Litet akvarium

#1 - 28 maj 2007 13:48
Hej!

Jag har ett litet akvarium, på ca. 14 liter. Hur lyder "regeln" om hur många cm. fisk som ska gå på akvariet?

Jag undrar också; hur stora ungefär är/blir neontetra?

Tack!

Mvh,
Cissi
#2 - 28 maj 2007 13:58
Om jag vore du så hade jag satsat på att ha räkor i det. Tror att det kan bli lite litet för fisk, om det inte är yngel. >.<
#3 - 28 maj 2007 14:01
Jag har haft kampfiskar i mitt akvarium innan och det fungerade bra men kunde då inte ha så många.

Jag vill inte ha några räkor men kan någon rekommendera någon vanlig lättskött fisk som skulle fungera bra i mitt akvarium?

Mvh,
Cissi
#4 - 28 maj 2007 14:09
14 liter fungerar till en bit bark. Eller några löv.
Kanske kanske till några växter och någon räka.
Men glöm fiskar... De fiskar som kräver minst akvarie vill ha runt 30-35 liter i alla fall..!

Tycker du ska åka tillbaka till den där affären som sa att du kunde ha ett mindre stim neoner i akvariet och lägga en snigel på ögat på dem...

Neoner blir runt 4 cm stora...

Mvh

Stefan
#5 - 28 maj 2007 14:12
Stew skrev:
14 liter fungerar till en bit bark. Eller några löv.

Kanske kanske till några växter och någon räka.

Men glöm fiskar... De fiskar som kräver minst akvarie vill ha runt 30-35 liter i alla fall..!

Tycker du ska åka tillbaka till den där affären som sa att du kunde ha ett mindre stim neoner i akvariet och lägga en snigel på ögat på dem...

Neoner blir runt 4 cm stora...

Mvh

Stefan

Men... varför säljer då många djuraffärer akvarier på runt 20-25 liter om man nu inte ska ha fisk i dem? *Konstigt!*

Mvh,
Cissi
#6 - 28 maj 2007 14:15
cissi78 skrev:
Men... varför säljer då många djuraffärer akvarier på runt 20-25 liter om man nu inte ska ha fisk i dem? *Konstigt!*

Mvh,

Cissi

Säg det... Yngelkar? Växt/nanokar? Räk-kar? Sjukdomskar? Koppningskar? Okunskap?

Menar inte att vara otrevlig mot dig på något sätt, hoppas du inte uppfattade mig så...! Vill bara att du ska få rätt information direkt, så du slipper att hamna i en tråkig situation senare.
#7 - 28 maj 2007 14:17
Stew skrev:
Säg det... Yngelkar? Växt/nanokar? Räk-kar? Sjukdomskar? Koppningskar? Okunskap?

Menar inte att vara otrevlig mot dig på något sätt, hoppas du inte uppfattade mig så...! Vill bara att du ska få rätt information direkt, så du slipper att hamna i en tråkig situation senare.

Nej, det tyckte jag inte men det är tråkigt att höra. Jag har inte plats med mycket större och vill ju gärna ha fisk då de är så fina.

Mvh,
Cissi
#8 - 28 maj 2007 14:21
cissi78 skrev:
Nej, det tyckte jag inte men det är tråkigt att höra. Jag har inte plats med mycket större och vill ju gärna ha fisk då de är så fina.

Mvh,

Cissi

Visst är det :)
Men. När du väl fastnat i akvarieträsket så sitter du fast där! Själv får jag fler och fler akvarier hela tiden :)

kolla här:
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
skriv in 0-40cm i "Lämplig akvarielängd". tryck sök. Dessa är de fiskar som kräver minst akvarier. Utav "de vanligaste akvariefiskarna" i sverige. Som du ser så finnns det inga fiskar enligt denna listan som du kan ha i ett mindre akvarie än 30cm.
Enligt listan skall tex. en vanlig kampfisk ha ett akvarie på 50 liter.
Att en fisk överlever i ett mindre akvarie betyder inte att den trivs där...!
#9 - 28 maj 2007 14:24
cissi78 skrev:

Mvh,

Cissi

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom säljer för att det finns dom som köper, så enkelt är det. Hade ingen efterfrågat små akvarium så hade heller ingen kunnat sälja dom. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kan tänka mig att det kan vara lättare att sälja ett litet billigt akvarium än ett stort dyrt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag har Endlers och räkor i mitt 20-liters.[/COLOR][/FONT]
#10 - 28 maj 2007 14:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom säljer för att det finns dom som köper, så enkelt är det. Hade ingen efterfrågat små akvarium så hade heller ingen kunnat sälja dom. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kan tänka mig att det kan vara lättare att sälja ett litet billigt akvarium än ett stort dyrt.[/COLOR][/FONT]

Mmm. visst är det så...
Kom på ett användingsområde till: Hålla igång ett mindre innerfilter undertiden man gör något annat i det större karet...!
Så :P
#11 - 28 maj 2007 14:28

