Litet Dammprojekt

#1 - 21 september 2015 06:57
Hej gott folk!
Finns säkert några dammexperter där ute som kan ge lite tips o råd och synpunkter men tänkte berätta om vårt dammprojekt.

Det hela började med en önskan från min sida till gubben att kanske kunna anlägga en trädgårdsdamm och spontana svaret var en sned blick och "duger inte sjön vi har där nere?" och nej det gör den inte, den måste jag dela med så många andra tokar. Nu har han äntligen gått med på det så han hittade vad han tyckte var lämplig storlek, en formgjuten historia på ca 1500 liter men tyckte det blev för litet =)

Nu ser det ut såhär
[ATTACH=CONFIG]77379[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77380[/ATTACH]

Djupaste stället kommer bli ca 120 cm djupt och grundaste ca 50 cm och planen är att det ska kunna ha innevånare året runt i dammen.
Närmaste steget är att förstärka upp kanten mot parkeringen och beställa dammduk och pump/filter. Bra tips på det? Tittat en del på vattenliv.se och deras produkter
Kommer även komma upp ett staket mot parkeringen
Fortsättning följer...

Mvh Sara
#2 - 21 september 2015 07:30
Kul projekt. Ska bli roligt att se det hur ddt fortskrider .
Jag kan dock inte hjälpa dig med dina frågor men jag vet att där finns några som har trädgårdsdam här på zoopet.
#3 - 21 september 2015 09:08
[QUOTE=Sara1982;1744913]Hej gott folk!
Finns säkert några dammexperter där ute som kan ge lite tips o råd och synpunkter men tänkte berätta om vårt dammprojekt.

Det hela började med en önskan från min sida till gubben att kanske kunna anlägga en trädgårdsdamm och spontana svaret var en sned blick och "duger inte sjön vi har där nere?" och nej det gör den inte, den måste jag dela med så många andra tokar. Nu har han äntligen gått med på det så han hittade vad han tyckte var lämplig storlek, en formgjuten historia på ca 1500 liter men tyckte det blev för litet =)

Nu ser det ut såhär
[ATTACH=CONFIG]77379[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77380[/ATTACH]

Djupaste stället kommer bli ca 120 cm djupt och grundaste ca 50 cm och planen är att det ska kunna ha innevånare året runt i dammen.
Närmaste steget är att förstärka upp kanten mot parkeringen och beställa dammduk och pump/filter. Bra tips på det? Tittat en del på vattenliv.se och deras produkter
Kommer även komma upp ett staket mot parkeringen
Fortsättning följer...

Mvh Sara[/QUOTE]

Hej Sara

Till våran damm köpte jag pumpar och filter från wiltech som är en tysk firma , priserna där är helt annorlunda än dom vi ser här i Sverige och grejorna är det inget fel på heller , dammduken köpte jag från England men jag kommer inte ihåg exakt vad firman hette tyvärr .
Jag kan väl tillägga att vi byggde våran damm för 4år sedan och precis som eran är den runt 120cm djup i mitten , våran ligger på ca:20.000 liter :)
#4 - 21 september 2015 09:48
Tror våran kommer ligga på ca 11-12000 liter 😊 ska kika lite på det märket. Tack för tipset 😊
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 september 2015 19:23
Vad har du tänkt att ha i? Har du inte så himla mycket fisk men en del växter så klarar man sig rätt bra utan filter.

