Liter i timman för 720liter?

#1 - 9 juli 2008 19:23
Hej jag har startat upp ett akvarium sedan 2 veckor tillbaka med malawi ciclider och undrar om mina 2 eheim pumpar är tillräckligt för mitt akvarium?

Varje pump skall pumpa ca1000liter i timman, och jag har 2 ett i varje ända.
#2 - 9 juli 2008 19:51
Tror dom räknar att pumpen ska pumpa 3 * avarievolymen i timmen så 720*3 = 2160 och dina pumpar 2000 så det räcker nog.. Kan ha fel så vänta på något mera svar

*Försöker hjälpa iallafall :P*
#3 - 9 juli 2008 19:59
va kör du för filter då??
#4 - 9 juli 2008 20:06
Det är 2stycken "evighets filter" gröna med lite grövre plasttrådar, och ett engångsfilter överst som skulle bytas varannan vecka ca.. Detta innehåller en pump, båda har samma filterupsättning.
#5 - 9 juli 2008 20:24
Andrzn.. Hur mycket cirkulation är Mycket beroende på vad du ska ha för fisk i karet.
#6 - 9 juli 2008 20:34
Själv kör jag 2200 i ett 300 så i ett 720 skulle jag lätt dubblat genomströmmningen, dels för denitrifieringen men även för ytvattencirkulationen.

Har du eheim 2217 classic med ehfisynt så byt ut ehfisynten(den gröna tråden) mot mediumgrov filtermatta som du tärnar i 50x50mm och fyller kanistrarna, låt det ena utblåsröret mynna ut i ett strilrör som du sätter på ena gaveln och riktar svagt uppåt, den andra trär du en eheimdiffusor på änden av utblåsröret och trycker fast i bakglaset nära ytan så att vattensprutet sätter ordentlig fart på vattnet.
#7 - 9 juli 2008 20:34
till malawi är bra att ligga på 5-10ggr akvarievolymen per timme, alltså ca: 3500-7200L/tim så du bär skaffa lite mer kräma tycker jag! Men vad har du för filter egentligen för jag fatta inte det där med "evighetsfilter":confused:
#8 - 9 juli 2008 20:37
Själv kör jag 2200 i ett 300 så i ett 720 skulle jag lätt dubblat genomströmmningen, dels för denitrifieringen men även för ytvattencirkulationen.

Har du eheim 2217 classic med ehfisynt så byt ut ehfisynten(den gröna tråden) mot mediumgrov filtermatta som du tärnar i 50x50mm och fyller kanistrarna, låt det ena utblåsröret mynna ut i ett strilrör som du sätter på ena gaveln och riktar svagt uppåt, den andra trär du en eheimdiffusor på änden av utblåsröret och trycker fast i bakglaset nära ytan så att vattensprutet sätter ordentlig fart på vattnet, släng det fina vita filtret långt.
#9 - 9 juli 2008 20:49
Ok jag har hajjat vinkeln men går det bra att ha mina filter som dom är, och enbart köpa en "pump till" som sätter fart på vattnet? Just nu har jag båda filterpumparna i skåpet under och det blir jobbigt eller rättare sagt tajt med ytterligare en filterpump som skall in i skåpet... bara för att få mer omsättning i timman?
#10 - 9 juli 2008 20:51
andrzn skrev:
Ok jag har hajjat vinkeln men går det bra att ha mina filter som dom är, och enbart köpa en "pump till" som sätter fart på vattnet? Just nu har jag båda filterpumparna i skåpet under och det blir jobbigt eller rättare sagt tajt med ytterligare en filterpump som skall in i skåpet... bara för att få mer omsättning i timman?

Släng in ett 2252 så räcker det.
#11 - 9 juli 2008 20:52
jaa för sjutton du har ju redan massa filtervolym :D
#12 - 9 juli 2008 20:53
Gaffel skrev:
Släng in ett 2252 så räcker det.

Ok, skall det sätta mer fart på vattnet? :P
#13 - 9 juli 2008 20:54
Yes! Eheims största/bästa innerfilter!
#14 - 9 juli 2008 20:59
Men som sagt jag har aldrig någonsin haft med akvarier att göra innan så jag kan noll om utrustningen, va precis så jag lärde mig hur slangkopplingarna skulle sitta osv :P

Utav det jag läst är jag ganska inställd på att öka vattenomsättningen, men när jag kollar igenom pumpar på hemsidor så är det typ en svart modul, skall man slänga in den i akvariet då? Det skulle inte likna mycket :P

Även om man fäster den i ett hörna så ser pumparna inte så diskreta ut :)
#15 - 9 juli 2008 21:02
Gaffel skrev:
Yes! Eheims största/bästa innerfilter!

Men en sak jag inte fattar är, varför ett "inner filter" hade jag inte tillräckligt med filter?

Finns det inget som bara skapar vatten omsättning, alltså suger vatten och sprutar vatten utan ett filter, för jag hade ju filter så det räckte? :)
#16 - 9 juli 2008 21:08
jo du kan ju köpa en Bra powerhead... gå in på tex pwss.se och sök på powerhead så kommer du hitta flera :D :D malawi gillar mycket circulation, och eftersom att malawi Trivs ganska bra när det är trångt så skadar aldrig extra filter :D
Det där innerfiltret Gaffel visade är jättrebra, du kan ju alltid gömma pumpen bakom stenar eller något sånt och Låta utblåset gå via ett pvc rör ut
#17 - 9 juli 2008 21:48
andrzn skrev:
Men en sak jag inte fattar är, varför ett "inner filter" hade jag inte tillräckligt med filter?

Finns det inget som bara skapar vatten omsättning, alltså suger vatten och sprutar vatten utan ett filter, för jag hade ju filter så det räckte? :)
Jorå dessa kallas cirkulations pumpar och här kan du kolla lite: http://www.pwss.se/home.php?cat=185
kolla in nanostream pumpen, den används främst i saltvatten/rev akvarium men ger en skön cirkulation i ett malawi också, men de kostar en del:)
#18 - 11 juli 2008 15:07
andrzn skrev:

Jag har ett 720 som jag har 2 st eheim 3000 compact i (+ Fluval FX5). Endast pumphuvud som pumpar 3000L/tim, man kan även strypa dem lite om man tycker det blir för mycket kräm. De ger god fart på vattnet:). De har större kapacitet än eheim 2252 och är billigare och mindre. Enl min uppfattning så är de lika tysta och driftsäkra som standard-eheim. Så mitt tips till dig är att kasta i en sådan i din burk.

Annons