Jag bryr mig inte om pengarna. För mig handlar det hur mycket plats jag har i mitt hem. Och om ingen berättar att de inte är lämpliga för fisk så köper man ett litet om man inte har plats med större.
#12 - 28 maj 2007 14:32
cissi78 skrev:
Jag bryr mig inte om pengarna. För mig handlar det hur mycket plats jag har i mitt hem. Och om ingen berättar att de inte är lämpliga för fisk så köper man ett litet om man inte har plats med större.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mitt svar var ingen kritik till dig, utan bara ett konstaterande på hur det är :)[/COLOR][/FONT]
#13 - 28 maj 2007 14:55
Hm. Med risk för att få hela drevet på mej, så säger jag att det nog hade kunnat fungera med några Endlers i ett 14-liters. Men det hade varit i minsta laget, ja.
Ett 30-liters är inte så värst mycket större, även om vattenvolymen är dubbelt så stor...man får ju tänka på att det blir större i tre dimensioner. :)
#14 - 28 maj 2007 15:12
Dvärgkardinaler är himla trevliga! Kan jag varmt rekommendera! Om du har ett litet gäng på tre-fyra stycken så får du snart yngel...
#15 - 28 maj 2007 15:45
*drevet gör entre*

Tycker varken man ska ha guppys eller tetror i ett 14liters kar... 14 liter är ju som en större kastrull. Inte tusan odlar man dvärgkardinaler där? :P
#16 - 28 maj 2007 15:50
Stew skrev:
*drevet gör entre*

Tycker varken man ska ha guppys eller tetror i ett 14liters kar... 14 liter är ju som en större kastrull. Inte tusan odlar man dvärgkardinaler där? :P

Håller tyvärr med.
#17 - 28 maj 2007 15:59
cissi78 skrev:
Hur lyder "regeln" om hur många cm. fisk som ska gå på akvariet?

Har för mig att regeln är 1 liter vatten/cm fisk. För övrigt håller jag med dem som säger att 14 liter är väl litet för att hålla fisk i. Olyckligt att okunniga/giriga handlare saluför dem som lämpliga. Jag föreslår att du skaffar ett lite större,vi har ett litet som vi använder som spottkar för våra tuggande honor. Det har dimensionerna 40x30x25 och redan där är vi uppe på 35 liter har jag för mig så de behöver inte bli särskilt stora för att du skall komma upp i literna. Det var ganska billigt också, ca 500kr för ett komplett akvarium.

Lycka till med ditt akvarium!
#18 - 30 maj 2007 08:06
Jap köpte ett 54 liters för 500 kr. Allt i. Det tar absolut inte mycket plats. Ca 60 cm / 1 meter.
#19 - 30 maj 2007 08:49
Har för mig att regeln är 10 liter vatten/cm fisk.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]10 liter vatten/cm fisk så lär fiskarna få väldans gott om plats i alla fall :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Blir dina malawisar i 250 L 12 cm så får du ju plats med 2 st ;) :p[/COLOR][/FONT]
#20 - 30 maj 2007 08:57
Hej.
1 l vatten/ cm fisk är det.

Jag håller m ovanstående om att det e för litet för fisk men går bra till räkor eller som yngelkar.
Precis som bla Arek skrev så finns det hela pkt att köpa på 50-60 l som inte tar mkt plats. Såna har jag 3 på höjden i en hylla, 70 brett allt som allt, mkt bra lösning.
En bra jämförelse på det här: Inte skulle man bosätta sig i en etta på 20 kvadrat med fyra fullvuxna Grand Danois hundar?
Hoppas du förstår tanken & tar detta på rätt sätt. Vill ju bara hjälkpa till.
& precis som det står i andra inlägg så e försäljare många ggr ena riktiga luringar!

Mvh Eva
#21 - 30 maj 2007 09:15
Stew skrev:
*drevet gör entre*

Några fiskar som fungerar i små kar är ett par eller en trio av mindre Fundulopanchax, Aphyosemion eller Chromaphyosemion. Dessa killis är inte så rörliga av sig så de klarar sig bra i små behållare
#22 - 30 maj 2007 09:16
Var det inte några "randiga" gul svarta fiskar som endast blev 2 cm. Har för mig att dem hette dario dario
#23 - 30 maj 2007 09:36
Jag råder dig att köpa ett nytt akvarium, liksom vi blev du lurad på akvarieaffären. Vi köpte ett 19 liters. Nästan alla våra fiskar dog. Nu har vi köpt ett 250 liters begagnat, funkar utmärkt, fiskarna frodas. Vi har kvar det lilla som yngel/karantänsakvarie.
#24 - 30 maj 2007 13:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]10 liter vatten/cm fisk så lär fiskarna få väldans gott om plats i alla fall :)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Blir dina malawisar i 250 L 12 cm så får du ju plats med 2 st ;) :p[/COLOR][/FONT]

Haha självklart! [:o][:-5]

Blev lite tokigt,1 cm till 1 liter vatten är det,sorry!
#25 - 30 maj 2007 14:37
Nu tänkte jag göra ett inhopp bara för att röra om lite...

Hur mycket yta har du att ställa akvariet på? Finns det nån maxhöjd dvs om den skall stå i en bokhylla eller så?
För man kan ju alltid beställa ett akvarium enligt egna mått, jag har en saltburk på 38x38x22 den är alltså 38 cm hög ca 30 liter. På det viset får man lite mer volym, man kan dock inte ha fiskar som vill simma runt lite mer...

Jag har haft räkor i ett 15 liters och det gick riktigt bra, jag hade dock en massa växter och eheims största rygsäcks filter ;)

Annons