Bifogar ett foto på min damm
#6 - 21 september 2015 19:42
Där Kjell är jag och sambon lite oense. Jag har gärna några få fiskar och mer växter när sambon vill ha mycket av allt. Svårt att få till balansen mellan oss där just nu och jag har inte hunnit kolla så mycket på vilken sorts invånare men vet att det finns mer än guldfisk och gräskarp 😊 näckrosor står på inköpslistan med
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 september 2015 19:46
Jag har ett 30-tal guldfiskar + massor av grodor och paddor och några salamandrar (de senare har flyttat ditt själva) i dammen och har kört utan filter de senaste 10 åren. De första 10 åren hade jag ett filter i.
#8 - 21 september 2015 20:01
Kan bara hoppas vi får till samma ekosystem här 😊 klarar guldfisken att vara i dammen året om?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 september 2015 20:14
[QUOTE=Sara1982;1745033]Kan bara hoppas vi får till samma ekosystem här  klarar guldfisken att vara i dammen året om?[/QUOTE]
Ja i varje fall hos mig (bor i Göteborg) och på djupaste stället är nog också den på ca. 120 cm.
#10 - 21 september 2015 20:20
Ok. Skiljer ca 30 mil då. Bor lite söder om Örebro. Får forska lite och få lite kunskap om växter och fiskar till våren
#11 - 22 september 2015 10:41
Hej Sara. Har själv haft damm i många år.
Jag och en kompis provade med guldfisk här i Ångermanland. Den dammen var ner mot 1,5 meter djup. Fisken klarar galant det, men problemet är på våren. Fisken kommer igång, men pga isen som ligger o kyler vattnet, svälter dem ihjäl. Eftersom de inte äter i det kalla vattnet...
Så jag skulle tro att nere hos er, blir det inget problem.
#12 - 27 september 2015 08:58
Ok då låter det lovade med guldfisk om vi skulle vilja ha det sedan =) Tack för informationen.

Här jobbar gubben på med dammen, känns som när man tittar runt så bygger inte vi riktigt som andra men va gör det?! Vi får bygga som stöd så vi kan fylla lättare, mellan stenarna på mittenbilden kommer det bli ett litet vattenfall senare. Blir lite kantigt men hoppas på att växtligheten runt om kan mjuka upp det senare =)

[ATTACH=CONFIG]77479[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77480[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77481[/ATTACH]
#13 - 23 mars 2016 15:13
Woww! Så himla coolt :)
Lycka till
#14 - 23 mars 2016 15:19
Tack så mycket =)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 23 mars 2016 16:10
Ser väldigt trevligt ut - skall bli kul att följa
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 29 mars 2016 15:38
Dom där stenarna ser tunga ut så det vill till att gubben din är stark :p
#17 - 29 mars 2016 15:41
De tyngsta har vi tagit gemensamt beslut om att de får ligga still :d Vi får rätta oss efter dom av någon konstig anledning :rolleyes:
#18 - 29 mars 2016 15:51
Så mycket jobb ni lägger ner men så kommer det att bli väldigt fint när det är klart,lycka till med allt :)
#19 - 29 mars 2016 15:58
vi och vi... jag ville ha en formgjuten damm på ca 1,5 kubik men gubben tyckte det verkade smått så jag skyller på honom ;)

Tack så mycket =)
Ska försöka hålla lite uppdaterat här och just nu är det dammduk och filter med tillbehör som hägrar
Tips och idéer?
#20 - 5 april 2016 15:30
Då va det gjort.... pump, filter, dammduk you name it... allt är beställt och väntar med spänning på leverans. Sambon har lite ångest över summan men övertygade honom att vi fick mycket bra saker för de slantarna 😀 Nu väntar jag med spänning och hoppas allt är här innan helgen.

Tips på bra sätt att fylla dammen sen? Tankbil? Vattenslang och hoppas att inte brunnen sinar?
#21 - 5 april 2016 15:54
[QUOTE=Sara1982;n2353799]Då va det gjort.... pump, filter, dammduk you name it... allt är beställt och väntar med spänning på leverans. Sambon har lite ångest över summan men övertygade honom att vi fick mycket bra saker för de slantarna 😀 Nu väntar jag med spänning och hoppas allt är här innan helgen.

Tips på bra sätt att fylla dammen sen? Tankbil? Vattenslang och hoppas att inte brunnen sinar?[/QUOTE]

Kan inget alls om damm, men det är så spännande och se hur allt kommer att se ut sedan :)
Kan tänka mig att det kostar så himla mycket, men det är ju värt :)

Lycka till :)
#22 - 10 april 2016 14:02
[QUOTE=Sara1982;n2354039]Sittplatsen börjar ta form 😀 är så imponerad av gubben och hans lösningar ❤ än så länge har vi bara använt material vi haft hemma, stenen har vi fått av gubbens arbetsgivare 👍blir nog riktigt skönt att sitta där i kvällssolen[/QUOTE]
Låter helt underbart :) Bra jobbat :)
#23 - 13 april 2016 08:14
Ser ut att bli riktigt snyggt :)
#24 - 13 april 2016 13:33
Nice :D
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 6 maj 2016 10:04
Ser trevligt ut - när tror du fiskarna kommer i. Våran dammduk är nu för övrigt 20+ år gammal och börjar nu sjunga på sista versen. Har tappat ner vattnet rejält och lappat och lagat duken. Skall fylla på den i eftermiddag igen - det är bara att hålla tummarna och hoppas att den håller tätt.

