Litet akvarium - stort ljusbehov

#1 - 5 februari 2007 19:01
Har just beställt ett CO2-system till min lilla 54-litare, för att göra om det till ett växtakvarium. Akvariumet köpte jag till ett pangpris i ett kit, vilket naturligtvis (vilket jag var medveten om) hade sina följder. Den ramp som var, hade ett ca 43 cm lysrör på 15 W. Nu behöver jag dock mer ljus, men har inte lyckats förstå hur jag ska gå till väga.

Hur ska jag göra för att så smidigt som möjligt öka ljuset i mitt akvarium? Ska jag byta ut hela "takrampen" eller ska jag borra och bygga på nåt sätt? Kanske helt kan byta ut mitt lysrör?

Länkar lite bilder:
http://s167.photobucket.com/albums/u138/PeterPanZoo/?action=view&current=Bild032.jpg

På länken ser du två andra bilder du kan trycka på, som kanske ger lite bättre vy av hur det ser ut.

Jättetacksam för svar!
#2 - 5 februari 2007 20:26
Det finns på tex guldfisken grejer så du kan kompletera med ett rör till har själv köpt av dem och det funkar bra, du får nog plats med två till om du vill det.
MVh Marcus
#3 - 6 februari 2007 06:01
Det finns på tex guldfisken grejer så du kan kompletera med ett rör till har själv köpt av dem och det funkar bra, du får nog plats med två till om du vill det.

MVh Marcus

Vad köpte du för nåt på guldfisken och hur gjorde du?

Mvh Simon
#4 - 6 februari 2007 08:22
du kanske hittar något i annonsbörsen här på zoopet.*pik*
#5 - 6 februari 2007 15:52
Har beställt en lysrörshållare från guldfisken.se. Den är för ett 15w lysrör, så tillsammans med mitt befintliga bordet det bli strax över 0.5 watt/liter. Hoppas bara den får plats i rampen, och att jag kommer på ngt sätt att fästa den. Men det ska nog lösa sig! :)
#6 - 6 februari 2007 16:48
Jag borrade rätt igenom min ramp och fäste det sen med buntband, du kan också köpa till reflektorer till dina rör, det gör ganska mycket.

Mvh marcus
#7 - 6 februari 2007 18:58
Ja, jag passade på att köpa reflektorer också :)

Undrar en sak bara, nu innan jag har fått min lyrörshållare:

Jag har beställt denna http://www.guldfisken.se/beta/catalog/arcadia-lysroershaallare-1415-p-235?osCsid=dd7c1f07f95866250576ed0757c7a4eb .

På bilden ser det ut som att lysröret fästes i reaktorn (eller vad det heter) bara på ena ändan av röret, men lysrör har väl piggar på båda ändar? Hur fungerar det?
#8 - 6 februari 2007 19:33
det är 2 såna på bilden, en i varje ände.
#9 - 6 februari 2007 20:09
Okej! Då är jag med.

Annons