liter/h????

#1 - 27 december 2004 20:48
Skjut mej om ni tycker [:-108], Skämt åsido. Vill altså veta rekommenderad liter/ timme för pump i akvarium. läste om filtrering på den här sidan, men svaret var lite "flytande"

"samt ett pumphuvud (ju starkare desto bättre, förutsatt att fiskarna i akvariet gillar cirkulation på vattnet)."

Hur starkt är ett starkt pumphuvud???? har inbillat mej 3-4 gånger/ i timmen (300-400l/h för 100 liters akvarium.
#2 - 27 december 2004 20:51
svårt att säga vad rekommendation för akvarium i stort är. men 3-4 ggr/timme är väl fullt tillräckligt för de flesta fiskar.
sen finns det ju extremer på båda hållen. alltså klena fiskar som inte klarar för stark ström och fiskar som vill ha upp till 10ggrvolymen/timme.
#3 - 27 december 2004 20:53
tack för svar!!![:-26]
#4 - 27 december 2004 21:03
tänk på att det inte bara är filtrets genomströmning som är viktig. Det som är minst lika viktigt är filtrets volym.
#5 - 27 december 2004 22:11
Filtrets genomströmning (pumpens kapacitet) är ju trivsel grundande för fiskarna, filter utrymmet är ju det intressanta ur en annan aspect, själva effektiviteten i nedbrytnings processen.

Just nu snurrar jag igenom ca 2200L/h om man vågar tro specarna på pumparna, i ett litet 375 liters kar, men det är inte särskilt strömt i alla fall, mest pga att de två Fluval 403'orna pumpar i olika riktningar, för att slå ihjäl just den biten. Jag har lite svårt att fråga dem, men malavisarna ser ut o stormtrivas, Ancistrusarna sitter regelbundet i grottan med det ända utsuget, det borde vara den plats i baljan med mest genomströmning, så de klagar antagligen inte heller... siameserna undviker den grottan som pesten, men simmar glatt överallt annars.

Förhoppningsvis tycker de att jag e ensnäll prick som håller rent, och matar dem, o inte att jag e ett elakt monster som jäklas med dem hela tiden.
(sanolikt har de ingen aning)
B!
#6 - 28 december 2004 17:31
jag har 1000 l med 2 st pumpar på 2500 l/h som pumpar gennom 38 l blå filtermatta ,men eftersom jag har discus har jag tillverkat strilrör av elrör så då märks inte 5000 l vara så mycket det funkar bra för mig .Så det beror på hur du fixar utsläppet
#7 - 28 december 2004 17:46
ursäkta belluschka att jag viker av lite (ganska mycket)från trådens egenterliga fråga men Mr B går det bra å ha siameser å malawisar i hopp ??
tänkte då närmast på vattnets ph värden

mvh // stefan
#8 - 28 december 2004 18:18
Hade tänkt lägga in 30 mm filtermatta bakom hela bakgrunden, vilket borde bli (1400*470*50) ca 20 liter. Borde man ha två pumpar eller räcker en???

#9 - 28 december 2004 20:14
Limpus, det har fungerat utmärkt, men jag skulle tro att mitt PH "igentligen" är lite högt för siameserna, men de växer o frodas (om det är ett bra tecken, kan man jämföra med de som går i en annan balja, med ett par räjäla träbitar i, och har mer "rätt" ph... de växer inte lika fort.)

På hela taget, det värsta med att ha siameserna i den baljan är att några småttingar blev på ett tidigt stadium middag.
B!

Annons