Snyggt timrat hus du har för övrigt?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 6 maj 2016 10:34
Ja just nu är det nog några hundratusen paddor i vår damm, fast det beror ju förstås på rommen som las för någon månad sedan nu har kläckts. Paddor, grodor och salamandrar brukar ganska snart själva leta sig dit när dammen väl kommit igång. Där vi bor är det tämligen långt till närmsta vattendrag så man kan ju fundera över hur dom hittar - men det är ju kul det - för sådana djur är minst lika intressanta som fiskarna.
admin
Christian Alfredsson
#27 - 6 maj 2016 12:05
Kolla in videon och lägg in bilderna på det sättet så kommer det bli ännu roligare att följa din projekttråd

" target="_blank">
#28 - 6 maj 2016 20:29
Tack för tipset admin :-) ska försöka mig på det i kommande inlägg
#29 - 9 maj 2016 15:03
Det har hänt saker när jag jobbat i helgen och det känns som om det är mer på riktigt nu och inte bara flytta massor bestående av sten lera grus och däremellan lite jord ;-) All sten är där den ska vara runt prylhuset och sittplats vid vattnet

[ATTACH=CONFIG]n2355770[/ATTACH]

Dammduken är utlagd men ej fastklämd än då de hotar med MASSOR av regn nästa helg så jag fick inte vara med på det. De började även fylla lite för att duken skulle forma sig efter bottnen och min sambo är i vanlig ordning inte helt nöjd, han vill hitta ett sätt att bli av med alla veck efter kanterna men tror det blir svårt med böljande botten, djuphåla och lodräta väggar meeen han får väl hållas envis som han är :-/.

[ATTACH=CONFIG]n2355771[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2355772[/ATTACH]
Där röret sticker ut över dammen ska det vara en liten brygga/sittplats och där ska jag njuta av kvällssol och ha min avkopplingsplats.
Har någon ett tips eller två angående duken lyssnar jag gärna och nu ska jag försöka få igång tvättmaskinen som började krångla efter att de tog "lite" vatten till dammen.

Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 9 maj 2016 15:23
Det är svårt att helt gömma vecken om man inte vill klippa sönder duken och limma. Man får snarare försöka lägga det om lott så gott det går och sedan köper man en kokosmatta som man hänger över kanten runt om så att inte vecken syns.
#31 - 15 maj 2016 10:53
Ännu en helg snart till ända och tack och lov för kontakter =) Nu vet vi att dammen rymmer ganska exakt 10 kubik, dvs en tankbil [:)] Hade en bekant som ställde upp och tvättade ur tanken och kom med rent vatten för en ganska liten peng, det finns änglar i många former annars hade vi tömt brunnen många gånger om har jag en känsla av.
[ATTACH=CONFIG]n2355929[/ATTACH]

Det var lördagen det och idag har vi konstaterat att allt vatten finns kvar tillsammans med allt pollen som är där i

[ATTACH=CONFIG]n2355930[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2355931[/ATTACH]

but still a long way to go....
#32 - 15 maj 2016 13:52
Och när sambon tappar en skruv i vattnet och tar sitt ansvar mot kommande invånare
#33 - 15 maj 2016 20:38
Mycket roligt och intressant att följa ert projekt. Jag är själv i dammbyggar tagen jag ligger dock inte så långt fram, varken i tanke eller handling.
#34 - 15 maj 2016 21:51
Det har varit mycket planerande och tänka om under tidens gång men känns ändå som att det börjar finnas ett ljus i tunneln :-) bara överliggare som ska klämma duken, koppla in pump och filter, litet fall, staket, finlir och gräsmatta och för att inte glömma elen.... japp vi har en del kvar :-D
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 16 maj 2016 07:44
Som sagt det är ju planerandet och byggandet som är det roligaste :D
#36 - 23 maj 2016 07:30
Ännu en helg har gått och ännu lite mer planering och mer praktiskt utförande. [ATTACH=CONFIG]n2356236[/ATTACH]

Trappstegen ner till dammen från gräsmattan (det ska bli gräs där ovanför). Formsågat, limmat och skruvat. Tur jag har envis sambo.

