kan du krama skiten ur det välinkörda filtret som du har i 110 liters akvariet intill det nya filtret så att den sugs in i det. På det sättet kan du få igång bakteriefloran. Fast du måste ändå ge bakterierna nån månad innan du skaffar de nya kompisarna.
#11 - 20 april 2007 11:24
Tack för ditt långa svar. Förutom anubias och javaormbunke så vet jag inte vilka växter vi har. Javaormbunkarna är dom enda som inte trivs (kaliumbrist, sade någon här i forumet), resten växer bra.

Det låter bra det du säger och jag förstår att det går att få växterna att överleva en flytt, men det känns ändå som väldigt stor grej att göra just nu. Att ändra i akvariet så radikalt skulle också påverka dom andra fiskarna - allting fungerar så bra just nu. Tror mer på att som du säger låta det tänka extraakvariet vara lite större i så fall, men vi har inte plats för det nånstans :(

"Det blir alltså många månader innan de får ett bra liv." skriver du. Men just nu känns det som att de ändå skulle få ett bättre liv i ett mindre akvarium, just på grund av sanden. Om det är det enda sättet att ge dom finkornig sand nu direkt så tycker jag nästan att det uppväger den mindre ytan att simma på. Dessutom skulle de, som jag sade, få i sig mer mat än nu. De går inte så bra ihop med ancistrusen för han snor deras mat. Jag tror även att detta har gjort att dom inte växt så mycket som dom borde (om det är så som du säger).

Kort sagt: Bra miljö, mindre simyta versus dålig miljö, större simyta...
Jag är fortfarande tveksam till allting. Jag tror att min pojkvän inte vill ändra något radikalt i akvariet, men jag är av en annan åsikt. Troligtvis är han mer för att ha ett nytt litet akvarium än att ändra om i det gamla. Får ta ett snack med honom om det.

Det där med filtret hade jag ändå tänkt göra, krama ur det vid ny pump alltså, så det dras in, men det är bra att du påpekar det.
#12 - 20 april 2007 11:31
Ehh...

... är jag dum eller kan man inte bara strö på finkornig sand ovanpå den grovkorniga??????? Ett tunt lager så de små rackarna blir glada och kan bo kvar i ett ordentligt kar... ;)
#13 - 20 april 2007 11:38
Det ser fint ut ett tag, men efter någon månad har den finkorniga sanden börjat sjunka ner emellan kornen på den gamla. Till slut kommer den finkorniga ligga underst. Annars hade det varit ett okej alternativ.

samtidigt blir det ett helvete om man någon gång ska skilja den finkorniga från den grövre ;)
#14 - 20 april 2007 11:50
Varför ska du skilja den åt???

Om du tänker på vad det kostar att köpa ett nytt litet kar så är det väl bara att kasta sanden sen eller sila i en spagettisil... :D Du skulle ju bara ha karet till årskiftet... ta ett lite tjockare lager då... vore hur som helst det snällaste för fisken... ;)

Personligen gillar jag inte kar under 100 L, inte snällt mot fisken och svårt att få bra balans... men det är min åsikt... :)
#15 - 20 april 2007 11:55
Jag skulle gärna ha 3-4 kar på 300 liter, men som sagt, vi har inte plats för något mer just nu. Vi vill också ha något större i framtiden, bor just nu bara i studentbostad.

Vi har alltså bara ett 110-liters och detta har vi klämt in på den enda plats i lägenheten där det fick plats... Det enda som skulle få plats på en plats i ett annat rum är något i 50-litersklassen. Är det verkligen så svårt att få balans i ett sådant om man bara har två fiskar i det och dessutom använder gamla växter samt gammalt akvarievatten vid uppstart? Kan inte tänka mig det, men kanske.

