Liten skada i bottenglaset

#1 - 12 september 2005 16:33
Idag var jag klantig, mycket klantig...

Jag har precis köpt ett begagnat 540 kar och höll på att mäta på täckglaset eftersom det fattas ett stycke. När jag höll på med det så knuffade jag givetvis ned det ena glaset som krossades i miljoner bitar mot bottenglaset. Som tur är blev det ingen spricka i botten, dock ett litet jack ca 0.5 mm djupt. Hur påverkar detta hållfastheten? Klarar det 540l + grus + lite sten?

Jag har lagt upp två bilder på min burk så att ni kan få en uppfattning om skadan: http://localghost.pst.sgsnet.se:81/~project/akvarium/
#2 - 12 september 2005 16:40
Jag kan ju tillägga att akvariet har aluram och står på en aluställning, så glaset har inget direkt stöd underifrån.
#3 - 12 september 2005 18:13
ja du!... det var inte smart gjort...

OM du skall fylla det.. hmmm, njeeeeeeeeeeeeeeeeeeee........
JAG skulle inte stoppat i fiskar iaf när jag fyllt det..
OM du vill chansa skulle jag testat utomhus/ på en plan yta där det inte spelar någon roll om det kommer 540l vatten.....

du skulle KUNNA (fast det är bara ett förslag som du själv får stå för om det inte fungerar), ta och silikonera fast en glasbit ovanpå det där jacket, minst 10*10 cm.... det skulle kunna fungera....... kanske.........
#4 - 12 september 2005 18:23
Ptja.. Har du inte fått stenskott på bilen nån gång? Det är ju rätt likande den skadan du fått tycker jag. Och får man ett stenskott så får man spara till ny ruta, då sprickan kommer att växa (100% av fallen för min del, men det kanske bara är jag som har otur..). Är nog rädd för att din skada kommer att växa till en spricka tvärs över glaset.
Jag lyckades spräcka mitt bottenglas också (fråga mig inte hur.. märkte bara att det började droppa vatten..). I mitt fall så gick det från mitten bak, in några cm, och sen vände den ut igen.. Såg ut som ett U ungefär. Jag silikonade fast en glasbit under bottenglaset helt enkelt, funkade prima.
Dock vet man väl inte riktigt hur din spricka kommer att växa :/
Jag skulle nog ha bytt bottenglaset tror jag. Lite bökigt, men kostar inte så mycket.
Du kan väl "vänta och se" också om du vågar det, du bör nog förbereda dig på det värsta dock. Så placera karet på lämplig plats.
#5 - 13 september 2005 19:07
ett förslag bara kolla med ditt försäkringsbolag. fick en spricka i mitt 540 självrisken gick på 1000 kr men det var bara att lämna in det. det blev nytt bottenglas + att alla fogar gjorde dom om hoppas att det löser sig för dej

Annons