[ATTACH=CONFIG]n2356237[/ATTACH]
Vi fixade till en fontän så grannarna kanske kan prata om något annat än det där förbannade staketet... det är en nackdel att ha dammen så nära vägen som är ett promenadstråk för hälften av alla med hund i åsbro känns det som, det alla har gemensamt är frågan "ska ni inte ha ett staket?" och vårt nuförtiden trötta svar är "jo det ska vi". Eller ja ända till i helgen då jag tröttnade på frågan och brast ut i "det finns inget om en lag om staket vid damm som det finns kring säkerhet kring en pool däremot finns det rekommendationer och om nu alla rekommendationer ska följas så sätt upp ett staket mot Tisaren så ingen kan trilla i från er tomtgräns!". De sa inte så mycket mer om staketet under denna helg iaf. Men det ska komma upp när duken är klar :D

[ATTACH=CONFIG]n2356238[/ATTACH]

För att kunna sträcka och klämma duken måste någon av oss (läs min sambo) vara i vattnet medans den andra servar från land, vi hade en maxtemperatur på 14 grader i helgen och jag kan bara beundra min sambo många gånger om som av någon anledning inte trodde jag kunde klara det :rolleyes: det han med plågat sinne vet är att vi har djupdelen kvar att sträcka och klämma så då är den stora frågan, vems privata delar är känsligast för de mindre inbjudande badtemperaturerna? är ju bara 140 cm djupt.
[RIGHT]
[/RIGHT]
#37 - 6 juni 2016 16:47
Ännu en helg till som ser sitt slut men tycker vi hunnit mycket sen i fredags kl.14 när alla i hushållet kunde säga att vi slutat våra jobb :)

[ATTACH=CONFIG]n2356587[/ATTACH]

Hela duken är sträckt och klämd, bara lite finjusteringar som skära bort överflödig dammduk kvar mot parkeringen [:-106]

[ATTACH=CONFIG]n2356588[/ATTACH]

Filterhuset lider av syndromet temporär el.... Det ska komma upp ett elskåp när vi har införskaffat det och fått tag i elektrikern som förhoppningsvis inte skakar på huvudet åt oss (Ni o era idéer är ett vanligt uttryck hos honom), Skall även byta ut 25 mm slangen till en 50 mm som ska gå till vattenfallet.

[ATTACH=CONFIG]n2356590[/ATTACH]

Där sitter jag och föreställer mig ett litet fall uppifrån det svarta röret, Materialet är fortfarande svart skiffer bland annat, sen tror jag jag måste övertala sambon att avsluta med en rostfri plåt ovanför vattnet. Inbillar mig att det blir ett snyggt avslut [:D]
Och till min förvåning började sambon prata fisk idag! Vi fick igång pump o filter igår och han börjar redan idag... lite hetare på gröten än jag visade det sig till slut, dock handlade det om en liten räddning av en guldfisk om den fortfarande levde, va tydligen en kille som skaffade två stycken i tron om att han skulle bygga damm men dammen blev aldrig av tydligen.
Sambon protesterade inte ens när jag sa att om vi räddar den där ensamma kraken måste den ha minst 5 kompisar [:-2]
#38 - 7 juni 2016 17:08
Tack för mycket intressant och underhållande läsning. Jag är ju som sagt själv i dammbyggartagen men ligger tidsmässigt långt efter er. Det ser väldigt fint och välgjort ut.

/Johan
#39 - 7 juni 2016 22:44
Detta kommer bli jättefint
#40 - 9 juni 2016 11:11
Tack så mycket ☺ blir inte så mycket gjort i veckorna då sambon kör asfalt, för närvarande i gbg, så han är låååångt hemifrån. Eller ja 30 mil men det är 27 mil för långt bort för att göra trädgårdsarbete.

Just nu är största nöjet ögonshopping på växter. Vill ha sådana som kan övervintra i dammen då vinterförvaring är ett större bekymmer. Har spanat in lite kaveldun och skulle älska att ha lite näckrosor (någon mer än en gröngöling som jag som upptäckt utbudet?) [:o]
#41 - 4 juli 2016 08:07
då va det dags för lite uppdatering, har återigen upptäckt vilken perfektionist min sambo är.