Allting tål att tänkas på.
#16 - 20 april 2007 12:17
Hej

Klart du ska köpa ett 50-liters och inreda det för pansarmalarna, men köp gärna 2-4 st till i ungefär samma storlek. Du behöver inte vänta en månad med inköp av nya fiskar till 50 litern utan kan lägga i dom direkt om du använder minst 50% gammalt vatten, självklart ska du vänja fiskarna vid vattnet under en kvart genom att koppa i vattnet i en påse med fisk och gammalt vatten.
50-litern kommer du få användning till i framtiden som karantän, sjuk eller yngelburk.
50 liter är inte så litet för några firrar som är runt 5 cm. Malar behöver inte så stort, dom brukar fara runt som som galningar ändå.
Tänk bara på att göra 10% vattenbyte en gång i veckan och inte mata för mycket. Om du bara har 2-4 malar så ska du mata betydligt mindre än i ditt stora. Mata hellre pyttelite och ofta.
Charmiga fiskar, jag har ett gäng på 4st som tumlar runt i mitt 144 liters. Igår försökte en käka på scalaren i samband med matning med fryst artemia. Scalaren bara puttade undan den, lite vänskapligt. Överhuvudtaget så verkar dom flesta fiskar se med överseende på dom lite ¨tokiga¨ malarna.:)

Mvh UB
#17 - 20 april 2007 12:28
Skönt att någon var lite mer positiv. Självklart vore det jättebra om jag kunde ha några kompisar till dom om dom sätts i ett nytt kar, men viktigast är väl först att se till att allt funkar och att vattenvärdena blir bra... Vad jag förstår innehåller själva vattnet i sig inte jättemycket bakterier utan dessa finns främst i grus och filtermassa. Men vi får se hur vi gör - vi måste hitta en plats och ett lämpligt akvarium i så fall.

Det vore så roligt att få se dom "tumla runt" i endast finkornig sand - och dessutom äntligen få göda dom ordentligt så dom blir mätta och belåtna utan att jagas bort av dom andra fiskarna.
#18 - 20 april 2007 12:56
toccata skrev:
Vad jag förstår innehåller själva vattnet i sig inte jättemycket bakterier utan dessa finns främst i grus och filtermassa.

Stämmer väl! Att man skulle få en fungerande bakterieflora av att använda 50% gammalt vatten är en MYT. Så ta det försiktigt under de första veckorna.

Precis som Katharina så ogilar jag akvarier under 100 liter. Ju mindre vattenvolym desto känsligare balansen blir. Det går inte att komma ifrån. Varje förändring i ett litet akvarium får en påtagligare påverkan på balansen än i ett stort. Jag märker skillnad mellan mitt 110 liters och mitt 310 liters. Med detta vill jag inte säga att det skulle vara omöjligt att ha ett fungerande 50 liters akvarium.

Om det känns som en bättre lösning kör på det. I ett 50 liters skulle de iaf kunna få några artfränder.

Javaormbunkar kommer nog inte att trivas om du planterar dem i fin sand. De växer ju på stenar och rötter. I ett litet akvarium kan det vara bra att ha nån sorts snabbväxande växt. Snabbväxande växter är bättre på att rena vattnet än långsamväxande sådana. Från början kan du t ex köra med lite vattenpest som du senare kan byta ut mot nån annan snyggare växt. Nån småväxt echinodorus sort och nån sagittaria skulle nog funka bra i ett 50 liters ihop med vattenpest.

Lycka till!
#19 - 20 april 2007 13:20
Ha ha...

.. då är vi ense i djurvärlden iaf Baski... :D

Jag tror att du är så sugen på ett kar till så du inte vill höra nått annat toccata :D beroendeframkallande med akvarium...

många har små kar som funkar super... blir nog bra det där... ;) menade inte att låta negativ.. letade bara lösningar.. satte på mig "fixarhatten"...
#20 - 20 april 2007 13:34
hej Toccata!

det tror jag med
54 liter borde räcka got!!!

Kristoffer
#21 - 20 april 2007 15:09
Hehe

Katharina skrev:
.. då är vi ense i djurvärlden iaf Baski... :D

Ja varför skulle vi inte kunna vara det? Så är det i livet. Ibland är man ense, ibland inte. Livet är ju inte svart/vitt, utan det finns många olika nyanser :D
#22 - 20 april 2007 15:14
jag vill göra klart att jag inte heller gillar små akvarier, detta ser jag som en nödlösning tills vidare. vill ha mycket större än 110 liter i framtiden, och då med ett stort stim corydoras :)

läste dock att vattenpest kräver stark belysning. vi har dock en annan växt i vårt större akvarium som växer som gräs så den kan jag ju flytta över sticklingar från i så fall.

men nu går vi händelserna i förväg litegrann ;)

tack för alla era svar.
#23 - 20 april 2007 15:43
toccata skrev:
läste dock att vattenpest kräver stark belysning. vi har dock en annan växt i vårt större akvarium som växer som gräs så den kan jag ju flytta över sticklingar från i så fall.

