litet akvarium... hjälp!

#1 - 19 oktober 2004 09:24
hej.
jag har ett litet 6-kantigt akvarium, tror de är 20 liter...
min fråga lyder. vilken fisk skulle trivas? förutom kampfisk och slöjstjärt. finns de andra alternativ? kanske nån småfisk?

har ni tips eller länkar till sidor hur man sköter små akvarium?

har ett innerfilter (fluval 1+) doppvärmare, blästersand och en java-ormbunke växt.

tack för hjälpen!
#2 - 19 oktober 2004 09:35
Hej.
Slöjstjärtar kan du absolut <font color="red">inte</font id="red"> ha i ett så litet kar. Även om de är små i affären så växer de snabbt. De behöver åtminstone 100 liter till att börja med, sen får man köpa större.

Jag tror inte man kan ha nån fisk i ett så litet akvarium. Möjligtvis yngel.
#3 - 19 oktober 2004 09:53
1. se till att du har mycket ljus (lågenergilampor är bra å billiga till små akvarier. Jag har 3st 11w till ett 22 liters)IKEA,RUSTA mfl har billiga.
2: Skaffa växter som kan ta upp smutsen. Några tåliga:vanlig Vallisineria, någon liten tålig Cryptocoryne och en snabbväxande stjälkväxt tex H.polysperma.
3. Små tåliga fiskar. Guppy, kardinalfisk och en eller två små ancistrusmalar.

Små akvarier kräver att man: 1.planerar fiskinköp(köp inte för stora eller "fel" fiskar. 2: matar väldigt försiktigt(ingen övermatning).
#4 - 19 oktober 2004 09:54
Skulle det inte funka med guppies?
#5 - 19 oktober 2004 10:08
Ancistrus i 20 L??? Tillåt mig tvivla...
#6 - 19 oktober 2004 10:48
tack för alla bra svar! mer förslag på små firrar till små akvarium!
kardinaltetror? ja såg en bild här på zoopet där dom hade kardinaler i ett pytteakvarium.
#7 - 19 oktober 2004 10:52

Hade jag varit du så hade jag haft det som yngelkar för det passar den storleken bra till.

Kardinaler är en stimmfisk och trivs bäst i grupp samt att de behöver lite mer space än det du kan erbjuda i ett 20 l kar.

Satsa på två gyppy om du vill ha fisk i det. Du kan ju köpa 2 vackra hanar tex.

Lycka till!
#8 - 19 oktober 2004 11:51
kommer inta hannarna bråka då? bättre att ha en hona o en hanne kanske?
#9 - 19 oktober 2004 11:55
Guppyhanar brukar inte bråka med varandra, jag har då aldrig hört talas om bråkiga guppy, snarare tvärtom. Om man har en hona och en hane så kommer det snart vara smockfullt i dett lilla karet. Därför rekomenderar jag 2 hanar istället.
#10 - 19 oktober 2004 12:51
Oj. oj, håller med om att du absolut INTE skall stoppa i slöjstärtar och kampfisk i ett så litet akvarium, hur blir det då när fisken är större än akvariumet ;) skämt åsido!
Satsa på yngel eller några få neonisar =)

Har ett på 37 liter där bor mina guppy yngel och 8 neontetror, de trivs storartat :)

Ändå om man inte vill rengöra ofta satsa på ett akvaríum som är runt 100L, jag har 3 stycken, ett på 37 ett på 45 ett på 105Liter, de små blir lätt smutsiga och svåra att hålla igen algtillväxten på, men smaken är som sagt olika, personligen gillar jag små akvarium, men som alla andra påpekar jag att det gäller att köpa rätt fisk! =)

Ha det gott och låt firrarna få det lite större ;)

//Bubblan
#11 - 19 oktober 2004 14:28
Till ett sådannt kar skulle jag också välja guppy. Mina hanar bråkar ej.
#12 - 19 oktober 2004 15:39
Kanske Endlers guppy eller någon annan vildform av guppy, de blir inte så stora.

Heterandia formosa, Dvärgtandkarp är en litet trevlig ungfödare som inte blir så stor.

Annars är ju killis alltid ett bra alternativ!
/Pär
#13 - 19 oktober 2004 16:15
Två till tre Guppys och några amanoräkor eller liknande skulle jag sätta i (om jag var tvungen att ha så litet kar)... räkorna håller efter algerna och passar mycket bättre än Ancistrus som skulle växa ur karet på ett halvår....
#14 - 19 oktober 2004 19:25
de blir nog guppy och nån räka...
vad är detta för liten fisk? http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=669
#15 - 24 oktober 2004 11:01
Guppys skulle nog gå bra! bara så att du vet så vill SLöjstjärtar ha kanska svalt i vattnet runt 20 sådär. Över 23 blir de hängiga. Dey är iaf vad jag läst och hört. Har själv slöjstjärt i en lite större kupa. ca 25 liter.

Lycka till
#16 - 24 oktober 2004 11:28
Ursprungligen skickat av Busta

de blir nog guppy och nån räka...

vad är detta för liten fisk? http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=669

Det är L.brevis har några i ett 100L och dom bor snäckor väldigt roliga/intressanta fiskar...det kan ja lungt rekomenderat till akvarier 70 Liter och uppåt.
#17 - 24 oktober 2004 14:08
Microrasboror, boraras brigittae eller boraras urpothalmoides tar inte mycket plats. De blir runt 18-25 mm långa. Har haft 12 stycken b. uropthalmoides i ett 30 liters "växt-kar" i över ett år nu, de verkar trivas alldeles utmärkt.
De är lite skygga och försvinner gärna in bland växterna när man går fram till karet, enda nackdelen med dem.
#18 - 3 november 2004 18:26
Kampfiskar e ju fina, men de behöver värmare o så. Tänk på at om man har en hona o en hane blir honon väldigt stressad...
#19 - 7 november 2004 19:37
Ursprungligen skickat av Amalia

Guppys skulle nog gå bra! bara så att du vet så vill SLöjstjärtar ha kanska svalt i vattnet runt 20 sådär. Över 23 blir de hängiga. Dey är iaf vad jag läst och hört. Har själv slöjstjärt i en lite större kupa. ca 25 liter.

Lycka till

Som du säger själv så vill de ha svalt vatten, men det blir inte kallt i 25 liter. sen så är det för lite plats i 25 liter. Läs där hur stort de behöver http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
#20 - 8 november 2004 16:20
De håller sig runt 29-20 sådär. De blir rumstemperatur om man ej har värmare. SÅ guppy skulle nog gå bra.

Annons