litet eller större förstaakvarium

#1 - 4 juni 2007 08:14
Hej alla

Mitt första besök på Zoopet eftersom jag just nu står i begrepp att uppgradera min guldfiskskål (obs - det var en present!) till ett riktigt akvarium och har två frågor:

- bör jag köpa ett litet (kanske 54 liter) eller ett lite större (cirka 100 liter)? Jag har just nu inga särskilda önskemål på fiskar, utan undrar mest om det är lättare/svårare med ett stort eller litet, har t ex läst att ett litet är känsligare än ett större. Vad säger ni?

- vad ska jag tänka på om jag köper begagnat (förutom att kolla att det inte läcker, så klart)?

Tacksam och glad för all hjälp!
#2 - 4 juni 2007 09:23
jag hade kört på större av 3 skäl 1.lättare att sköta då man lättare får balans i de större karen och 2. man vill snart ha ett större om man köper ett litet och 3. de flesta fiskar vill ha större kar än 54liter
#3 - 4 juni 2007 09:47
Håller med intercepter. 100 liter är roligare och enklare att sköta. Ganska idealisk storlek för ett nybörjarkar.
#4 - 4 juni 2007 10:13
Ett bra nybörjar kar är på 54 liter.
Bilagor:
#5 - 4 juni 2007 10:22
Nja, jag skulle börja med 100l, jag började själv med ett 54l och jag har bland annat haft problem med att få växter att klara sig, i det större har det varit mycket enklare att få bra balans - och så är 100l roligare eftersom de flesta fiskar mår bättre i större akvarier... (man kan i alla fall välja på fler arter...)
#6 - 4 juni 2007 10:31
Större = ännu bättre!
Mindre = ännu sämre!
#7 - 4 juni 2007 10:48
Tips; fundera först på vilka fiskar du vill ha. Kolla sedan artbeskrivningarna om hur stort akvarie fisken behöver. Kolla hur stor fisken blir som vuxen, hur många du behöver om det är stimmfisk. Räkna ut totala vattenbehovet med tumregeln 1 liter per centimeter fisk. Du kommer att bli förvånad över hur lite fisk man kan ha i ett 54 liters. (Ett stimm neontetra tex behöver 50 l för 10 fiskar enligt tummregeln och då är ändå akvariet för litet för att ge tillräckligt simutrymme.)

Det är också lättare att sköta ett stort. Dels är det lättare att få balans på en större vattenvolym, dels så är det mindre trångt att hålls i det. Vattenbyten, växtskötsel mm blir mindre påfrestande för fiskarna om det finns gått om plats för fiskarna i ena änden av akvariet medans du pysslar i andra änden.

Så köp det största du har råd med och plats för. Köp hellre ett stort begagnat än ett litet nytt.
#8 - 4 juni 2007 12:48
abbimicke skrev:
Större = ännu bättre!

Mindre = ännu sämre!

så ett 2000 liters är ännu sämre än ett 2500 liters? ;)

närå, förstår vad du menar och håller med dig. the större the bättre :)
#9 - 4 juni 2007 12:49
Jag ångrar mina köp av små akvarium. Köp ett på MINST 100L. Lättare att hålla rent och så som sagt.
#10 - 4 juni 2007 12:55
androxe: Haha :D
GRIZZLY: Samma med oss, vi köpte först en 19liters akvarium för vi är alledes nybörjare och trodde det var lättare med 19 liters akvarium men nä... Nu har vi en 250 liters akvarium och är mycket nöjd med den!
#11 - 4 juni 2007 17:16
Hej. Precis som de flesta andra skrivit här så e det bättre att köpa ett större. Jag användet endast mina mindre kar rill yngel nu. Ju mindre man börjar köpa desto fortare vill man ha större ändå. Alla fiskar måe betydligt bättre i ett lite större. Precis som nån ovan skrev, köp hellre ett begangnat med volym än ett nytt mindre. Jag rekommenderar blocket.se som nästa anhalt för dig :):)

Mvh Eva
#12 - 4 juni 2007 18:01
Tack alla! Det lutar med andra ord åt ett begagnat 100-liters!
#13 - 4 juni 2007 18:59
Tack alla! Det lutar med andra ord åt ett begagnat 100-liters!

Instämmer med föregående.
Jag köpte ett på ca 92 liter i februari, och nu tycker jag det är alldeles för litet, för man upptäcker snart att man vill ha fler och ev. större fiskar. T ex vill jag ha ett par scalarer.

Nu har jag köpt ett 300-liters att göra iordning, samt ett par små att driva upp ev. yngel samt räkor i.

Finns en uppsjö av fina begagnade akvarier på mellan 100 & 300 liter, så jag säger också att du bör gå efter vad du får plats med.
#14 - 4 juni 2007 19:05
köp ett större lättara att hålla rent,. sen kan du ju har mer fisk i set om intresset är på topp!!
#15 - 4 juni 2007 20:19
sj började jag med ett 54 liter.....blev trött på det rätt snabbt, efter några månader så blev det 2 st 105 liters i stället ;P...större är helt klart bäst

Annons