Tänker du köra utan belysning? ;) :D Den kräver inte starkare belysning än ett akvariumlysrör. Men har du nån annan snabbväxande växt funkar den säkert lika bra :)

Lycka till!
#24 - 20 april 2007 15:50
Jag fick ett begagnat kar av en kompis med två metallpansarmalar i. Jag sålde dessa då jag varken hade plats eller var intresserad av dem.. Kan kanske vara ett alternativ?
#25 - 20 april 2007 18:14
du menar att sälja malarna? dom är inte i så bra skick nu och jag är väldigt fäst vid dom, så nej, jag vill försöka rädda dom istället.

hittade ett perfekt litet akvarium med pump och lysramp här i närheten för 350 kr, men tyvärr protesterar den person jag bor med mot det hela nu för han tycker det räcker med ett akvarium och att vi ska satsa på det. :(

ledsamt för pansarmalarna dock.
kanske kan få honom att vilja byta sand helt istället...

vi får se hur det går.
#26 - 20 april 2007 19:12
Men 350 kr är ju ingenting. Och sen är det alltid vara bra att ha ett extra akvarium som karantän eller yngelakvarium.
#27 - 20 april 2007 19:13
jag veeeeeet..... :(

jag får väl köpa det, sätta det i källaren och långsamt börja övertalningen...eller nåt.
#28 - 20 april 2007 19:17
I'm with you there!
#29 - 23 april 2007 07:04
nu har jag övertalat honom, men tyvärr hann akvariet säljas under tiden. har lagt in en annons här på zoopet nu och stirrar på blocket, får hoppas jag hittar något snart..

får väl starta en ny tråd sen om hur man bäst inreder ett akvarium för pansarmalar. vill de ha någon grotta? en liten bit rot? stenar? växter? ska höra mig för. men först måste jag hitta ett akvarium. :)
#30 - 23 april 2007 09:09
Vad trist att akvariet redan var sålt, men du kommer säkert att hitta ett annat. Jag har själv köpt 2 av mina 3 akvarier begagnade.

Beträffande inredning så får det finnas gömställen som rötter och kanske några stenar (ej kalk) och växter. Men det ska även finnas öppen bottenyta med bara sand. Växterna kan med fördel planteras längs bakrutan och sidorna. Resten är upp till din fantasi.
#31 - 23 april 2007 11:09
Hej! ett litet inlägg bara... det finns ju flera sorters corydoras som inte blir större än 2.5 cm bland annat corydoras habrosus (salt och peppar pansarmal) samt corydoras pygmaeus (pygmée pansarmal). Dessa är ju dock små av naturen och ej framavlade, kanske är det någon av dessa du har hemma?
I övrigt kan jag inte mer än hålla med alla andra om att ju större kar du har dessto bättre.. Men i ett 54l kanske du då kan köpa till några kompisar så får du se va glada dina corysar kommer bli! Det är ett riktigt nöje att se dom böka runt lyckliga i sanden =)

Hoppas verkligen du hittar ett nytt kar snart! Lycka till!
#32 - 23 april 2007 11:21
tack för ditt svar! mina ser ut exakt som vanliga metallpansarmalar så jag tror batski har rätt när hon säger att det inte är någon av de naturligt små sorterna.

det är extremt platsbrist här så det kommer bli ett akvarium på mellan 43 och 50 liter, men jag hoppas dom ska trivas ändå. det enda jag är orolig över är huruvida jag kan hitta växter som trivs bra i finkornig sand och växer bra även i början. har läst i en massa trådar om sumpgas och syrebrist vid bottnen, men men. ska kanske göra som någon (var det också batski kanske) skrev ovan och lägga ner små "klumpar" med dammjord nere i sanden/gruset. det kommer nog ordna sig.

men först måste jag hitta ett akvarium. har annonserat överallt nu :)
#33 - 23 april 2007 11:49
toccata skrev:
tack för ditt svar! mina ser ut exakt som vanliga metallpansarmalar så jag tror batski har rätt när hon säger att det inte är någon av de naturligt små sorterna.

Hehe, batski är faktiskt en han :D

toccata skrev:
det enda jag är orolig över är huruvida jag kan hitta växter som trivs bra i finkornig sand och växer bra även i början. har läst i en massa trådar om sumpgas och syrebrist vid bottnen, men men. ska kanske göra som någon (var det också batski kanske) skrev ovan och lägga ner små "klumpar" med dammjord nere i sanden/gruset. det kommer nog ordna sig.