[ATTACH=CONFIG]n2357325[/ATTACH]

Vi tog en tur till frösvidals gräs utanför Örebro och kostade på oss färdig gräsmatta till plätten mellan altanen och dammen, hämtade gräset 7.30 och kl 15 va allt klart utan stress [:-106] Bara se till så man inte glömde vattna i början så det blev bortkastade pengar.

[ATTACH=CONFIG]n2357326[/ATTACH]

Alla stolpar till staketet är skruvade underifrån (så lite synliga skruv som möjligt) och sedan har min sambo mätt och fräst ur lagom djup så det inte ska sticka ut för mycket... nämde jag perfektionist?! Jag är inte tilltrodd att hålla i skruvdragaren såvida det inte handlar om handräckning, skruven kan ju hamna 5 mm fel :( lite frustrerande, men fick ju iaf hålla i när han skruvade.

[ATTACH=CONFIG]n2357327[/ATTACH]

Klart!! Gräsmattan verkar ha tagit sig bra [:-106] Staketet är klart och ruggigt stabilt [:-106] Det nya lyckades vi få ihop med den befintliga altanens staket/sittbänk väldigt bra så allt bara flyter i ett stycke. Mot parkeringen kommer vi ha el och vattenutkastare placerat innan nivåskillnaden på staketet. Där stenar och vattenrör kommer det bli någon form av fall men det ligger liiiiite på is än så länge :) Filterhuset ska få ett tak och beklädnad med :)

[ATTACH=CONFIG]n2357328[/ATTACH]

någon som kan säga vad detta är för varelse? ca 2 cm lång och den där är inte ensam i dammen, såg iallafall 4 st så gissar att det är fler.
#42 - 23 juli 2016 19:56
Nu har det bott 8 guldfiskar hos oss i några veckor som växt både på längd och bredd :D verkar vara gott om mat för se små liven. Har även upptäckt att några av dom börjar få långa fina fenor [:-144]
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 24 juli 2016 08:57
Riktigt trevligt att kolla på. Till nästa år har säkert också grodor, paddor och kanske även salamandrar flyttat in
Kanske är det en trollsländelarv på fotot
#44 - 25 juli 2016 00:09
oj oj oj vad det har jobbats =D men resultatet är ju helt enastående .. så fint det blev... =D
#45 - 25 juli 2016 03:50
Tack så mycket tanteva :) lite småfix kvar än dock i form av panel på filterhus och vattenfall och till nästa år ska ska jag försöka hitta lite växter.

Undrar om vi kommer bli nöjda :rolleyes: eller att göra listan tar slut
#46 - 27 juli 2016 15:47
ja små fix kommer det alltid vara och vilket enastående exemplar av han kön du lyckats fånga =d så han kan jobba =D
#47 - 27 juli 2016 18:58
Ja han är lite av en duracellkanin [:D] åkte en utflykt med sonen och var borta knappt 3 timmar då hade en utformning av vattenfallet gjorts och yttre lagret av takpappen kommit på plus lite till [:-106] det bara går och går och går. ... Bild kommer på fallet när jag kommer ihåg att ta fram kameran [:o]
#48 - 27 juli 2016 20:51
Lite bilder på fallet. Så långt vi kommit nu

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

#49 - 5 augusti 2016 16:46

Lite mer utformat :) kommer nog bli bra till slut

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 5 augusti 2016 18:11
Ser härligt ut med vattenfallet [:-106]
#51 - 15 maj 2017 13:37
Första vintern avklarad och inget har fryst sönder och alla 6 gulfiskar som fanns i höstas har vaknat ur dvalan nu [:-106] Härliga 12 grader i vattnet och de äter som de ska, det känns riktigt bra. Attachment

Pumphuset har legat på stadiga 13 grader hela vintern och tack vare att allt utanför huset ligger under jord har det aldrig varit nervöst för att det skulle frysa sönder.

AttachmentVårt vattenfall med tillhörande plaskdamm kollapsade dock lite under vintern så kommer bli lite ombyggnad där När tid lust och ork infinner siig samtidigt och framförallt när vi har en bra plan över hur det ska bli och barnen är på bra humör [:)]

Annons