Litet Akvarium

#1 - 7 augusti 2009 13:47
Hej.

Skall köpa ett litet akvarium för att ha små svenska fiskar i.
Börjar nog med elritsa då jag vet att den är lättskött och äter vanligt flingfoder. Hade flera av den i familjens 320liters akvarium tills vi gjorde oss av med det och avlivade fiskarna. Jag undrar om ni vet någonstans dom säljer små plastakvarium. Hittat detta på 21l men det kan ju finnas sidor med billigare. Även glas går bra.

MVH Jonathan

Tack på förhand :)
#2 - 7 augusti 2009 20:18
Rätta mig om jag har fel nu men kan inte elritsan bli upp till 12 cm? Menar du att du ska ha sånna (de är väl flockfiskar) i 21 L akvarium????
#3 - 7 augusti 2009 21:45
En elritsa kan bli 12 cm. Men en abbore kan ju bli 50cm men det är ju inte ofta den blir så stor och speciellt inte om den får röra sig på små ytor:). Ofta blir inte fiskarna så stora och tar man dom när dom är små blir dom knappast 12 cm, mina växte sig till max 5 cm på ca ett år.
#4 - 7 augusti 2009 22:03
joppeg skrev:
En elritsa kan bli 12 cm. Men en abbore kan ju bli 50cm men det är ju inte ofta den blir så stor och speciellt inte om den får röra sig på små ytor:). Ofta blir inte fiskarna så stora och tar man dom när dom är små blir dom knappast 12 cm, mina växte sig till max 5 cm på ca ett år.
Du kommer ingenstans här på zoopet med ideér om att stoppa i inhemska fiskar i ett 20-30Liters[:o] skaffa ett litet gäng räkor istället!
#5 - 9 augusti 2009 15:09
Okej, Trevligt. Men tack ändå:p
Kikat lite på det med räkor, verkar intressant. Har möjlighet att köpa ett 6 kantigt 30liters kar i glas med lyse och allting för 300. Detta verkar vara ett ganska bra pris.
#6 - 15 augusti 2009 19:22
lol skaffa större
#7 - 15 augusti 2009 19:33
joppeg skrev:
Okej, Trevligt. Men tack ändå:p

Kikat lite på det med räkor, verkar intressant. Har möjlighet att köpa ett 6 kantigt 30liters kar i glas med lyse och allting för 300. Detta verkar vara ett ganska bra pris.

Ja kör räkor. Inhemska fiskar i ett sådan liett kar är enbart rent djurplågeri och bör då även vara olagligt.
#8 - 15 augusti 2009 22:39
Skaffa minst 54 liters, det är att rekommendera! Fiskarna mår bättre när de får yta att röra sig på.
#9 - 15 augusti 2009 23:15
Tänk på att räkor är betydligt känsligare än fiskar. Även om inte räkor kräver så stor plats så är vattenkvaliten a och o.

Annons