Av egen erfarenhet kan jag säga att cryptocoryne becketti, vallisneria spiralis "tiger", sagittaria, echinodorus, bacopa och shinnersia rivularis verkar växa bra i sand.

Det är mest växter som i naturen växer fast på stenar och rötter som inte trivs med sandbotten, som t ex anubias eller javaormbunkar. Men det går faktiskt att plantera javaormbunkar i sand i fall man inte gräver ner stammen, utan bara de tunna rötterna.

Växter drar ner syre till rötterna, så där det är växter lär det inte bli nån sumpgas. Du kan med fördel lägga ett tunnt lager dammjord några centimeter under sanden där du vet att du kommer att plantera växterna. Där det ska vara växtfritt behöver du inte ha nån jordbotten.
#34 - 23 april 2007 11:58
Är det inte en dvärgpansarmal du har? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832
#35 - 23 april 2007 12:00
Såg att du skrev att de ser precis ut som metallpansarmal, så knappast är det en dvärg då. :)
#36 - 23 april 2007 12:24
jag ber om ursäkt, på något konstigt sätt associerade jag ditt användarnamn till en tjej. ;)

denna dammjord, var får man tag på den? dom kanske har i akvariebutiken här i växjö. påverkar jorden inte vattnet på något sätt? jag brukar byta 20% cirka en gång i veckan, funkar det bra så även med jord?

akvarium först som sagt.... tack för tips om växter!
#37 - 23 april 2007 12:33
den där "shinnersia rivularis" hittar jag inte på zoopet - stavade du fel eller finns den inte med?
#38 - 23 april 2007 12:46
hittade på google nu :)
#39 - 23 april 2007 13:01
toccata skrev:
jag ber om ursäkt, på något konstigt sätt associerade jag ditt användarnamn till en tjej. ;)

Hehe, inget att be om ursäkt för :) Att jag har valt batski beror på att jag gillar fladdermös (bats) :D

toccata skrev:
denna dammjord, var får man tag på den? dom kanske har i akvariebutiken här i växjö. påverkar jorden inte vattnet på något sätt? jag brukar byta 20% cirka en gång i veckan, funkar det bra så även med jord?

Hornbach säljer dammjord. Jag tror att det är vanligast att hitta det på trädgårdsaffärer/avdelningar. Med jordbotten brukar man (efter en inkörningsperiod) inte behöva byta lika mycket vatten som utan jordbotten.

toccata skrev:
akvarium först som sagt.... tack för tips om växter!

Var så god! Nej shinnersia finns inte med på zoopet. Det kanske beror på att den inte är så vanlig i handeln. Jag fick beställa mina shinnersia eftersom jag ville ha växter från Centralamerika till ungfödarakvariet och tyckte den såg fin ut. Måste dock säga att den växer väldigt snabbt, så man måste hålla efter den. På http://www.tropica.com/default.asp kan du läsa lite om de olkia växterna som finns i deras sortiment (menyn på högersidan). Lite synd att de inte har några riktiga foton tycker jag.

Här är lite bilder på shinnersia rivularis: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.akvarij.net/media%255Cbiljke%255Cshinnersia1.jpg&imgrefurl=http://www.akvarij.net/default.asp%3Fid%3D9%26ACT%3D5%26content%3D310%26mnu%3D9&h=470&w=400&sz=50&hl=sv&start=31&tbnid=k0lv44n2tHPCLM:&tbnh=129&tbnw=110&prev=/images%3Fq%3Dshinnersia%2Brivularis%26start%3D20%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DN
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.aquarium-wasserpflanzen.de/images/lexikon-artikel/shinnersia-rivularis.jpg&imgrefurl=http://www.aquarium-wasserpflanzen.de/lexikon/inhalt/shinnersia-rivularis.html&h=275&w=203&sz=12&hl=sv&start=1&tbnid=g5Lxm5vQ0yw51M:&tbnh=114&tbnw=84&prev=/images%3Fq%3Dshinnersia%2Brivularis%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DN
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://naturalaquariums.com/plants/mexoak3.JPG&imgrefurl=http://naturalaquariums.com/plants/shinnersia.html&h=457&w=653&sz=39&hl=sv&start=6&tbnid=eTT_NKaHmHy7-M:&tbnh=97&tbnw=138&prev=/images%3Fq%3Dshinnersia%2Brivularis%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DN
#40 - 23 april 2007 13:06
jo jag hittade bilder också :) vi har en sorts "gräs" i akvariet men jag har svårt att avgöra om det är Sagittaria subulata eller Echinodorus tenellus vi har. men jag tänkte flytta den till det mindre akvariet. likaså en annan växt vi har som är misstänkt lik Bacopa monnieri. gemensamt för dom båda är att dom har ganska finmaskiga rötter så jag kan tänka mig att dom gillar sandbotten, så som du säger.

