Hej!
Jag har ett litet akvarium, på ca. 14 liter. Hur lyder "regeln" om hur många cm. fisk som ska gå på akvariet?
Jag undrar också; hur stora ungefär är/blir neontetra?
Tack!
Mvh,
Cissi
Stew skrev:14 liter fungerar till en bit bark. Eller några löv.
Kanske kanske till några växter och någon räka.
Men glöm fiskar... De fiskar som kräver minst akvarie vill ha runt 30-35 liter i alla fall..!
Tycker du ska åka tillbaka till den där affären som sa att du kunde ha ett mindre stim neoner i akvariet och lägga en snigel på ögat på dem...
Neoner blir runt 4 cm stora...
Mvh
Stefan
cissi78 skrev:Men... varför säljer då många djuraffärer akvarier på runt 20-25 liter om man nu inte ska ha fisk i dem? *Konstigt!*
Mvh,
Cissi
Stew skrev:Säg det... Yngelkar? Växt/nanokar? Räk-kar? Sjukdomskar? Koppningskar? Okunskap?
Menar inte att vara otrevlig mot dig på något sätt, hoppas du inte uppfattade mig så...! Vill bara att du ska få rätt information direkt, så du slipper att hamna i en tråkig situation senare.
cissi78 skrev:Nej, det tyckte jag inte men det är tråkigt att höra. Jag har inte plats med mycket större och vill ju gärna ha fisk då de är så fina.
Mvh,
Cissi
cissi78 skrev:Men... varför säljer då många djuraffärer akvarier på runt 20-25 liter om man nu inte ska ha fisk i dem? *Konstigt!*
Mvh,
Cissi
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom säljer för att det finns dom som köper, så enkelt är det. Hade ingen efterfrågat små akvarium så hade heller ingen kunnat sälja dom. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kan tänka mig att det kan vara lättare att sälja ett litet billigt akvarium än ett stort dyrt.[/COLOR][/FONT]
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom säljer för att det finns dom som köper, så enkelt är det. Hade ingen efterfrågat små akvarium så hade heller ingen kunnat sälja dom. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kan tänka mig att det kan vara lättare att sälja ett litet billigt akvarium än ett stort dyrt.[/COLOR][/FONT]
cissi78 skrev:Jag bryr mig inte om pengarna. För mig handlar det hur mycket plats jag har i mitt hem. Och om ingen berättar att de inte är lämpliga för fisk så köper man ett litet om man inte har plats med större.
Stew skrev:*drevet gör entre*
Tycker varken man ska ha guppys eller tetror i ett 14liters kar... 14 liter är ju som en större kastrull. Inte tusan odlar man dvärgkardinaler där? :P
cissi78 skrev:Hur lyder "regeln" om hur många cm. fisk som ska gå på akvariet?
Danne och Anzo skrev:Har för mig att regeln är 10 liter vatten/cm fisk.
Stew skrev:*drevet gör entre*
Tycker varken man ska ha guppys eller tetror i ett 14liters kar... 14 liter är ju som en större kastrull. Inte tusan odlar man dvärgkardinaler där? :P
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]10 liter vatten/cm fisk så lär fiskarna få väldans gott om plats i alla fall :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Blir dina malawisar i 250 L 12 cm så får du ju plats med 2 st ;) :p[/COLOR][/FONT]