Kan man köpa 6st diskusar och ha i ett 79*50*60???
Vart kan man hitta exempelvis: sunrise, turkossnake, brun heckel???
Är det smart att blanda dessa ovanstående varianter?
Hur mycket är skäligt pris för mig att betala för 8-10cm stora exemplar?
Tja, du kan ha, men inget jag rekomenderar då diskus "drar iväg" när de blir skrämda. I det fallet kan de slå ihjäl sig i rutorna. Men som en lekkub åt ett par är det perfekt. :)
Sunrise vet jag inte riktigt villken variant det kan vara (diskus döps lite hur som helst, framför allt egen odlat får "egna" namn). Heckel och snakeskin är något knepigare att hålla, framförallt heckel och andra vildfångade varianter.
Vart du kan hitta dem, tja hos lite mer sorterade zooaffärer. Akvariekällaren i Örebro har en del diskus, bla. heckel, röd/turkos och pidgeons i olika varianter. Det beror lite vad som finns att tillgå på marknaden. För ett år sedan var det pidgeon hysteri, senare mot hösten började det komma in röda sotfria varianter. Man försöker odla fram rena (sotfria utan pidgeongener) och det kommer massor av olika vackra diskusar. De kostar dock en hel del, oftast över 1000:-/st. Men de vanliga diskusarna stannar på ca 150kr (5cm) och uppåt 400kr (8-10cm) beroende på vad du vill ha. Snakeskins brukar ligga uppåt 300-400kr (8-10cm). Men har man tur och luskar runt lite kanske du hittar ett yngelvårdande par för 1500:-. :) Priserna kan variera stort och i denna branch är det bra att ha lite kolla på vad det är man köper. Man kan lätt bli lurad.
Jag skulle inte blanda flera varianter just för att hålla dem rena. Men det är ju vad jag tycker. Dock skulle jag nog inte blanda heckel med de vanliga odlade varianterna.
//Camilla