problemet är att vi har ganska mycket alger i det stora karet och då får man ju över dom till det lilla. hmmm. vi får se hur vi gör.

tack för all hjälp :)
#41 - 23 april 2007 13:07
ska förresten cykla bort till akvariebutiken (renodlad sådan) med en gång och se om dom har något litet kar stående nånstans.
#42 - 23 april 2007 13:40
toccata skrev:
ska förresten cykla bort till akvariebutiken (renodlad sådan) med en gång och se om dom har något litet kar stående nånstans.

Det blir nog inte lätt att ta med sig akvariet på cykeln ;)

S. subulata brukar vara något ljusare och har lite bredare blad än E. tenellus. Den behöver inte lika mycket ljus som E. tenellus. Det finns även andra gräsliknande växter.
#43 - 23 april 2007 14:08
nej men jag ville prata med dom personligen för dom är så trevliga där så jag tänkte att dom kanske kunde hitta ett litet kar i sina gömmor...

men allt är emot mig idag! kom dit 15:50 efter att ha cyklat i ösregn, ser en skylt "vi har stängt måndag mellan 15:45 och 16:45" - cyklade hem igen för ville inte stå i regnet i mer än 40 min..... suck.
#44 - 23 april 2007 14:40
Citat från toccata:

När vi förstod att pansarmalarna trivs bättre i finkornig sand lade vi in ett hörn med sådan sand i det vanliga akvariet, där vi annars har stor rundkornig engelsk sjösten. Pansarmalarna gjorde förståeligt nog genast detta hörn till "sitt" och det är där dom alltid ligger och vilar.

Hej toccata!

Eftersom jag själv har två metallpansarmalar, bebisar, och vad jag förstått för stor grus för att dom ska trivas vill jag gärna höra med dig hur du gjorde när du lade i finkornig sand. Detta vill jag oxå göra i en del av karet, men tänker att den "flyter ut" i grusen med tiden. Har du lagt nåt gene mellan sand och grus eller det funkar ändå? Ska skaffa minst två till vill jag tillägga då jag i veckan först, fick reda på att det är stimfiskar. Vill bara ha rätt botten material först.
Dom verkar dock väligt pigga och ettriga emellanåt, fast jag har ju inte haft dom så länge ännu.

Sen en annan fråga. Jag ger mina malar en 1/2 tablett malmat i veckan men mina mollysar verkar sluka det mesta av dom. Ingen risk att malarna blir undernärda, utan klarar sig på nedfall som kommer av flingorna jag ger mollysarna?

Agnez[:-128]
#45 - 23 april 2007 15:35
Agnez: vi lade finkornig sand (rådasand 0,33 mm och uppåt) i ett hörn av akvariet. vi valde det hörn som är närmast pumpen (dock ej samma hörn som pumpen såklart) för det är det hörn dit allting drivs av vattenströmmen i akvariet... vi tänkte att då minimeras risken att sanden sprids ut.

vi ville egentligen ha något emellan men vi tog bara bort lite av den engelska sjöstenen i ett hörn och lade sand där... när sanden börjar försvinna mer och mer har vi fyllt på med mer sand i det hörnet. men det allra bästa vore såklart att sätta en liten "spärr" - kanske en bit schiffer eller en lång smal rot - som kan skilja dom olika sorterna åt.

prova så ska du se att dina pansarmalar kommer att vara i det hörnet hela tiden! det är bl.a. det som har fått mig att vilja flytta dom till ett mindre nu - dom ligger i det hörn som har finkornig sand hela tiden och det ser så ledsamt ut.

----

det där med maten är jag inte rätt person att fråga, jag har problem med att alla dom andra fiskarna äter upp de tabletter jag lägger ner till malarna.

prova att lägg i en tablett som du delat i halvor på flera olika ställen i akvariet, någon timme efter att du släckt ljuset. då är det större chans att mollysarna sover och att pansarmalarna lyckas hitta en bit som dom andra inte äter på. du kan nog gott göra det 2-3 gånger i veckan. men det beror ju på hur stort akvarium du har. pansarmalarna äter ju även vanlig fiskmat som ramlar ner till botten, vet inte om din mat gör det, men dom kanske får i sig lite av den då.

lycka till :)
#46 - 23 april 2007 16:23
toccata skrev:
men allt är emot mig idag! kom dit 15:50 efter att ha cyklat i ösregn, ser en skylt "vi har stängt måndag mellan 15:45 och 16:45" - cyklade hem igen för ville inte stå i regnet i mer än 40 min..... suck.

Åh nej, sånt är sååå tråkigt :(

Kom att tänka på en grej som jag glömde att nämna. Pansarmalar trivs då det är andra stimfiskar som simmar lugnt ovanför dem. Det är ju ett tecken på att inga rovfiskar är i närheten. Så jag skulle rekommendera dig att skaffa ett stim småväxta fiskar sen när akvariet är färdigcyklat.

Om du vill hålla dig till SA skulle jag rekommendera amandatetror. De är små söta trevliga fiskar: http://www.aquahobby.com/gallery/e_Hyphessobrycon_amandae.php

Annars finns det även små arter rasbora som skulle funka.
#47 - 23 april 2007 16:28
Agnez skrev:
Sen en annan fråga. Jag ger mina malar en 1/2 tablett malmat i veckan men mina mollysar verkar sluka det mesta av dom. Ingen risk att malarna blir undernärda, utan klarar sig på nedfall som kommer av flingorna jag ger mollysarna?

Hej Agnez!

I naturen äter pansarmalarna hela tiden och det är nog inte bra för dem att gå utan mat några längre perioder, så ½ tablett i veckan låter för lite. Det bästa hade varit om du kunde mata så att lite flingmat hamnar på botten. Problemet är ju att du har grövre grus så maten åker ner i gruset där corysarna inte kan nå den...

Så att som toccata föreslår dela upp tabletten i mindre bitar tycker jag låter som en bra idé. Men de ska ju få mat varje dag precis som de andra fiskarna.
#48 - 23 april 2007 20:22
Tack för svaren toccata och batski!

Agnez
#49 - 23 april 2007 20:46
batski skrev:

När jag bytte sand i mitt 250 liters SA-akvarium från Rådasand 0.8-1.2mm till en blandning av Rådasand 0.33 och 0.4-0.8mm märkte jag en stor skillnad i corysarnas beteende. Från att vara skygga och ligga och trycka under rötterna var de helt plötsligt framme och bökade glatt i sanden. Notera att 0.8-1.2mm inte är så värst grovkorning. Ändå så gjorde bytet det en så stor skillnad. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte!

Hej batski!

En liten fråga eller två;) !
Sitter nu här och är i begrepp att beställa rådasand till mina malar. Läser att du hade en blandning av 0.33 och 0.4-0.8 mm.På pwss har dom bara den senare, men den måste väl vara småkornig nog, skiljer ju inte mycket på 0.33 -0.4 kan jag tycka. Vad tror du om detta?
Sen själva området som ska vara sandat, tänkte ha både grus och sand (dock inte blandat naturligtvis) hur stor skulle det vara lämpligt att detta området är till 4 metallpansarmalar, eller man kanske ska satsa på 6 stycken. Har 2 bebisar och kanske jag ska fortsätta med bebisar eller ska jag köpa lite större?

Tacksam för svar!

Agnez[:-135]
#50 - 23 april 2007 21:16
Agnez skrev:
En liten fråga eller två;) !

Sitter nu här och är i begrepp att beställa rådasand till mina malar. Läser att du hade en blandning av 0.33 och 0.4-0.8 mm.På pwss har dom bara den senare, men den måste väl vara småkornig nog, skiljer ju inte mycket på 0.33 -0.4 kan jag tycka. Vad tror du om detta?

Hmm, eftersom jag aldrig har kört med bara 0.4-0.8mm vill jag inte garantera nånting, men jag tror att det kan gå. Vissa affärer säljer rådasand per kilo. Har du kollat upp det?

Agnez skrev:
Sen själva området som ska vara sandat, tänkte ha både grus och sand (dock inte blandat naturligtvis) hur stor skulle det vara lämpligt att detta området är till 4 metallpansarmalar, eller man kanske ska satsa på 6 stycken. Har 2 bebisar och kanske jag ska fortsätta med bebisar eller ska jag köpa lite större?

Ju större område desto bättre förstås. Nu minns jag inte hur stort ditt akvarium var, men ett område på ca 60x40cm skulle nog funka. Varför inte ha sand överallt där du inte har växter? 4 corysar är lite för få så jag skulle rekommendera minst 5-6. Jag tror att det bästa är om de nya inte är mycket större än de som redan bor där.
#51 - 23 april 2007 21:20
Tack ännu en gång!

Go natt!

Agnez
#52 - 23 april 2007 21:22
Varsego :)

Sov gott!
#53 - 1 juni 2007 08:37
UPPDATERING och uppflytt av tråden:

Nu har jag äntligen fixat det nya akvariet! Tyvärr fick jag inte tag på finaste (0,33) rådasanden utan den som är precis över i storlek. Mina pansarmalar är väldigt små, men dom verkar trivas i 0,4mm ändå.

Så här ser det ut just nu:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=234

Kommer säkert ändra något, till exempel ska jag ändra placeringen på grottan så att det inte är så strömt genom grottan, så att dom kan vila därunder.

För första gången får de äta sin tablett i finkornig sand, och utan att bli störda! Hoppas dom blir riktigt runda om magen. Dom verkar lyckliga ^___^
#54 - 1 juni 2007 09:05
Nu tänker jag "stjäla" tråden lite, har oxå pansarmalar och tycker lite synd om dem eftersom jag förstått att de helst vill ha sand... Och jag har grus typ 2 mm.

Men nu tycker jag att det verkar som om de tycker om mina löv och bös högar jag har i akvariet.. kan detta funka lite som ett surrugat är frågan?

Jag tycker rent allmänt att de trivs och jag skulle gärna ge dem lite fler polare men vad tycker ni om löv och skräp metoden....
#55 - 1 juni 2007 12:57
dina gruskorn är alltså 2mm? det är ganska finkornigt grus då... men det är inte så finkornigt att dom kan "sila" det genom munnen som dom gillar. självklart gillar dom löv och skithögarna, men det ersätter ju inte att ha ett helt akvarium med sand. jag gjorde ju så att jag lade in finkornig sand i ett hörn av akvariet (rådasand 0,33 mm) och dom älskade det. det var när jag såg att dom älskade att vara där som jag bestämde mig att flytta dom. det akvarium jag flyttat dom till är tyvärr ganska litet för vi har inte plats med ett stort akvarium till, men dom verkar trivas i det pga sanden. i framtiden ska dom få större plats.

kort sagt: överväg att byta ut en del av gruset till sand, du kommer märka att dom trivs ännu bättre då.

kika även på deras skäggtömmar: är dom LÅNGA och ljusa och fina? spetsiga längst ut? mina pansarmalar har fått sina nednötta eller ner"frätta" pga felaktigt grus och eventuellt för mycket "skit" nere bland gruset. (bakterier som angriper tömmarna). så vill man att de ska må bra bör dom nog ha finkornigt...
#56 - 1 juni 2007 13:01
det var när jag såg dessa foton i fotoarkivet som jag förstod hur skäggtömmarna borde se ut:

(vet inte om detta funkar, ville länka till dom då du troligen inte kan se dom som icke-goldmedlem. om det inte är tillåtet ber jag om ursäkt.)
#57 - 1 juni 2007 13:06
Tack

Då skall jag testa sandlåde i hörnan metoden..... Man märker ju sedan var de uppehåller sig ju....
#58 - 1 juni 2007 17:33
Vi tog ett vanligt lerkrukefat och hade sand i det till en början, vi grävde ner fatet lite, det funkade bra. Det var rådasand 0,33mm. Men ännu bättre är kanske att köpa ett fyrkantigt krukfat för då kan man ju ha det mera i ett hörn. Finns ju såna till lite mer speciella krukor (glaserade) på trädgårdsbutiker och blombutiker. Till exempel genomskinliga Orkidékrukefat, dom brukar vara fyrkantiga ibland. Skulle nog smälta in rätt bra om man grävde ner det.

Annons